AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #1 Del Skrevet 18. juni 2019 Jeg begynte nylig i jobb som assistent på omsorgssenter. Jeg har hatt andre jobber tidligere, men det å jobbe innen helse og omsorg er helt nytt for meg. Jeg hadde heller ikke jobbet på over 1 år før jeg begynte i denne jobben (da jeg var alvorlig psykisk syk og enten var innlagt eller under intensiv poliklinisk behandling). Jeg jobber todelt turnus i ca. 50% stilling. Noen uker jobber jeg mer da jeg tar ekstravakter. Som sagt så er dette yrket helt nytt for meg i tillegg til at jeg naturligvis har måttet bli kjent med helt nye kollegaer, har nye arbeidstider og en ny arbeidsplass. Jeg trives kjempegodt i jobben og er ikke i tvil om at jeg ønsker å utdanne meg innen et omsorgsyrke. Men problemet er at jeg ikke orker noe annet enn å jobbe. Jeg kommer meg på jobb og klarer å gjøre jobben min (har i alle fall ikke fått tilbakemelding om noe annet), men når jeg kommer hjem klarer jeg ikke gjøre noe annet enn å sove eller bare ligge helt stille i sengen under dynen. Har jeg tidligvakt sover jeg fra jeg kommer hjem og som oftest til neste dag og har jeg senvakt tør jeg ikke gjøre noe før jeg drar på jobb fordi jeg er redd for at jeg blir for utslitt og kanskje ikke klarer å gjøre en god nok jobb/gjennomføre vakten min. Er det noen som har noen gode råd til meg? Når kan jeg forvente at jeg kjenner meg mindre utslitt og at trøttheten går over? Anonymkode: 24a3d...588 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #2 Del Skrevet 18. juni 2019 Skjønner ikke det selv. Har det på samme måte. Ligget under dyna siden 19:00. Anonymkode: ab3bc...40b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #3 Del Skrevet 18. juni 2019 Da jeg jobbet på sykehjem var det samme greia for min del. Jobber på sykehus nå og blir ikke like sliten, men ganske. Anonymkode: 60ea4...1a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #4 Del Skrevet 18. juni 2019 Har du vært hos lege og sjekket at vitaminer, jern, stoffskifte er ok? Anonymkode: e0f55...888 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #5 Del Skrevet 18. juni 2019 Kan hende kroppen din er stresset, med tanke på historikken din eller at du burde sjekke deg hos legen for noen mangler i blodet ditt feks. Anonymkode: c13d8...0ab 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #6 Del Skrevet 18. juni 2019 Mitt råd er at du kun må sove når der er sovetid. Hold deg våken ellers! Anonymkode: 2c509...0b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #7 Del Skrevet 18. juni 2019 Har ikke vært i omsorgsyrke, men har hatt fysisk jobb med mange løft hvor man er på beina hele dagen. Husker jeg følte meg som en zombie da jeg kom hjem. Ville bare ligge i ro. Ingen liv. Tror ikke det er mulig å unngå ved fysiske jobber dessverre. Anonymkode: 6c32f...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #8 Del Skrevet 18. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du vært hos lege og sjekket at vitaminer, jern, stoffskifte er ok? Anonymkode: e0f55...888 Hva slags jobb har du? Anonymkode: 6c32f...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #9 Del Skrevet 18. juni 2019 Det tar som regel en måned eller to før du innarbeider deg vaner og rutiner. Det er helt normalt å bli sliten når man er i ny jobb fordi hjernen jobber på høygir. Alt er helt nytt og ingenting er rutine, liksom. Men det går seg jo til. Og forøvrig så blir man jo mer trøtt jo mer man sover. Ja, du skal jo sove et visst antall timer, men det kan være mye bedre for helsen din både psykisk og fysisk å gå en times tur hver eneste dag for å få frisk luft. Du må også huske å spise og drikke riktig. Man blir veldig sliten hvis man spiser mye usunt, jeg merker selv at jeg blir trøtt og sliten om jeg har spist mye sjokolade f eks. Anonymkode: d8235...c17 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #10 Del Skrevet 18. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det tar som regel en måned eller to før du innarbeider deg vaner og rutiner. Det er helt normalt å bli sliten når man er i ny jobb fordi hjernen jobber på høygir. Alt er helt nytt og ingenting er rutine, liksom. Men det går seg jo til. Og forøvrig så blir man jo mer trøtt jo mer man sover. Ja, du skal jo sove et visst antall timer, men det kan være mye bedre for helsen din både psykisk og fysisk å gå en times tur hver eneste dag for å få frisk luft. Du må også huske å spise og drikke riktig. Man blir veldig sliten hvis man spiser mye usunt, jeg merker selv at jeg blir trøtt og sliten om jeg har spist mye sjokolade f eks. Anonymkode: d8235...c17 Hva slags jobb har du? Anonymkode: 6c32f...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #11 Del Skrevet 18. juni 2019 Jobber i barnehage og der er det ganske vanlig at nye er helt utslitt etter en arbeidsdag, men det går seg til etter noen uker 😊 Anonymkode: 592f0...2c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #12 Del Skrevet 18. juni 2019 Har det på samme måte og jobber i barnehage. Anonymkode: d43b5...937 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 18. juni 2019 #13 Del Skrevet 18. juni 2019 Det er helt normalt å bli sliten i ny jobb. Gi det litt tid Sjekk deg gjerne for mangler som andre også skriver. Lykke til 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #14 Del Skrevet 18. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke vært i omsorgsyrke, men har hatt fysisk jobb med mange løft hvor man er på beina hele dagen. Husker jeg følte meg som en zombie da jeg kom hjem. Ville bare ligge i ro. Ingen liv. Tror ikke det er mulig å unngå ved fysiske jobber dessverre. Anonymkode: 6c32f...203 Jeg jobber fulltid som spesialsykepleier med mye aktivitet, sting og gåing, men det går helt fint. Jeg har også tre små aktive sønner. Det handler om motivasjon, det handler om hva man faktisk må og hva man vil. Om jeg skulle gått hjemme hele dagen så hadde jeg vært mye mer slapp og trøtt enn det jeg er nå. Anonymkode: d8235...c17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #15 Del Skrevet 18. juni 2019 Jeg gikk fra og ikke jobbe i flere år grunnet sykdom, til 80 % og så 100 % jobb. Tok ca 1 måned før jeg greide å gjøre noe annet enn å dra rett hjem etter jobb og ligge på sofaen. Nå har jeg jobbet mellom 80 og 100 % i flere måneder og jeg har begynt å gjøre ting jeg egentlig ikke har krefter til, men jeg gjør dem uansett, da det er viktig for meg å prøve å få tilbake livet. Besøker andre, drar på besøk til familien, går fjelltur osv istedenfor å bli liggende på sofaen. Man greier mer enn man tror stort sett Anonymkode: ed4c4...723 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #16 Del Skrevet 18. juni 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vært hos lege og sjekket at vitaminer, jern, stoffskifte er ok? Anonymkode: e0f55...888 Ja, det er ikke så mange månedene siden "alle" blodprøver ble tatt og alle var innenfor normalen. Regner med at det ikke vil være noe poeng i å ta disse prøvene på nytt nå? Det kan vel ikke endre seg så fort? Anonymkode: 24a3d...588 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #17 Del Skrevet 19. juni 2019 Det er kjempekrevende å begynne i ny jobb, omsorgsyrker enda mer krevende. Gi deg selv mulighet til å hvile masse. Fysisk aktivitet de dagene du ikke jobber er kjempeviktig, likeså å spise ordentlig og gode søvnvaner. Det bedrer seg, men kanskje skal du legge inn en hvil etter jobb fremover også. Lykke til. Anonymkode: 4d722...cc6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå