Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i midten av 30-årene og vurderer sterkt å studere juss. Har utdannelse fra før, men vil helt bort i fra denne og den type jobbsituasjon.

Da jeg var yngre hadde jeg også lyst til å studere juss, men turte ikke begynne, selv om jeg hadde mer enn gode nok karakterer. Nedvurderte meg selv, og begynte på en mindre prestisjefull utdannelse, som jeg alltid har angret på. Jeg trekker inn dette med prestisje, fordi det skremmer meg med jussen, ikke fordi det er noe jeg søker i seg selv. 

Jeg vet at det vil være lettere for meg å bygge på det jeg har med master og evt bli lærer, men dette er ingen drøm, dette er mer en «enkel» utvei. Men så er jeg og redd for at jeg kanskje ikke egner meg for jussen og velger feil nok en gang. Har alltid vært veldig glad i å lese og skrive, er i grunn en typisk akademiker, men innså det ikke før jeg ble godt voksen.

Jeg vurderer derfor om jeg skal begynne til høsten og gi det en sjans. Har kommet til et punkt i livet det jeg heller prøve, enn å angre resten av livet for at jeg ikke prøvde. 

Er det ikke slik med jussen at man fort får en ide om dette er noe man egner seg for /trives med, eller ikke? 

Håper noen med erfaring innen studiet kan svare meg🙂

Anonymkode: de1d3...1ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Start på jussen. Utdanning i Norge er gratis, og i verste fall knadu trekke deg hvis det ikke var noe for deg. Tror du kommer tl å bli gående og tenke «hva om» resten av livet hvis du ikke prøver.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Gliffy skrev:

Start på jussen. Utdanning i Norge er gratis, og i verste fall knadu trekke deg hvis det ikke var noe for deg. Tror du kommer tl å bli gående og tenke «hva om» resten av livet hvis du ikke prøver.

Utdanning er da virkelig ikke gratis! Grunnskole og vgs ja, men ikke noe annet

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Start på jussen.

De aller fleste jurister havner i anonyme rådgiverstillinger i gudsforlatte kommuner og tjener akkurat nok til å få hverdagen til å gå rundt. Det er så langt fra prestisje og glamour som du kan komme, så du har ingenting å frykte.

Anonymkode: 4a6e7...708

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Panna said:

Utdanning er da virkelig ikke gratis! Grunnskole og vgs ja, men ikke noe annet

Offentlige høgskoler og universitet koster ikke mer enn noen hundrelapper i semesteravgift. 

Her tolker jeg det som at ts står mellom å velge jus, eller en annen utdanning hun ikke er like entusiastisk over. Jus koster i alle fall ikke mer enn noe annet studie, så da er det ikke så mye hun risikerer med å prøve.

det blir mer og mer vanlig å utdanne seg i voksen alder også, så det ville jeg ikke sett på som et problem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

kjør på. hilsen dame på 37 som er ferdig med min bachelor nå.

Anonymkode: e0e60...cd2

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror du vil stortrives ! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal begynne på 5. avdeling til høsten. Mitt mål har aldri vært å bli advokat i et stort advokatfirma eller å få en "prestisjejobb" i staten. Jeg vil bare ha en helt normal jobb, gjerne i en "gudsforlatt" kommune. Trives godt :) Syns du skal følge drømmen din. 

Anonymkode: 8c259...259

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Gliffy skrev:

Offentlige høgskoler og universitet koster ikke mer enn noen hundrelapper i semesteravgift. 

Men det gjør dem ikke gratis. UiO / Oslo Met / UiB / NTNU, osv - alle lokalisert i forholdsvis dyre byer der studielånet ikke engang er i nærheten av å strekke til. Lånet er titusener av kroner unna det som egentlig trengs for å bo i disse byene. 

Grunnskolen / VGS er mer gratis, eller tilnærmet gratis. Men ikke studier - straks man begynner å akkummulere lån pga studier, så er det ikke gratis. Folk kommer ikke ut av grunnskolen / VGS med gjeld - som regel iallfall. 

Anonymkode: eadd2...f7f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke slik med jussen at man fort får en ide om dette er noe man egner seg for /trives med, eller ikke? 

Ja, men det betyr ikke at man skjønner det i løpet av første uke eller første måned.  Jussen handler mye om en metode å tenke på og det kan ta tid å forstå. Kan godt være du må bruke ett studieår for å se om studiet passer for deg.  Vil også råde deg til å finne noen å lese sammen med og diskutere juss med når du begynner på studiet. Det begynner voksne mennesker på juss hvert år så burde ikke være vanskelig å finne noen om du foretrekker voksne fremfor studenter som kommer rett fra videregående.  Alle undersøkelser viser at om man trives sosialt påvirker om man kommer seg gjennom studiet.  

