AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #1 Skrevet 18. juni 2019 Er så mange rundt meg med barn som klager over alt de våkner så tidlig.. eks baby på 8 mnd legges 18.30 - 19.00. Ett barn på den alderen sover ca 11 timer.. da står barnet opp 05.30 ca. Hvorfor må man på død og liv legge barna så tidlig?? Da vil de selvfølgelig også våkne tidligere. Søker man på søvn av barn rundt 8 mnd så står det leggetid 18.30 «fra de profesjonelle». Også står det at de trenger 11 timer med søvn. Det fleste vel har ikke lyst til å starte dagen kl 05? Eller er det bare meg? Alle mine bekjente følger disse «reglene». Og går halvdaue rundt hele dagen fordi de ikke får nok søvn og klager på tidlig oppvåkning. Så mitt spørsmål er når legger dere babyene deres på 8 mnd? Anonymkode: 85d87...700 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #2 Skrevet 18. juni 2019 For de jeg kjenner har det blitt sånn fordi barnet selv gir utrykk for at det vil legge seg da, og at det er nyttesløst å prøve å drøye det til senere utpå kvelden. Det har kanskje noe med sollys, og foreldres energinivå å gjøre kanskje, jeg vet ikke. Men har ikke inntrykket av at mange aktivt går inn for legging 18:30-19:00, heller at det bare blir sånn av seg selv. Anonymkode: e1180...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #3 Skrevet 18. juni 2019 En på 1,5 år her som sovner tidligst 19:30. I dag ble det 20:40. Det er for sent når vi skal tidlig opp og rekke barnehagen, men har fri nå, så det får gå. Anonymkode: 4e95c...21d
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #4 Skrevet 18. juni 2019 Kanskje det har med barnehage og jobb osv.. Vet ikke Her har datteren min alltid lagt seg i åtte tiden. Hun sover til 8 dagen etter. Kanskje en lur på dagen. Hun er to år nå. Men så går ikke hun i bhg og vi har ingen grunn til å stå opp tidligere uansett.. Nå legger vi i 19 tiden, for hun har sluttet å sove på dagen.. Står fortsatt opp klokka 07.52. Anonymkode: b8ec1...feb
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #5 Skrevet 19. juni 2019 De kan våkne kl 5 selv om de legges kl 21,det er ikke sånn at de er tidsinnstilt på 10 timers nattesøvn altså. Mine har vært trøtte og klare for kvelden rundt kl 19 fra ganske tidlig, så da har jeg lagt dem da. Morgen har startet alt fra 5 til 9, uavhengig av når jeg la dem. Anonymkode: e4bda...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #6 Skrevet 19. juni 2019 Regner med at ts er barnløs? Så små barn finner sin egen rytme, og blir trøtt fra ca kl 18. Man er dum om man skal prøve å utsette legginga, overtrøtte barn blir gjerne vanskelige barn. Vi har utsatt legginga ved noen anledninger. Da har det ikke bare vært å legge ned barna, stryke dem på ryggen og gå ut av rommet. Da har legginga tatt mye lengre tid. I tillegg har barna våknet til samme tid, ergo mindre søvn enn nødvendig. Anonymkode: f6bcb...8ca 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #7 Skrevet 19. juni 2019 Barn har en temmelig naturlig rytme. De fleste er rett og slett trøtte i syvtiden. Å nekte barnet å sove når det er trøtt, fører til overtrøtt barn som blir vanskelig å legge, har mer sannsynlighet for å være urolig om natten - og våkner akkurat like tidlig... Det er en grunn til at folk legger ungene sine når de gjør.. tror du virkelig at foreldrene ikke har tenkt over det med leggetid og tidligvåkning? Anonymkode: bbf5f...c47 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #8 Skrevet 19. juni 2019 Jeg legger min 2 åring halv 7, det har jeg alltid gjort og hun gir tydelig beskjed om at hun er trøtt da og legger seg uten problem. Men hun sover også til kl. 07.00 om morningen, så sover hun 2,5 time på dagen. Hun er ekstrem aktiv på dagen, så hun trenger mye søvn og soving har aldri vært et problem for oss. Anonymkode: cf05f...07e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #9 Skrevet 19. juni 2019 Da min eldste var på den alderen stod han opp 4, uavhengig av leggetid. Vi pleide å legge han rundt 20-21, men når han plutselig skulle starte dagen 4 måtte vi til slutt legge tidligere for å få en opplagt unge på dagtid. Det skjer dessuten noe med søvnen rundt 8mnd. Jeg kjenner ingen som frivillig vil opp så tidlig, og de fleste forsøker seg med senere legging i håp om at det skal funke. For noen hjelper det, for andre ikke. Nr 2 hadde ikke så mye valg, men ble raskt tilpasset storebrors rutine. Jeg tror forresten ikke dette med leggetid nødvendigvis har med en naturlig rytme å gjøre. Vi har så mye dagslys her, at det ikke gir noe mening at barna skal være trøtte så tidlig. Det er nok en kulturell greie. I Norge jobber som regel begge foreldre, og da starter dagen tidlig, derav tidlig legging. I landet jeg kommer fra sover gjerne barna fra kl. 22 - 9/10. Men de fleste har noen hjemme som tar seg av dem, og trenger ikke våkne for å dra i barnehage osv. De minste har gjerne en lur etter middag, som i Norge blir leggetid for kvelden Anonymkode: 84e99...add
popstar Skrevet 19. juni 2019 #10 Skrevet 19. juni 2019 Babyen min våkner mellom 4 og 6 uansett når han sovner.
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juni 2019 #11 Skrevet 19. juni 2019 Fordi ungen blir overtrøtt og da er helvete løs. Min er trøtt og trenger å legge seg 19.00. Ja, det var en periode han våknet 04.00🤯🤯🤯, men det gikk seg til. Nå sover han til 06.00/07. Han er stor nok til å slappe av i sengen med iPad til 08 i helgene når jeg vil sove litt og det funker fint.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #12 Skrevet 19. juni 2019 Okey, skjønner nå at de våkner tidlig uansett? Da skjønner jeg at de må legges tidlig får å få nok søvn heller de voksne som må legge seg tidlig får å få nok søvn da Har bare vært heldig med min baby på 8 mnd jeg da 😅 han legger seg 20.-20.30 og våkner 08 ca. Ikke noe problem med legging. Ts Anonymkode: 85d87...700
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #13 Skrevet 19. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Regner med at ts er barnløs? Så små barn finner sin egen rytme, og blir trøtt fra ca kl 18. Man er dum om man skal prøve å utsette legginga, overtrøtte barn blir gjerne vanskelige barn. Vi har utsatt legginga ved noen anledninger. Da har det ikke bare vært å legge ned barna, stryke dem på ryggen og gå ut av rommet. Da har legginga tatt mye lengre tid. I tillegg har barna våknet til samme tid, ergo mindre søvn enn nødvendig. Anonymkode: f6bcb...8ca Jeg er ikke Ts, men har barn, og jeg skjønner heller ikke hvorfor man må legge babyen så tidlig. Min er 8 måneder og legger seg kl 21, hen er absolutt ikke overtrøtt da. Sovner av seg selv etter 5 minutter uten gråt og sover til 8 dagen etter. Anonymkode: 0a16c...510
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juni 2019 #14 Skrevet 19. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okey, skjønner nå at de våkner tidlig uansett? Da skjønner jeg at de må legges tidlig får å få nok søvn heller de voksne som må legge seg tidlig får å få nok søvn da Har bare vært heldig med min baby på 8 mnd jeg da 😅 han legger seg 20.-20.30 og våkner 08 ca. Ikke noe problem med legging. Ts Anonymkode: 85d87...700 Ikke bli sjokkert om dette plutselig snur. Har du hørt om sleepregression? For min var som din til ca akkurat 8 mnd 😬 Så smalt det!
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juni 2019 #15 Skrevet 19. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke Ts, men har barn, og jeg skjønner heller ikke hvorfor man må legge babyen så tidlig. Min er 8 måneder og legger seg kl 21, hen er absolutt ikke overtrøtt da. Sovner av seg selv etter 5 minutter uten gråt og sover til 8 dagen etter. Anonymkode: 0a16c...510 Og jeg legger meg 23 og mannen 02-03. Folk har forskjellig søvnbehov. Men de fleste barn trenger å legges 19.00 for å få best søvn. Det legger også et godt grunnlag videre til barnehagestart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå