AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #1 Skrevet 18. juni 2019 Hei alle sammen! Er det noen her som har erfaring med å ha barn og gå langturnus? Jeg er sykepleier og jobber da innenfor helsevesenet! Jeg har ikke barn enda, men planlegger prøvingen i nær fremtid. Lurer derfor litt på dette med å ha barn og gå lange vakter! Jeg ELSKER turnusen min nå, og ønsker helst å fortsette å gå denne etter jeg får barn (har mulighet til å bytte til ordinære vakter om jeg ønsker). Slik turnusen min er nå går jeg 14 timers vakter tors-søndag. Har fri 7 dager. Deretter jobber jeg 14 timers vakter man-onsdag. Fri 7 dager. Så begynner jeg på torsdagen igjen. Samboeren min jobber på båt, så han er borte 2 uker og hjemme i 2 uker. Så om jeg regner rett, så er det kun 3 eller 4 dager i mnd at barnet evt. trenger pass. Har planer om å ha barnet i bhg, og vet at både mine og samboerens foreldre stiller opp som barnevakt de 3-4 dagene i mnd jeg jobber når samboeren er borte.. Høres jo veldig greit ut og ha 7 dager sammenhengende fri når man har barn! Men så er det det om man føler man går glipp av mye? Jeg har jo ikke barn nå, så vet jo ikke hvordan det vil bli følelsesmessig. Har jo ikke mulighet til å stille opp og være der for barnet når jeg jobber hele dager.. men føler til gjengjeld at jeg kommer til å ha mer tid og overskudd når jeg faktisk har 7 dager sammenhengende fri. Om jeg går over til ordinære vakter, vil jeg måtte jobbe annenhver helg og i tillegg ca. 1 kveld i uka Mister jo mye tid sammen med barna på denne måten, og da trengs det også oftere barnevakt. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 02a2f...681
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #2 Skrevet 18. juni 2019 Synes turnusen din høres fantastisk ut med tanke på småbarn all den tid du vet du har barnevakt de dagene det trengs Når dere begge to jobber skift får dere jo lange perioder med dyrebar familietid - misunner dere å ha så mye fri sammen til bare kos! Jobber selv vanlig todelt turnus men med 5. Hver helg - og jeg syns det er ypperlig med langhelger og ukefridager når jeg er småbarnsmamma. Men det er viktig å ha en idé om barnevakt på forhånd, for man har ikke noen rettigheter ift endret turnus selv om man får barn. Og hvis barnet skal i barnehage er det jo «ett fett» om du jobber dag+kveld eller bare kveld, barnevakt den kvelden trenger du jo uansett. Anonymkode: 252a3...055 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #3 Skrevet 18. juni 2019 Du blir 100% avhengig av andre. Dette vet også de andre som du er avhengige av og det blir en belastning for de når de må stille opp i tide og utide hele tiden, uten å egentlig ha noe valg, for da risikerer de jo at du må være hjemme fra jobb om de ikke stiller opp. Jeg hadde aldri i verden fått barn om jeg jobba turnus. Hadde uten tvil skifta jobb, både av hensyn til de rundt meg og så klart barna. Jobber selv turnus og har ikke barn, og jeg ser hvor mye småbarnsmødrene stresser og styrer for å få barnevakt og hjelp de dagene de jobber kveld og natt. Hender at mange er syke også fordi de ikke har barnepass. Anonymkode: 3af79...09c 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #4 Skrevet 19. juni 2019 Ikke hør på de sure tantene her. Vi jobber begge turnus. Og må ha pass annenhver helg en eller annen dag av de tre det varierer litt hvilken helg det er. Vi har tre sett med besteforeldre og to onkler. Det knives nesten om å få noen til å passe. Dette var ett etterlengtet barnebarn. Fungerer helt problemfritt og vi har begge masse fritid med barnet sammen. Anonymkode: 814e7...40b 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #5 Skrevet 19. juni 2019 Kjør på! Jeg jobber vanlig turnus, og mannen min er i perioder vekke i alt fra 2-12uker. Din turnus høres ut som en drøm😍. Anonymkode: d71a6...d39 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #6 Skrevet 19. juni 2019 Men blir det ikke tøft for barnet å være så lenge borte fra mor? Spesielt med tanke på tilknytningen når barnet er mellom 1-3 år? Aner ikke jeg, bare spør. Anonymkode: 0639d...ef2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #7 Skrevet 19. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men blir det ikke tøft for barnet å være så lenge borte fra mor? Spesielt med tanke på tilknytningen når barnet er mellom 1-3 år? Aner ikke jeg, bare spør. Anonymkode: 0639d...ef2 Det er jo en far der store deler av tiden mor er borte🙄 Anonymkode: d71a6...d39 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #8 Skrevet 19. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo en far der store deler av tiden mor er borte🙄 Anonymkode: d71a6...d39 Går likevel an å savne mammaen sin. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå for noen. Anonymkode: 26c85...6d9
LoveTrain Skrevet 19. juni 2019 #9 Skrevet 19. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går likevel an å savne mammaen sin. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå for noen. Anonymkode: 26c85...6d9 Jeg blir SÅ sint av slike som deg, som skal gi mødre dårlig samvittighet for å jobbe. Leste du her at pappaen er borte i 2 uker (!!!) i strekk? 50% av tiden, er han vekkreist på jobb. Likevel er det mammaen som savnes etter sine timer på arbeid, det blir dårlig tilknytning, osv. Hvorfor nevner du ikke at barnet kan savne pappaen sin? 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #10 Skrevet 19. juni 2019 Tusen takk for svar dere! Føler meg litt lettet over svarene til flere her! Har tenkt mye på det om at jeg nok kommer til å ha dårlig samvittighet over å være så lenge borte.. men samboeren min er veldig oppegående, og jeg har troa på at han klarer seg alene de få dagene jeg jobber.. litt greit at han får kjenne litt på hvordan jeg har det de 2 ukene han er borte..😆 Anonymkode: 02a2f...681
amlje Skrevet 19. juni 2019 #11 Skrevet 19. juni 2019 2 timer siden, LoveTrain skrev: Jeg blir SÅ sint av slike som deg, som skal gi mødre dårlig samvittighet for å jobbe. Leste du her at pappaen er borte i 2 uker (!!!) i strekk? 50% av tiden, er han vekkreist på jobb. Likevel er det mammaen som savnes etter sine timer på arbeid, det blir dårlig tilknytning, osv. Hvorfor nevner du ikke at barnet kan savne pappaen sin? Er så ufattelig enig i dette!!
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #12 Skrevet 19. juni 2019 Her jobber vi begge turnus, og vi har barn på slutten av barneskolen. Har alltid jobbet turnus, og det krever mye planlegging og system, men vi har fått det til å gå opp. Og turnusjobber har både fordeler og ulemper. Har riktignok en helt annen ordning enn deres. Jeg tenker at dere kan få det til å fungere, men da må begge være innstilt på at de i perioder i praksis er aleneforeldre. Det krever likestilling i forholdet og at begge gjør det som trengs til hus, mat, klær, barn etc. Så er det jo uansett sånn at alt er en tilvenning og man må prøve før man vet om ting fungerer eller ikke. Om dere får barn, vil det jo uansett være en periode med permisjon. Og hvis dere da skjønner at dette blir vanskelig, så er det jo mulig å justere kursen og se om det går an å få annen turnus. Ting ordner seg som regel. Lykke til! Anonymkode: 97865...5c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå