AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #1 Skrevet 19. juni 2019 Jeg bor alene med mamma, og er 16 år. Jeg har to eldre søsken som er over 30. Ja, mamma fikk meg sent. Mamma tjener lite, og akkurat nok til å forsørge meg og henne. Søskene mine har dårlige jobber/ jobber ikke, som jeg mener har vært deres eget valg da de ikke har orket å ta noe ordentlig utdannelse. Poenget er at de driver å spør mamma om penger hele tiden. Ikke bare om 200kr som de låner, men flere tusenlapper som de ikke betaler tilbake. Den ene søskenet er godt voksen og selvvalgt uføretrygdet. Han er ikke for syk til å jobbe. Han ble akkurat svindlet på nett for 10.000 (påstår han), selvfølgelig spurte han mamma om hjelp. Idag spurte han om penger til å nedbetale den nyeste iPhonen sin. Ja, han er ruinert og prioriterer altså å kjøpe dette, noe han såklart ikke har penger til. Det andre søskenet mitt har flere barn, en mann. Hun ”låner“ flere tusen, og betaler ikke tilbake. Spiller på samvittighet som at barnebarna må ha det bra osv.. Forrige måned ringte begge rett etter lønn, og fikk da hver sin sum. Resten av måneden måtte vi snu på hver en krone for å få ting til å gå rundt. Dette går altså veldig ut over meg også. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få mamma til å innse at hun rett og slett ikke har råd til å gi flere tusen til sine godt voksne barn. Jeg har snakket med henne flere ganger, men hun blir bare sint og sier det er fordi jeg vil ha pengene selv.. Hun skjønner ikke at jeg bare ønsker å ha middag på bordet hver dag. Jeg føler meg heller ikke komfortabel med å konfrontere voksne søsken som tydelig spiller på dårlig samvittighet og manipulasjon. Anonymkode: 832ea...ae0
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #2 Skrevet 19. juni 2019 det er fult forståelig at det føles urettferdig, men det har du ikke noe med. Sånn er det bare. Din mor er voksen person som bestemmer selv hva hun bruker sine penger på. Du som er 16, har heldigvis ikke lenge igjen til du kan begynne på utdannelsen der du kan få lån fra lånekassen og begynne å leve uavhengig. Det du må da huske, er å ikke bli manipulert å låne penger til søsknene selv senere. Ikke gjennom din mor heller. (altså låne til mor fordi hun ikke har penger selv). Anonymkode: 2b142...f9f 7
Kattugla Skrevet 19. juni 2019 #3 Skrevet 19. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor alene med mamma, og er 16 år. Jeg har to eldre søsken som er over 30. Ja, mamma fikk meg sent. Mamma tjener lite, og akkurat nok til å forsørge meg og henne. Søskene mine har dårlige jobber/ jobber ikke, som jeg mener har vært deres eget valg da de ikke har orket å ta noe ordentlig utdannelse. Poenget er at de driver å spør mamma om penger hele tiden. Ikke bare om 200kr som de låner, men flere tusenlapper som de ikke betaler tilbake. Den ene søskenet er godt voksen og selvvalgt uføretrygdet. Han er ikke for syk til å jobbe. Han ble akkurat svindlet på nett for 10.000 (påstår han), selvfølgelig spurte han mamma om hjelp. Idag spurte han om penger til å nedbetale den nyeste iPhonen sin. Ja, han er ruinert og prioriterer altså å kjøpe dette, noe han såklart ikke har penger til. Det andre søskenet mitt har flere barn, en mann. Hun ”låner“ flere tusen, og betaler ikke tilbake. Spiller på samvittighet som at barnebarna må ha det bra osv.. Forrige måned ringte begge rett etter lønn, og fikk da hver sin sum. Resten av måneden måtte vi snu på hver en krone for å få ting til å gå rundt. Dette går altså veldig ut over meg også. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få mamma til å innse at hun rett og slett ikke har råd til å gi flere tusen til sine godt voksne barn. Jeg har snakket med henne flere ganger, men hun blir bare sint og sier det er fordi jeg vil ha pengene selv.. Hun skjønner ikke at jeg bare ønsker å ha middag på bordet hver dag. Jeg føler meg heller ikke komfortabel med å konfrontere voksne søsken som tydelig spiller på dårlig samvittighet og manipulasjon. Anonymkode: 832ea...ae0 Jeg tror din mor blir sint fordi hun vet at du har rett i at hun prioriterer dårlig og har dårlig samvittighet ovenfor deg. Er det noen andre du har som du kan betro deg til og som kan ta dette opp med din mor uten at det "kommer fra deg"? Altså, jeg synes egentlig det er helt i orden at hun hører dette fra deg, hun trenger jo at noen sier ifra, men skjønner at det er ubehagelig hvis hun blir sint på deg for en situasjon hun (og dine voksne søsken) har satt dere i. Har du noen onkler eller tanter, eventuelt besteforeldre som kunne hjelpet deg? 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #4 Skrevet 19. juni 2019 Hvis ikke din mor vil høre så må du iscenesette en situasjon. Enten at du er på besøk hos din søster, latesnakker med venninna di i tlf (få venninna dibtil å ringe deg) foran søstera di og bare sier noe sånn som "Nei, vet du hva? Jeg har ikke råd til å bli med. Kan ikke spørre mamma, for hun har ikke penger til middag på bordet hver dag en gang, og jeg har ikke fiksa meg jobb enda. ... Ja, veit! ..... Mhm, sånn er livet dessverre. Men kos dere!" Og så lar du en tåre renne nedover kinnet ditt hvis du klarer, når du har lagt på, og snakker det vekk når søstera di spør hva det handlet om. Så får du vist henne hvordan ståa er hjemme hos deg. Anonymkode: c6eb8...46d 9
Juniper Skrevet 19. juni 2019 #5 Skrevet 19. juni 2019 Det er jo ganske ille at hun ikke har penger til "daglig drift" og å ha middag på bordet, fordi hun sponser de eldre barna med penger til iphone og tull. Jeg står litt fast i forhold til hva jeg kan råde deg til. For det første, ikke bli som dem! Husk denne tiden, og fokuser på å komme deg unna. Ta deg en utdanning som gir en OK jobb. Ha orden på pengene dine! Ha fokus på at du skal greie deg! Hva om du tar litt småjobber i nabolaget (barnepass, hagearbeid, vet ikke hva som er mulig der du bor) og sparer de sånn at du har en buffer? Pass på så pengene du eventuelt får i lønn ikke er tilgjengelige for din mor. Det er hun som skal forsørge deg, ikke omvendt. 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #6 Skrevet 19. juni 2019 Du burde snakke med helsesøster eller noen andre (utenforstående) voksne. Du har rett til å bli forsørget. Du kan også vurdere å flytte ut og søke stipend og bidrag fra din mor. Pass også på at hun ikke har tilgang til nettbanken din. Anonymkode: b403e...a6a 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #7 Skrevet 19. juni 2019 Du er jo 16 TS, kansje du skal ta en liten jobb? handle inn mat med det. Jeg husker jeg vasket på en bensinstasjon et par ganger i uka og tjente meg et par tusenlapper. Anonymkode: c6002...44a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #8 Skrevet 19. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er jo 16 TS, kansje du skal ta en liten jobb? handle inn mat med det. Jeg husker jeg vasket på en bensinstasjon et par ganger i uka og tjente meg et par tusenlapper. Anonymkode: c6002...44a Det er ikke seksten-åringen sitt ansvar å tjene penger, eller kjøpe inn mat eller andre ting til husholdningen!! Anonymkode: bc12b...91b 14
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #9 Skrevet 19. juni 2019 Har du ingen far som kan snakke med din mor? Mormor, morfar, tanter, onkler? Anonymkode: 663ad...428
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #10 Skrevet 19. juni 2019 Meld dine søsken på Luksusfellen! Anonymkode: 041aa...5c7 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #11 Skrevet 19. juni 2019 Å betale til løgnere er noe jeg aldri vil komme til å ønske å gjøre. Da kan de godt holde seg borte fra meg. Jeg ønsker gode ting i mitt liv, og sånn er det bare. Ugress kan leve blant annet ugress, så kan de forpeste seg selv og hverandre i fred og ro. Anonymkode: a8f84...67d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #12 Skrevet 19. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er jo 16 TS, kansje du skal ta en liten jobb? handle inn mat med det. Jeg husker jeg vasket på en bensinstasjon et par ganger i uka og tjente meg et par tusenlapper. Anonymkode: c6002...44a Skal en 16 åring jobbe fordi 3 godt voksne mennesker slurver og sløser og bruker penger o er evne? Nei vet du hva.. Det syns jeg er helt feil vinkling. Jeg er veldig for å ta få seg en liten deltidsjobb som tenåring altså. Det er en stor fordel både med erfaring, til cv og at en får litt lommepenger. Men de pengene syns jeg ungdommen skal få sette på konto eller bruke til ting en ønsker seg selv. Ikke til å bidra til å forsørge tre voksne. Anonymkode: 38eb5...3ff 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå