AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #1 Skrevet 19. juni 2019 Hei! jeg skal ut på min første lange flytur nå i sommer, og tar tilsammen 5 fly (tur—underveis—retur). Skal til Canada og USA. Sikkert dumme spørsmål, men hva bør jeg ha på meg? Er det noe jeg bør være obs på ved lange flyturer? Også lurer jeg på dette med fly TV-ene. Fungerer vanlig Aux kabel for å plugge inn headset? Anonymkode: c15a9...a10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #2 Skrevet 19. juni 2019 Så gøy! Du kommer til å kose deg masse! Vanlig aux gjelder for headset, usb (eller også stikkontakt på noen fly) for lading. Jeg pleier alltid å ha noen filmer/episoder lastet ned på pc eller iPad, det har hendt at skjermen min ikke har fungert (sjelden, men kan ha uflaks). Ellers må jeg alltid ha ekstra batteri til telefonen (just in case), et sjal som dobler som pledd (reiser du på økonomi har de som regel ikke pledd til alle), ullsokker, vannflaske som kan fylles på underveis og en bok. Jeg reiser enten i yogabukse eller superstretch jeans, en pen ulltrøye, cardigan/lun genser og (til varme destinasjoner) sandaler uten hæl som er lette å ta av og på ved dobesøk. Hvis du har problemer med hovne bein, eller alderen din tilsier at du kan få det, så anbefaler jeg støttestrømper på de lengste turene. Anonymkode: 01eaa...6a9 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #3 Skrevet 19. juni 2019 Ha på deg komfortable klær; stramme jeans for eksempel kan bli veldig ukomfortabelt i lengden. Tenk gjerne litt lag på lag med klær, slik at du enkelt kan ta av og på klær om du skulle fryse eller bli varm. Gode sko, gjerne lette joggesko med demping - det kan bli mye gåing så du vil unngå slitne ben, gnagsår og vonde hæler. Du kan bruke vanlig headset til tv-ene ja Jeg kunne ihvertfall det da jeg skulle til Brasil. Anonymkode: eef8c...1d9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #4 Skrevet 19. juni 2019 Hvilket flyselskap reiser du med over dammen? Det er kan være stor forskjell på hva du får av tilbud på flyet fra selskap til selskap. I USA er innenlandsfly generelt ganske dårlig på komfort. Sjeldent TV-skjermer der. Jeg liker å ha med bok, musikk og ipad i tilfelle skjermen ikke virker på flyet og også når man er på flyplassen. Har alltid med ekstra varm genser/stort skjerf til flyet for det pleier å være iskaldt. Anonymkode: 8d925...0b5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #5 Skrevet 19. juni 2019 Godt humør, visakort og nok penger på kontoen. Anonymkode: 3c431...dc8 1
dillyduzit Skrevet 19. juni 2019 #6 Skrevet 19. juni 2019 Nå oppgir du ikke hvilket selskap du skal fly med, men jeg har aldri opplevd at det ikke er tepper nok til alle i økonomi på langdistanse, dog mye mylig SAS og Norwegian er noe mer gjerrige. Ta uansett med et sjal. Vanlig headset fungerer til AUX inngangene, så om du har et vanlig hodetelefonsett, propper eller klokker er det bare å ta det helt med ro, men last likevel ned noen serierer i tilfelle skjermen ikke fungerer (igjen aldri opplevd, men ser det på en del reviews på youtube at det kan skje) Komfortable klær er alfa omega. Når vi reiser langt, dvs 24timer på fly har jeg som regel også med meg et ekstra skift avhenging av sesong. Ta gjerne på deg noen sko som er gode å gå i, men også enkle å ta av og på, jeg kjøpte typiske ikea slippers til å ha på flyet når jeg skulle på do og tilbake, eller opp og gå slik at jeg ikke måtte snøre skoene for hver tur. Igjen, dette er dog for de ekstra lange turene, typisk over 10 timer i setet. Jeg pleier å ha på meg en litt finere joggebukse, om denne er i lin eller av et dyrere merke, samt en litt oversized strikkegenser med en langarmet tynn genser under, vanlig kortarmet ligger i sekken med sjalet og et ekstra skift for undertøy. På vanlig innenlands i USA så blir det omtrent samme regla dersom du skulle ha fløyet til Spania, typisk 737 (3-3 setekonf) fly.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #7 Skrevet 19. juni 2019 Lite håndbagasje (med mindre du legger det opp i bagasjeluken). Det blir fort trangt under setet foran deg. Jeg har reist på langdistanse med SAS, og da fikk vi utdelt teppe, pute og ørepropper. Jeg hadde med nakkepute selv, men brukte puten til ryggen. Jeg hadde også med egne støydempende hodetelefoner. Det var skjerm, men jeg hadde lastet ned en del på iPaden på forhånd i tilfelle. Det var imidlertid en del nye filmer på skjermen, så det var gjerne like greit. Teppet må av ved nedlanding, så det må også stappes under setet foran deg. Ellers er det måltidsservering, men det er alltid kjekt å ha med seg noe drikke og noe lett mat. Jeg hadde med USB-lader til både hodetelefoner og telefon, samt egen powerbank. Jeg hadde også med meg sovemaske. Jeg hadde på meg en løs kjole, strømpebukser og komfortable sko. Jeg tok av meg skoene (slapp av, jeg gjorde det på toalettet og la de i en pose i bagen) og tok på meg ullsokker samt en genser. Hadde også støttestrømper i tilfelle (anbefales hvis du tenker å sitte mye i ro og evt. går på p-piller). Ellers hadde jeg på meg briller og satte linsene på vent. Jeg tok også med meg en liten tannbørste, tannkrem og munnskyllevann som jeg videre kastet på flyet. Det jeg angrer på er at jeg ikke tok med meg sovetablett, men jeg hadde med meg noen andre medisiner som gjorde meg ganske døsig. Fikk med meg middagen, men ikke frokosten (som ble servert midt på natten i norsk tid, så det var helt greit), så jeg fikk sovet en del. Plutselig var det nedstigning. Det andre jeg angrer på er at jeg ikke bestilte setereservasjon. Jeg fikk det ganske trangt og ubeleilig på veien ned. På veien tilbake har jeg imidlertid betalt for setereserasjon. Det kostet litt over 200 kr, men veldig verdt det. På de andre korte strekningene satser jeg på å få en god plass ved å reservere sete gratis når de åpner muligheten for det. Det gikk bra på veien ned. Du må fylle ut et skjema med opplysninger om deg selv, reisen og hva du bringer inn i landet, så det kan også være greit å ha en penn tilgjengelig. Ellers må du også ha passet ditt raskt tilgjengelig. Anonymkode: 7910e...51d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #8 Skrevet 19. juni 2019 Mange gode tips her Last gjerne ned noe filmer, serier og musikk og sånt til bruk offline som de andre sier, på innlands USA må man gjerne betale for underholdningen om man flyr økonomi. Jeg som er forfengelig og får veldig tørr hud og gjerne også kviseutbrudd av det på lange flyturer kan jo legge til at jeg pleier å ha med sminkepung med ganske mye greier i mini-format i, liker å fjerne sminken og legge på en fet hudkrem eller en sovemaske når det er overnight (sånn krem som skal trekke inn i huden altså, ikke en synlig maske, selv om det ikke er noe sprøtt eller uvanlig å legge på en sheet mask heller). Fuktspray er også deilig, og gjerne øyedråper. Og håndkrem. Det er veldig tørr luft på fly. Har med strikk og fletter håret. Tannkrem, tannbørste og deo er også smart. Tannbørste/tannkrem får man på øvre klasser, men usikker på økonomi. Spørs vel på selskap. Pluss jeg har mascara og bbcream e.l. til når jeg lander på morgenen igjen, som sagt er jeg forfengelig. Høres ut som jeg er langt over den lille 1 liters posen man får ha med flytende, men jeg har alt i mini-format og antibac, sminkefjerner og deo får man som wipes. Har med skift av sokker og truse, gjerne også en t-skjorte. Noen ganger har jeg også hatt en behagelig tøybukse med om det er overnight, men en behagelig kjole med tights gjør samme susen. Jeg rapper alltid med meg sånne slippers man får på hoteller (de selger det på IKEA også) for å bruke på fly, for det er ubehagelig å ha på sko i ørten timer i strekk (beina hovner lett opp på fly og) og du vil heller ikke ha bare sokkene rett på det skitne flygulvet. Fly er litt kaldt så kle deg i litt lag og ha med varme sokker. Noise cancelling headphones er SÅ verdt investeringen om man flyr langt og mye, du blir ør av susingen i lengden og da hører du også bedre musikken og filmene. Nødlader i tilfelle du ikke kan lade. Ta med vannflaske og litt snacks hvis du får lyst på noe utenom servering. Hvis du følger dette og alle rådene over så er du klar som et egg for en behagelig flyreise Anonymkode: cc1ad...b7c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #9 Skrevet 20. juni 2019 TS her Tusen takk for mange gode svar! Skal fly med IcelandAir hvis det har noe å si. Vil helst ikke høre skrekkhistorier om flyselskapet, men tar gjerne imot råd og forskjeller hvis noen har erfaring;) Har reservert seter så jeg får sitte sammen med hun jeg reiser med. Mellom Canada og USA skal jeg fly med AirCanada. Kan jeg spørre om hvordan det er med lokalt SIM-kort når jeg kommer bort dit. Er dette lett å få tak i? Fikk anbefalt av operatør å skaffe meg lokalt SIM-kort, fordi det ville bli dyrt med mitt vanlige abonnement. Føler jeg spør og graver mye her, men vil helst være helt forberedt på tur:) Anonymkode: c15a9...a10
dillyduzit Skrevet 21. juni 2019 #10 Skrevet 21. juni 2019 Icelandic Air og AirCanada er relativt gode selskaper som har en svært lav ulykkesstatestikk, så slike ting skal du ikke behøve å bekymre seg over. Noe usikker på hvordan du ordner med sim, men det burde ikke være så vanskelig da jeg antar du har kiosker som selger dette, AT&T og T-Mobile. https://toomanyadapters.com/buying-sim-card-usa/ Retter på meg der, kiosker har tydeligvis ikke dette, men det finnes butikker (som telia) i de store og mindre byene.
tirben Skrevet 21. juni 2019 #11 Skrevet 21. juni 2019 Når jeg flyr langdistanse, har jeg alltid med ekstra klær i håndbagasjen. Dette i tilfelle jeg søler eller bagasjen ikke kommer med samme fly som meg! Jeg har med en kabinkoffert med sminke, solbriller, lesestoff, og klær jeg kan bruke ved ankomst dersom kofferten min er borte. Jeg pleier også ha med sovemaske, ørepropper, deo, tannbørste, og nedlastede lydbøker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå