AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #1 Skrevet 18. juni 2019 Hei nå har det seg sånn at jeg og samboeren har bestemt oss for å gå fra hverandre. Vi har en gutt på 2 år sammen. Faren arbeider 4 uker borte. Jeg har vært veldig mye alene med sønnen vår de siste 2 årene. Det er jeg som har tatt meg av gutten meste parten av tiden inkludert når han er hjemme. Nå krever han 50/50. Sønnen vår har aldri overnattet noen plass uten meg tilstede. Han forventer at gutten vår skal takle å være borte fra hjemmet sitt og mammaen sin i 4 uker. Faren hans har aldri sovet en natt alene med gutten. Jeg er fullstendig uenig. Jeg sa at samvær må trappes opp litt etter litt. Så mange uker kan skade tilknytningen jeg har med gutten og vi kan risikere at han får vansker med tillit til meg. Jeg foreslo at han måtte finne seg en annen jobb uten all reisingen og fraværet. Men det er han ikke enig i.. hvor mye samvær/overnatting er bra for en liten gutt som akkurat har fylt 2 år? Noen andre i samme situasjon med barnefar som arbeider mye borte? Har bestilt time til mekling, men ønsker litt tips om noen har noe å komme med. Takk Anonymkode: f6b46...eec 2
SansaS Skrevet 19. juni 2019 #2 Skrevet 19. juni 2019 Det finnes ikke noen fasit på hva som er riktig samværsfastsettelse men som utgangspunkt er barnet for ungt for lange overnattingsbolker og feriesamvær. Siden far er mye borte og ingen av dem er erfarne med å overnatting kan det være lurt å jobbe med en opptrapping. Eks time/dagsamvær et par ganger i uken de ukene far er hjemme som senere blir til feks annen hver helg og en dag i uken, deretter m overnatting. Lengden på samværet må tilpasses alder og hvordan samværene evt fungerer. 2
Ulrikke Skrevet 19. juni 2019 #3 Skrevet 19. juni 2019 Man kan ikke forvente at barn skal ha det optimalt ved å bo en måned hos hver... Og ihvertfall ikke en toåring som kanskje ikke er helt trygg på far. Jeg vet jo ikke, men jeg tror selv min 13-åring ikke hadde likt å la det gå så lang tid... Dere må starte med hyppig dagsamvær med far når han er hjemme. Flere enkeltovernattinger også, ikke i strekk. Også skjønner jeg at det kan være vanskelig hvis man er totalt uenige, men man må nesten se an barnet. Hvordan reagerer han osv (i starten er ting nytt, da må man nesten forvente reaksjon, men sånn etter hvert). Ingen "profesjonelle" vil anbefale fire uker hos hver i en alder av to år, så selv om han skulle dra deg til retten er det minimal sjanse for at det skjer! Dere får ta ting litt som de kommer, men når han vil fortsette å ha den jobben han har er det han som må ta konsekvensen av det, og ikke barnet som skal presses inn i noe han ikke er klar for. 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juni 2019 #4 Skrevet 19. juni 2019 Familiekontoret. Han kan uansett ikke kreve 4 ukers samvær. Her må det mekles. Og en 2 åring burde iallefall ikke bli en brikke i en samværs kamp mellom mamma og pappa. Det beste for BARNET er at dere bor nært hverandre og at barnet i starten er mest et sted. Ala annenhver helg og en dag i uka den helgen det ikke er samvær frem til barnet er vant med bruddet, med samvær mener jeg overnattinger. Det betyr ikke at far ikke kan ha samvær de dagene barnet skal sove hos deg. Altså kan far hente i bhg og finne på ting med barnet etter bhg, men levere til deg før kveldsro og legging. Her må dere da finner en god løsning dere i mellom. Men på den måten vil barnet få tid med dere begge jevnt uten at det blir for mye separasjoner mellom barnet og dere slik at tilknytningen til dere begge opprettholdes. Det er min mening. Om dere får det til er en annen sak. Men 4 uker i strekk? Hell no. Hadde han ikke gått med på noe mer fornuftig hadde jeg gått rettens vei. Om han er borte 4 uker om gangen så sier det seg selv at du automatisk stiller sterkere om han ikke vil høre på fornuft og tenke på barnets beste.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #5 Skrevet 19. juni 2019 Ikke engang 11 åringen min ville like å være 4 uker hos hver av oss. Snakk med fvk og helsestasjonen. Anonymkode: 68cb9...eef 5
Gjest Hummel34 Skrevet 19. juni 2019 #6 Skrevet 19. juni 2019 Få vil anbefale 50/50 ved så små barn. Noen har det men da fordi det feks er to eldre søsken som er med som stabilisatorer. 4 uker er uaktuelt og ingen kan kreve det av deg eller barnet. Kanskje sier far dette for å «true»? Uansett far på ta sikte på å finne seg ny jobb om han tenker seg 50/50 på sikt. Vet familiekontoret her i byen ikke anbefaler 50/50 før nærme fire år. Nettopp med tanke på ro og relasjon. Og som enkelte har nevnt på aldrer spiller nesten ingen rolle - 4 uker er uaktuelle
Jadzia Skrevet 19. juni 2019 #7 Skrevet 19. juni 2019 Her må far sette sitt eget ego til side og tenke på barnets beste. Å rykke opp en toåring med røttene fire uker i strekk er rett og slett slemt mot barnet. En ting er tilknytningen du har til barnet. Men hva vil det gjøre med barnets psyke? Det vil skape et utrygt barn. Det er alt for lite til å forstå dette med at det vil se deg igjen etter fire uker, hvorfor det plutselig bare skal se pappa osv. Her må fokuset være på å trygge barnet, ikke hva far mener han har krav på. Hyppige dagbesøk, enkelte overnattinger, også kan det kanskje økes litt etter litt med overnattingene. Men noe fire uker i strekk tror jeg absolutt ikke ungen har godt av uansett hvor gammelt det blir. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #8 Skrevet 19. juni 2019 4 uker i strekk?? Vi har 1 uke i strekk, og synes det er lenge nok. Far har foreslått endring til 2 uker i strekk. Det går jeg ikke med på uten rettsak. Tenker at det naturlige for dere ville være 1 uke hver, og så mister han de ukene hvor han jobber. Evt at han har 1,5 uker når han kommer hjem, du 1 uke, og så får han 1,5 uke igjen før han drar. Ønsker han mer samvære, så trenger han arbeidstid som kan kombineres med det. Grunnen til at jeg ikke reagerer på 4 uker uten far, er jo fordi han er vant til det fra fødselen av. Anonymkode: d335c...17a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #9 Skrevet 19. juni 2019 Jeg ville valgt/ gitt som forslag til mekleren om å la han være hos far på dagtid noen dager hver uke når han er hjemme de 4 ukene. Helst daglig, og først med mor tilstede, så uten. Deretter hver helg de 4 ukene, og evt en dag i uken, men det må trappes opp, ikke starte brått. Da har du han fortsatt flere dager, og han sover hos far 3 netter til sammen på en uke. Anonymkode: c36e3...bda 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #10 Skrevet 19. juni 2019 Så lenge dere prøver dere frem og er villige til å justere litt i praksis dersom det trengs, så er det ikke slik at det skader tilknytningen til deg, det beriker barnet med nok en elskende omsorgsperson. Barn er nok mer tilpasningsdyktige enn mødre. De fire første ukene starter med dag 1. Kanskje du kan sove over. Dag 2 (natten) er du borte og kommer innom neste dag. Med to foreldre som faktisk ønsker 50/50 dersom det praktisk er mulig og dere begge er villig til å ta det i barnets tempo, så ser jeg bare muligheter, ingen begrensninger. Å skifte jobb er ikke nødvendigvis så enkelt. Den turnuskabalen må dere tilpasse dere etter. Jeg ser ikke at det er et problem at han er borte de 4 ukene du har barnet. Spørsmålet er utelukkende om du ønsker å få til det her eller ikke. Anonymkode: 4e28f...af9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå