Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så jeg, min mor og søster dro til Sverige i går, ca 3 timer kjøring en vei. Vi brukte min bil, jeg kjørte hele veien ( 6, nesten 7 timer kjøring) og jeg betalte båtbilletter. Så regnet jeg frem til at det ble ca 270kr på hver med diesel, bompenger og båt. Blir jeg grisk om jeg spør etter dette av dem, til tross for at de spanderte litt mat og kaffe? Tenker liksom selv at mat og drikke hadde vært fint å spandere på sjåfør som takk for kjøring, kilometer og bil om det hadde vært noen andre som kjørte? Men er jeg urimelig nå? Livredd for å fremstå grisk... 

Edit: jeg betalte for diesel og båt, og bompenger blir jo automatisk jeg som skal betale.

Endret av Thjelp
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de spanderte på deg blir det litt griskt, ja. Skjønte ikke helt hva du mente med at det hadde vært fint å spandere om noen andre kjørte?

Anonymkode: c90ff...f07

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så du skal ha spandert mat på turen og i tillegg få for kjøringen? Ja du er grisk. Med mindre du har sinssykt dårlig råd 

Anonymkode: 3beef...457

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tenkte mer at jeg selv hadde nok spandert på min mor dersom det var hun som kjørte hele veien og stilte med bil.

Endret av Thjelp
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke du er grisk. Jeg hadde blitt med og betalt for diesel o.l. Syns det er en selvfølge at ikke du skal betale alt det alene. De spanderer kaffe og mat fordi du kjører og holder bil. Det er nå min mening.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Muskath skrev:

De spanderer kaffe og mat fordi du kjører og holder bil. Det er nå min mening.

Takk, var dette jeg mente. 

AnonymBruker
Skrevet

Reiser jeg på tur med min mor og søster, så gidder jeg ikke en gang og tenke på utgiftene knyttet til transport. 270*3=810 kr, det hadde jeg ikke orket å reagert på. Hadde det vært snakk om flybilletter til mangfoldige tusenlapper, da hadde det vært en annen sak.

Din mor har betalt for deg gjennom hele oppveksten.

Har de først ikke betalt for seg uoppfordret, så hadde jeg latt det ligget. 

Anonymkode: e50fc...dd8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Reiser jeg på tur med min mor og søster, så gidder jeg ikke en gang og tenke på utgiftene knyttet til transport. 270*3=810 kr, det hadde jeg ikke orket å reagert på. Hadde det vært snakk om flybilletter til mangfoldige tusenlapper, da hadde det vært en annen sak.

Din mor har betalt for deg gjennom hele oppveksten.

Har de først ikke betalt for seg uoppfordret, så hadde jeg latt det ligget. 

Kan legge til at om jeg hadde vært søsteren din, og du hadde bedt om betaling, så hadde jeg vippset deg 500 eller 1000 kroner bare for å være spydig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri bedt min mor og søster spleise inn med 300 kr hver...  Hadde det vært mye større summer, kanskje, men ant ikke. Det virker smålig. Antar din mor har brukt langt mer enn 300 på din oppvekst, så den regningen hadde jeg gladelig spandert på min mor og søster. 

Anonymkode: d601c...84d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Deling bør avtales på forhånd mener jeg... 

Anonymkode: a37c3...28e

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker aldri på sånne ting. Men moren min er av det slaget som alltid dytter på meg penger om hun mener jeg har hatt utgifter pga henne. Man må se litt rundt på det med familie og venner.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ja, jeg ser hva dere mener. Jeg kjenner bare at siden det var nødt til å bli min bil( kun jeg som har plass til tre stk pluss varer), Min søster nekter plent å kjøre, jeg spurte pent om de kunne fikse båt dagen før( noe de ikke gjorde) og jeg spurte om de ville sponse meg litt diesel, noe de sa ja til, så hadde det vært hyggelig med mer enn to kopper kaffe og en burger som takk... men jeg lar det ligge

Endret av Thjelp
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Thjelp skrev:

Ja, jeg ser hva dere mener. Jeg kjenner bare at siden det var nødt til å bli min bil( kun jeg som har plass til tre stk pluss varer), Min søster nekter plent å kjøre, jeg spurte pent om de kunne fikse båt dagen før( noe de ikke gjorde) og jeg spurte om de ville sponse meg litt diesel, noe de sa ja til, så hadde det vært hyggelig med mer enn to kopper kaffe og en burger som takk... men jeg lar det ligge

Jeg er helt enig med deg, og moralsk sett har du retten på din side. Problemet er bare at du kommer til fremstå som kjip og gjerrig, selv om det kanskje er de andre som egentlig er det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hvor du kjører fra, men blir det ikke sånn 1000 kr i bompenger, pluss drivstoff og ferge? 

Anonymkode: d16ce...3dc

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg, og moralsk sett har du retten på din side. Problemet er bare at du kommer til fremstå som kjip og gjerrig, selv om det kanskje er de andre som egentlig er det. 

Dessverre, helt enig med henne. 

Anonymkode: d16ce...3dc

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke hvor du kjører fra, men blir det ikke sånn 1000 kr i bompenger, pluss drivstoff og ferge? 

1000kr? Wow, tror vi telte ca fem - seks stykker med pris alt fra 8kr til 28 tur/retur... men det ser jeg vel når regningen kommer og i følge fjellinjen.no vil det komme på ca 83kr en vei

Endret av Thjelp
Skrevet
14 timer siden, Muskath skrev:

Jeg syns ikke du er grisk. Jeg hadde blitt med og betalt for diesel o.l. Syns det er en selvfølge at ikke du skal betale alt det alene. De spanderer kaffe og mat fordi du kjører og holder bil. Det er nå min mening.

Enig.

Skrevet

Så dyr tur er det rimelig å dele utgiftene på. Argumenter om at mor har betalt mye i oppveksten, er jo bare tøys. Ikke usant, men et usaklig argument. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes heller ikke at du er grisk. Den reelle kostnaden ved å kjøre bil er dessuten mye mer enn bensin og bompenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde aldri falt meg inn å be så nær familie om å betale så små beløp.

En dyr gave vi spleiser på, ja . Men for diesel og ferje. Virkelig, aldri. 

Anonymkode: 79650...345

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...