AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #1 Skrevet 18. juni 2019 Har arvet en gammel kommode i teak fra bestefaren min, men den har litt bruksmerker, hakk, og «ringer», som jeg antar er fra fukt. Har så lyst å gjøre den fin igjen, og tenker å bruke teakolje. Renser man med møbelrens først? Og hva gjør jeg med de små hakkene på overflaten? Er så redd for å ødelegge den. Noen med erfaring fra å slipe teakmøbler? Vet at man bør slipe minst mulig, og med veldig fint sandpapir, samt i treets retning. Og det er vel ikke alle møbler som tåler å bli slipt. Takknemlig for hjelp ❤️ Anonymkode: e607c...d78
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #2 Skrevet 18. juni 2019 Møbelrens og stålull for formålet, så teakolje. Men akkurat ringene kan være vanskelig å få bort. Anonymkode: 22dc0...938
isbjørnungen Skrevet 18. juni 2019 #3 Skrevet 18. juni 2019 Du må passe på at du har kontroll på om det er heltre eller ikke. Heltre kan pusses ned, men hvis det kun er et tynt lag med teak helt ytterst blir møbelet ødelagt hvis du pusser ned.. Det finnes en slags fyllmasse du kan bruke i større riper for å få dem mindre tydelige, men husker ikke navnet. Tror det kommer som en slags penn? 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #4 Skrevet 18. juni 2019 34 minutter siden, isbjørnungen skrev: Du må passe på at du har kontroll på om det er heltre eller ikke. Heltre kan pusses ned, men hvis det kun er et tynt lag med teak helt ytterst blir møbelet ødelagt hvis du pusser ned.. Det finnes en slags fyllmasse du kan bruke i større riper for å få dem mindre tydelige, men husker ikke navnet. Tror det kommer som en slags penn? Takk for råd!:) Hvordan ser jeg om det er heltre? Usikker på produsent. Anonymkode: e607c...d78
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #5 Skrevet 19. juni 2019 Flere måter å sjekke det på, her er noen eksempler: https://www.erinspain.com/wood-furniture-real-or-fake-how-to-tell/ Jeg har bygd mye nytt av gamle teakmøbler. Heltre er svært sjeldent, men dermed også veldig verdifull. Anonymkode: 4a6a5...7df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå