Gjest Popelka ulogget Skrevet 2. mai 2005 #1 Skrevet 2. mai 2005 Vi tenker aa begynne aa proeve aa faa barn om 2-3 aar. Jeg er 26 og mannen 29. Naa bor vi i utlandet - Storbritannia. Mannen er engelsk og begge har jobber her. Vi er lykkelig her borte men har ikke det nettverket vi(jeg) ville hatt i Norge. Svigerfamilien bor langt unna, saa det er det samme for mannen min. Naa er jeg i tvil om vi burde faa barn her borte. Alt virker saa mye lettere i Norge - mer pappapermisjon, mer penger i forbindelse med permisjon og foedsel, kortere arbeidstid slik at det er lettere aa kombinere barn og famile etc. I tillegg er jo foreldrene mine der, og jeg har venninner der som naar den tid kommer kanskje er i samme situasjon med aa starte familie. Men jeg har ikke lyst til aa vente stort mer enn 2-3 aar med aa bli gravid heller. Vil ikke at barna mine skal ha altfor gamle besteforeldre (Ts far er allerede 75), og har ogsaa lyst til aa vaere under 30 selv. T er jo allerede 29... T har lyst til aa flytte til Norge en gang, men i den bransjen han er i er det ikke saa mange muligheter for ham der. Om han mot formodning skulle miste jobben er det nok mer sannsynlig at vi maa flytte til London enn til Oslo....Jeg blir litt deppa av aa tenke paa det. Har jo visst hele tiden at vi kanskje ikke kan bo i Norge med det foerste. Jeg liker meg her borte, men innbiller meg at den dagen vi stifter familie saa vil jeg bli enda mer knyttet til Norge og norske tradisjoner. Blir ikke lett aa oppdra barna til aa bli norske naar de bor i et annet land...Skolegang er ogsaa noe som er mye enklere i Norge. Man skriver inn barna ved den naermeste skolen og er happy med det. Her flytter follk bare for aa komme inn paa en bra skole, eller betaler haugevis for en privatskole. Dessuten er barna paa skolen til langt utpaa dagen - 3-4 paa ettermiddagen - og begynner naar de er fem. Nei, dette burde jeg jo selvsagt ha tenkt paa foer....Men det laa liksom saa langt frem i tiden....Og det gjoer det jo forsaavidt ennaa.... Noen som har erfaringer eller bare raad aa komme med? Burde vi vente med aa faa barn til vi flytter til Norge??
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #2 Skrevet 2. mai 2005 Svært, svært vanskelig å planlegge å få barn. På en måte passer det jo aldri og det er derfor svært fristende å ville vente noen år. Saken er imidlertid den at det ikke er noen menneskerett å få barn når man selv ønsker det. Det kan faktisk gå noen år før du blir gravid og jo lengre du venter, desto mer kan du redusere sjansene dine. Mener ikke å komme med noen dommedagsprofetier, men snakker litt av erfaring (sliter selv med å bli gravid nå som vi har "bestemt" at det passer med barn.......). Om dere velger å starte prøvingen nå, er det jo fortsatt minst 5 år til barnet skal begynne på skole, så bekymringen om engelske skoler ville jeg latt ligge noen år til.
Holly Hobbie Skrevet 2. mai 2005 #3 Skrevet 2. mai 2005 Ja, det er jo sant. Kan ikke forvente aa bli gravid akkurat naar vi starter og proeve, men de fleste blir vel gravide innen 1 aar? Heldigvis trenger vi ikke tenke paa skoler med en gang, selv om mange faktisk gjoer det. Men jeg vet ikke om jeg vil at barna mine skal gaa paa skole her borte...
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #4 Skrevet 2. mai 2005 for det første er det ingen grunn til å være så kresen på å få barn før du/dere blir 30 år. tenk heller på å nyte den friheten man har som barnløs så lenge som mulig. når dere først har fått barn mister dere mye frihet så ha for all del ikke hastverk! for det andre, en god gammel fallgruve som mange (inkl meg selv) går i, nemlig å bli sammen med en utlending og å flytte til hans hjemland. hvorfor kan aldri disse fyrene våre flytte til norge?? mye bedre land å bo i jo! jaja...
Holly Hobbie Skrevet 2. mai 2005 #5 Skrevet 2. mai 2005 for det første er det ingen grunn til å være så kresen på å få barn før du/dere blir 30 år. tenk heller på å nyte den friheten man har som barnløs så lenge som mulig. når dere først har fått barn mister dere mye frihet så ha for all del ikke hastverk! for det andre, en god gammel fallgruve som mange (inkl meg selv) går i, nemlig å bli sammen med en utlending og å flytte til hans hjemland. hvorfor kan aldri disse fyrene våre flytte til norge?? mye bedre land å bo i jo! jaja... Enig. Joda, vi nyter aa vaere barnloese, men i det siste har jeg begynt aa bli mer og mer "planific" og ser litt fremover... Skal nok faa ham med meg til Norge, han liker Norge veldig godt, men som sagt er det jobbsituasjonen som er i veien....Jeg kan sikkert fortsette i samme jobb uansett, men det er verre med ham....Saa det kan ta lang tid foer vi kommer til Norge for godt. :veldigsur:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå