Gå til innhold

Reise med barn – forskjellige etternavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn som har sin fars etternavn. Jeg er skilt fra barnas far, gift på nytt og har min nye ektemanns etternavn. Da vi var ute og reiste (europeisk land) i fjor, ble vi stoppa i passkontrollen fordi jeg ikke har samme navn som barna. Det gikk bra, men kontrolløren foreslo at jeg tok med kopi av barnas fødselsattester neste gang. Problemet er jo at på fødselsattestene deres har jeg jo samme etternavn som dem, og ikke det etternavnet jeg har nå. Det ville dermed ikke hjulpet for å bevise at jeg er moren deres. Har søkt rundt og forsøkt å finne ut av dette, men finner ikke noe. Jeg kan da ikke være den eneste i verden i denne situasjonen? Noen som vet hva jeg kan gjøre, hvem jeg kan kontakte?

Anonymkode: 380dd...cde

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så rart. Har reist på ferie med både egne barn og stebarn uten å bli stoppet noen gang. Barna har samme etternavn som faren og vi har vært på ferie hvert år siden 2010 uten far med på slep. Både til europeiske land, afrikanske land og asiatiske land. Barna og stebarna har samme etternavn. 

Anonymkode: c3193...310

Skrevet

Men du som mor står jo ikke på fødselsattest, så det er jo ikke relevant. 

Skrevet

Jeg har reist med stebarna, vi har ikke samme etternavn. Hadde med fullmakt fra mor og far samt kopi av deres legitimasjon. Brukte det faktisk en gang. 

Min samboer reiste med vårt felles barn, hun har mitt etternavn. Hadde med fødselsattest, fullmakt fra meg og kopi av min legitimasjon. Han ble også spurt om hvorfor han reiste med henne. 

Lurt å ha med, er min erfaring! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det samme og valgte etter den opplevelsen å gi barnet mitt etternavn som mellomnavn.

Anonymkode: f78f5...e35

AnonymBruker
Skrevet

Kan få oppdaterte fødselsattester hos folkeregistreret om noen av foreldrene eller barnet har endret navn.. Veldig enkelt å få ny fødselsattest. 

Anonymkode: 27227...e8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...