Gå til innhold

Når man leser tråder om BV som skremmer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest litt på dette forumet her og utifra det inntrykket jeg har fått så skal det lite til før man mistet barna, stemmer dette? Kan en bv-pedagog svare?

Jeg er alene med 2 barn gir de masse kjærlighet og dekker alle deres behov, men min ulempe er at jeg har et lite nettverk, er dette noe å bekymre seg over? 

Barna mine er mitt liv og såklart blir jeg skremt når jeg leser her at BV kan finne småting å ta deg på..💔

Anonymkode: 6685f...403

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en bekjent som misbrukte seksuelt sine små døtre. Da BV tok dem, kunne ikke kona hans SKJØNNE hvorfor. "Kanskje fordi de alltid ville ha sjokoladeplegg på nista?" 

Ikke snakk om at hun skulle innrømme hva som hadde skjedd, ikke engang da han havnet i fengsel.

Anonymkode: 333d6...cc4

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en bekjent som misbrukte seksuelt sine små døtre. Da BV tok dem, kunne ikke kona hans SKJØNNE hvorfor. "Kanskje fordi de alltid ville ha sjokoladeplegg på nista?" 

Ikke snakk om at hun skulle innrømme hva som hadde skjedd, ikke engang da han havnet i fengsel.

Selvfølgelig skal man miste omsorgen for barna sine i slike tilfeller, det sier seg selv. Men det som skremmer er når det ikke finnes noe grunn for å miste barna men så mister man de likevel for småting.

ts

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Selvfølgelig skal man miste omsorgen for barna sine i slike tilfeller, det sier seg selv. Men det som skremmer er når det ikke finnes noe grunn for å miste barna men så mister man de likevel for småting.

ts

Poenget mitt er at mange/de aller fleste av dem som hevder de har mistet barna på grunn av småting, enten lyver eller har en helt skrudd virkelighetsoppfatning. Du har bare én side av saken, og det er siden til den personen som er opptatt av å renvaske eller skjønnmale seg selv. Å stole på at folk som har mistet barna til BV forteller sannheten, er omtrent like lurt som å stole på at dømte voldskriminelle forteller deg hele sannheten om hva de har gjort. 

• Liker 24
Skrevet

Det er ikke snakk om bare småting. Så klart sier foreldre det, men det ligger alltid en grunn bak der. I tillegg er barnevernet er for å hjelpe. Jeg kjenner alenemødre som får verdifull hjelp av barnevernet. Familier også. Det kan være noe så enkelt som en avlastningsfamilie som har barna ei helg i blant, i og med at mor kanskje ikke har noe nettverk rundt seg. Du blir ikke sett ned på av den grunn og du står ikke i fare for at de plutselig skal ta barna fra deg.

Du har foreldre som får hjelp til å sette grenser for sine tenåringsbarn.

Et barn blir heller ikke tatt uten videre, det ligger en dom bak avgjørelsen.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Husk at de som forteller historiene her har som regel en side av saken. Sier ikke mer...

hilsen tidligere barnevernsansatt.

p.s. Det skal mye til for å overta omsorgen for et barn, og ofte har det vært en lang prosess i forkant, mye dokumentasjon etc, obseveringer etc etc. Så har du de sakene hvor barn akuttplasserres. Det har jeg vært med på, mor utilregnelig og psykotisk og tvangsinnlagt f.eks. (Ingen far der) 

Anonymkode: dd50b...7dd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna mine er mitt liv og såklart blir jeg skremt når jeg leser her at BV kan finne småting å ta deg på..

Slutt å vær dum. Du blir ikke tatt for småting...

Anonymkode: 86586...6ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For det første bør du ikke alltid tro det du leser på nett. Folk kan fortelle sin del av sannheten, men utelate store deler som ikke gir det hele bildet. For det andre mangler mange innsikt i hvorfor de mister omsorgen. Det handler ikke bare om seksuelle overgrep og vold, det kan også handle om voksne som ikke evner å gi barna daglig omsorg i form av mat, klær, varme i huset, trygghet og tilstedeværelse. Jeg har via jobb møtt flere som har mistet omsorgen for barna sine, og de forbanner barnevernet, men det er ofte tydelig for oss hvorfor de ikke lenger har omsorgen. Kan man som voksen ikke ta vare på seg selv, kan man heller ikke ta vare på andre. Og ftr jeg jobber ikke i barnevernet eller har noe med disse sakene å gjøre, jeg møter foreldrene i en annen setting. Omsorgen overtas ikke pga småting, det ligger ofte mye bak som aldri kommer frem i media eller historiene på kg. 

Anonymkode: 429c6...923

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at de som forteller historiene her har som regel en side av saken. Sier ikke mer...

hilsen tidligere barnevernsansatt.

p.s. Det skal mye til for å overta omsorgen for et barn, og ofte har det vært en lang prosess i forkant, mye dokumentasjon etc, obseveringer etc etc. Så har du de sakene hvor barn akuttplasserres. Det har jeg vært med på, mor utilregnelig og psykotisk og tvangsinnlagt f.eks. (Ingen far der) 

Anonymkode: dd50b...7dd

All ære til barnevernsansatte. Synd det er et såpass tøft yrke, så altfor lite midler og stort press fra alle kanter. Opplever altfor ofte å treffe tidligere barnevernsansatte. Altså burde ting vært lagt litt til bedre rette slik at flere kunne fortsette i jobben.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare slike tråder som denne du her har startet i det uendelige, ikke mange som faktisk mener at barnevernet lager trøbbel for småting i ellers gode familier. Inntrykket er jo motsatt syns jeg. Så er det endel (de samme) som skriver tull i andre tråder (at man "kan bli meldt" av hvem som helst for hva som helst fordi folk er onde og barnevernet er ute etter å ta barn).  Du bør ikke bli skremt av det. Se på virkeligheten du. Så lenge du ikke utsetter barna for omsorgssvikt, ingen ting å være redd for. 

Anonymkode: 1fc0c...242

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest litt på dette forumet her og utifra det inntrykket jeg har fått så skal det lite til før man mistet barna, stemmer dette? Kan en bv-pedagog svare?

Jeg er alene med 2 barn gir de masse kjærlighet og dekker alle deres behov, men min ulempe er at jeg har et lite nettverk, er dette noe å bekymre seg over? 

Barna mine er mitt liv og såklart blir jeg skremt når jeg leser her at BV kan finne småting å ta deg på..💔

De som sier de mister barna sine til barnevernet mister barna for en god grunn.

Tenk rasjonelt. Hva grunn skulle bv ha å si for at du ikke er en god omsorgsperson?

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, WhisperingWind skrev:

De som sier de mister barna sine til barnevernet mister barna for en god grunn.

Tenk rasjonelt. Hva grunn skulle bv ha å si for at du ikke er en god omsorgsperson?

Absolutt ingenting. Annet enn at jeg har et lite nettverk og jeg mener å ha lest her at bv ser på det også, og det var det jeg ble skremt. Men de jeg har i mitt liv stiller opp for barna mine og meg når enn det trengs.

ts

Gjest WhisperingWind
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ingenting. Annet enn at jeg har et lite nettverk og jeg mener å ha lest her at bv ser på det også, og det var det jeg ble skremt. Men de jeg har i mitt liv stiller opp for barna mine og meg når enn det trengs.

ts

Det skal mer til enn lite nettverk. Du kan derimot spørre om avlastning fra bv. Det betyr ikke at bv er involvert på en negativ måte, men at du får mulighet til å ta vare på deg selv, få litt egentid og hente krefter slik at du har mer overskudd og energi å gi som mamma 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til to tilfeller hvor barna ble tatt. Foreldrene skjønner selvsagt ingenting. Det ene tilfellet fikk jeg vite at det var narkotika og selvmordstanker (mor fortalte det selv, men så merkelig nok ikke sammenhengen). I det andre tilfellet var sønnen sterkt utagerende og sint/aggressiv og kraftig overvektig. Etter fratagelsen ble gutten en helt annen person. Her var det snakk om vold fra far som gutten selv hadde fortalt barnevernet. Far mente at barnevernet hadde manipulert den stakkars gutten til å lyge. Mor som også ble slått, gikk etter hvert fra mannen sin og fikk omsorgen for gutten. I begge disse tilfellet så hevdet altså foreldrene at ungene ble tatt uten grunn! Og det er nok mange som tror på det. Selv tanten min tror på alt slikt hun leser, og deler barnevernsvideoer ukritisk hvor sinte foreldre henger ut barnevernet og faktisk ungene sine også!! Noen må innse at de ikke ser selv at de skader ungene sine!!

Anonymkode: 76e0e...e3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De som blir fratatt barna forteller sjelden hele historien, og barnevernet kan ikke fortelle hele historien av hensyn til ungene. Vet at BV også gjør feil, men tror det er flere saker hvor de BURDE tatt barna og ikke gjort det, enn saker hvor de urettmessig fjerner barn... Så slapp helt av. Jeg har jobbet i barnevernet før, det er normale mammaer og pappaer med masse feil og mangler som folk flest. 

Ikke tro på alle de rare historiene du hører, og særlig ikke av anonyme mennesker på et forum. 

Anonymkode: cb709...098

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Det at du har lite nettverk er i utgangspunktet ikke noe problem for barnet. Nettverk kan i noen tilfeller likevel være av interesse for bv fordi et stabilt og støttende nettverk noen ganger kan være det som gjør det mulig å gi barnet en god oppvekst tross andre utfordringer. Dersom foreldre i slike situasjoner mangler nettverk kan bv gå inn med tiltak for å kompensere. F. eks. støttekontakt eller avlastningshjem.

Anonymkode: 952a1...37f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine erfaringer er andre veien, at barn som burde blitt fjernet ikkje blir fjernet. 

Anonymkode: 37dab...565

• Liker 4
Skrevet

Det er ingen som mister daglig omsorg over småting.

Det skal ihvertfall ikke være det. For en tullete ting å være redd for. Man har da rettigheter.

Husk at de tilfellene som er lagt frem i media så er ikke barnevernets versjon med da de ikke har lov til å utlevere, men de har fylkesmannen i ryggen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at det du leser på nett kommer fra foreldrene. De mangler ofte selvinnsikt, lar være å fortelle alle fakta i saken og tenker ikke på BARNETS beste. BV kan ikke si noe pga taushetsplikten og for at det er aldri barnets beste å diskutere saken med fremmede på Internett. 

Anonymkode: 9b1dc...3fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at man 'mister' barna lett, men jeg har inntrykk av at bv fort kan kobles inn for små ting og at de kan være vanskelig å bli kvitt. Men skal mye til å fysisk miste barna sine. Har selv vært innom bv, fordi jeg én gang fikk en flask bekymringsmelding på meg. Heldigvis var beskyldninger så på jordet, at det var lett å motbevise. Og etter det har vi vært innblandet, pga bekymringsmelding på far. De var mer reelle, så vi har fortsatt med bv å gjøre etter 1,5år. Men de er veldig fokusert på samarbeid og hva som er best for barnet, og ikke på å ta barnet vekk fra foreldrene.

Anonymkode: 5cc3d...46e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...