Gå til innhold

11-åring med lav matlyst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Min elleveåring har lav matlyst. Han kommer ofte hjem fra skolen uten å ha spist matpakken, og han spiser små porsjoner til middag og andre måltider. Jeg må ofte minne ham på å spise (feks ringe når jeg er på jobb og han har kommet hjem fra skolen, for å minne ham på at han skal lage seg lunsj). 

Jeg trodde egentlig at denne situasjonen var ganske normal, ikke alle barn er storspiste. Men for to helger siden deltok han på et idrettsstevne, og da kontaktet en av foreldrene meg i etterkant og sa at hun hadde merket at sønnen min spiser lite. 

Har dere forslag til måter å få ham til å spise mer på? Hvordan lage sunn mat på en fristende måte? 

Anonymkode: a68f2...e09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei! Min elleveåring har lav matlyst. Han kommer ofte hjem fra skolen uten å ha spist matpakken, og han spiser små porsjoner til middag og andre måltider. Jeg må ofte minne ham på å spise (feks ringe når jeg er på jobb og han har kommet hjem fra skolen, for å minne ham på at han skal lage seg lunsj). 

Jeg trodde egentlig at denne situasjonen var ganske normal, ikke alle barn er storspiste. Men for to helger siden deltok han på et idrettsstevne, og da kontaktet en av foreldrene meg i etterkant og sa at hun hadde merket at sønnen min spiser lite. 

Har dere forslag til måter å få ham til å spise mer på? Hvordan lage sunn mat på en fristende måte? 

Anonymkode: a68f2...e09

Server han noe han liker uansett om det er hamburger, pølse, pizza. Se om appetitten øker da. Og ikke minst snakk med han om hvorfor.. 

Anonymkode: faf21...cd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare drikke vann som tørstedrikk.

Anonymkode: 4f90d...af8

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle klarer å spise så mye, vi måtte ty til næringsdrikker til vår datter. Hun fikk det sammen med frokosten. Hun spiste feks 1/2 skive til fokost og så drakk hun er næringsdrikk til. Hva hun spiste på skolen det vet jeg ikke, men jeg er sikker på at 3 av 5 dager så spiste hun ikke. Etter noen uker økte matlysten, om det var pga næringsdrikken eller ikke det vet jeg ikke. Men for vår lille spirrevipp hjalp det. (Hun var da 14 år) De fås kjøpt på apotek, vår ville ha jordbærsmak, men det finnes mange smaker.

Anonymkode: 03035...d0b

Skrevet

Hvordan er vekt og vekst? 

AnonymBruker
Skrevet

Du nevner ingenting om vekt og allmentilstand. 

Har han en grei vekt og allmenntilstand så er det ingen grunn til å skulle fete han opp. Heller ta en prat om viktigheten av å spise regelmessig. Du kan også spørre han om det er en grunn til han spiser så lite.

Er du bekymret for at han ikke får i seg alle vitaminer OL så tar du kontakt med fastlegen. Få fastlegen til å ta en blodprøve for å se hvordan vitaminnivåene er.

Noen unger er småspiste, slik er det bare. Så lenge de får i seg næringen de trenger så skal man ikke gjøre noen tiltak. Andre barn har perioder de er småspiste, men så går det seg til. 

Anonymkode: e7a4b...52f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er også småspist, men kan lange innpå middagsmat. Frokost og lunsj spiser han sjelden. Jeg lager frokost før jeg drar på jobb, denne står urørt på bordet på ettermiddagen, hver dag. Matpakka er heller aldri rørt. Har hatt dårlig samvittighet og laget alt mulig kreativt, men jeg tror rett og slett ikke han er så sulten/gidder. Jeg er sånn selv, glemmer ofte å spise og har sjelden lyst på kaldmat. Min 11-åring er lang og slank og er flink i alle fag, så virker ikke som om fasten påvirker så veldig enda. Jeg regner med at matlysten kommer når han kommer i tenårene. 

Anonymkode: a6ac8...edc

AnonymBruker
Skrevet

Og, hvis det lille han spiser er sunn mat, så får han nok i seg det han trenger. Ingen sulter seg. 

Anonymkode: a6ac8...edc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...