Jeg begynner på femteåret nå og tror studiet er flott om man som deg liker å lese og skrive. For det er stor del av studiet og tror mange av de som ikke trives med studiet slutter fordi det blir for akademisk.

Tror man også må leve med at ikke alle fag oppfattes som like spennende. Jussudanningen er veldig bred, når man er ferdig utdannet skal man kunne jobbe med hva som helst innen juss. Så kan godt være du elsker juss selv om du ikke interesserer deg for absolutt alle fagene man har i løpet av utdanningen. 

Selv startet jeg på juss da jeg var 30 og angrer ikke!

Anonymkode: e915e...dcb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Overveldet av alle de positive svarene, nå ble jeg skikkelig motivert 😀! Tror jeg skal gi det en god sjanse det første året, og så tar jeg det derfra! Ønsker bare en helt normal, men interessant  kontorjobb jeg også😊 hilsen Ts 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det betyr ikke at man skjønner det i løpet av første uke eller første måned.  Jussen handler mye om en metode å tenke på og det kan ta tid å forstå. Kan godt være du må bruke ett studieår for å se om studiet passer for deg.  Vil også råde deg til å finne noen å lese sammen med og diskutere juss med når du begynner på studiet. Det begynner voksne mennesker på juss hvert år så burde ikke være vanskelig å finne noen om du foretrekker voksne fremfor studenter som kommer rett fra videregående.  Alle undersøkelser viser at om man trives sosialt påvirker om man kommer seg gjennom studiet.  

Jeg begynner på femteåret nå og tror studiet er flott om man som deg liker å lese og skrive. For det er stor del av studiet og tror mange av de som ikke trives med studiet slutter fordi det blir for akademisk.

Tror man også må leve med at ikke alle fag oppfattes som like spennende. Jussudanningen er veldig bred, når man er ferdig utdannet skal man kunne jobbe med hva som helst innen juss. Så kan godt være du elsker juss selv om du ikke interesserer deg for absolutt alle fagene man har i løpet av utdanningen. 

Selv startet jeg på juss da jeg var 30 og angrer ikke!

Anonymkode: e915e...dcb

Ja jeg tror du har rett i det du skriver om å trives sosialt, er nok mye det jeg stusser på ved studiet. Tenker og at det vil ta en stund før jeg virkelig forstår jussen, og det vil kreve endel arbeid og tålmodighet fra min side. Så da får jeg se etter det første året om jeg føler det er verdt all innsatsen jeg må legge i det. Siden jeg er såpass voksen så føler jeg det er litt nå el aldri med jussen, mtp studiets lengde. 

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du er glad i 19-åringer og 20-åringer som liker å studere sammen.

Anonymkode: 994a0...6e5

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et merkelig spørsmål? Skulle helst sett at mine medstudenter var eldre enn som så, eller på min egen alder. Men 19-og 20-åringer er vanskelig å komme bort fra når man skal studere, sånn er det bare 🤷‍♀️ Sikkert mange blant de som er ok og. Kan nesten ikke la være å studere noe jeg interesserer meg for pga unge medstudenter.

AnonymBruker
Skrevet

Du angrer dersom du IKKE gjør det! 😉

Kjør på! Du er fortsatt ung!

Anonymkode: 82ebd...007

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så usaklig!

Mange 20åringer er flotte, modne mennesker! Og der er alltid noen som også er litt eldre.

Anonymkode: 82ebd...007

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo ikke jussen et studium med overvekt av 19-åringer, akkurat. Over halvparten av studentene ved juss UiO er over 25 år...

Anonymkode: 25728...904

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å studere jus! Jeg ble ferdig da jeg var 36 og jeg var ikke eldst på mitt kull. Jeg var nok ikke så sosial som jeg burde vært og anbefaler deg å finne en kollokviegruppe, bli kjent med folk og ikke stresse fordi du føler deg gammel. Du bør også få med deg litt relevant praksis i løpet av studiet når du får muligheten.

Det er nesten ingen jurister som jobber i utkantkommuner. Det er et stort behov for jurister i kommunene, men de får ikke tak i folk eller prioriterer det ikke. Husker ikke helt nøyaktig tall, men ca. 90% jobber i eller rundt de største byene. Å jobbe som jurist i en liten kommune kan være spennene. Mange ulike fagområder!

Anonymkode: db473...8e6

• Liker 1
Skrevet

Ny utdannelse som voksen er det lureste valget jeg noen gang har gjort. Og jeg var eldre enn du er.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer det samme! Er selv 26 men har boliglån, billån og masse studielån, i tillegg må jeg ta opp et par fag for å komme inn. Har også lyst på en vanlig kontorjobb, vil ikke bli advokat eller noe prestisjefyllt. Det som holder meg igjen er rett og slett inntekten. Vet ikke om jeg kan ta meg råd. 

Anonymkode: 7a81d...4c3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...