Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man jobber i et yrke der man er underlagt taushetsplikt (lege, sykepleier, politi osv) og man møter på en person på fritiden som man har hatt kontakt med på jobb og man hilser eller på annen måte uttrykker at man kjenner til personen er det brudd på taushetsplikten? Jeg tenker selvfølgelig da på et scenario der personen du har hatt kontakt med ikke hilser først. 

Anonymkode: 1f98b...6c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man  bryter da ikke taushwtsplikt ved å si hei. Vet ikke helt hvordan du kommer frem til det? 

Anonymkode: 4a9e0...701

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men du bør være forsiktig med å hilse først hvis én av dere er sammen med noen andre.

En grei grunnregel er å alltid la den andre hilse først, da er det greit å hilse tilbake.

Anonymkode: 449fe...e16

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hilser ikke om personen ikke hilser på meg. Det skjer noen ganger om denne personen går sammen med noen og ikke ønsker å fortelle hvor hen kjenner meg fra, tenker jeg meg.

Anonymkode: de75b...cf5

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan være brudd på taushetsplikten, men det vil være helt avhengig av yrkesrolle og kontekst. 

Anonymkode: cb30f...650

• Liker 16
Skrevet

Jeg hilser aldri først.

• Liker 11
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hilser kun om personen hilser på meg først.

AnonymBruker
Skrevet

La det være klienten eller den uten taushetsplikt som evt hilser først. Den som har taushetsplikt skal holde kjennskapet sitt til denne personen innen for arbeidet, ikke fritiden.

Anonymkode: bb097...b43

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jobber man i et sånt yrke så skal man aldri være første som hilser. Hilser den andre derimot så er det fritt frem for å hilse tilbake

Anonymkode: a5db6...c4e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i fengsel. Hvis jeg ser en/ei som er løslatt, skal jeg aldri si hei først.

Anonymkode: f95c8...9db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte at man aldri skal si hei først pga. taushetsplikten.

Anonymkode: 2723f...485

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du skal ikke si hei før vedkommende sier hei til deg. Først da er det greit! 

Anonymkode: 4ac59...534

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man jobber i et yrke der man er underlagt taushetsplikt (lege, sykepleier, politi osv) og man møter på en person på fritiden som man har hatt kontakt med på jobb og man hilser eller på annen måte uttrykker at man kjenner til personen er det brudd på taushetsplikten? Jeg tenker selvfølgelig da på et scenario der personen du har hatt kontakt med ikke hilser først. 

Ja, det er det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er psykiatrisk pasient. Behandlere sier at de ikke har lov til å hilse, om jeg ikke hilser først.

Anonymkode: f23e7...e60

• Liker 6
Skrevet

Jeg er trafikklærer, jeg sier hei hvis noen er rett foran meg, og jeg vinker hvis jeg ser dem i trafikken. Men jeg anstrenger meg ikke for å hilse.

Nå er trafikklærere ikke stigmatiserende å ha, så jeg regner med det er mindre alvorlig for meg enn for en psykiatrer. Liksom hvis en anallege eller en ballekløelege hilste på meg hadde jeg blitt forbannet. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er psykiatrisk pasient. Behandlere sier at de ikke har lov til å hilse, om jeg ikke hilser først.

Anonymkode: f23e7...e60

Sikkert bare noe de sier slik at de nevrotiske pasientene ikke får noia og trur behandleren hater dem.

AnonymBruker
Skrevet

Har en jobb hvor vedkommende kan bli ille berørte / ikke vil gi til kjenne at de har kontakt med min arbeidsplass.. hilser aldri først dersom jeg møter på noen 

Anonymkode: e95df...88d

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Jeg er trafikklærer, jeg sier hei hvis noen er rett foran meg, og jeg vinker hvis jeg ser dem i trafikken. Men jeg anstrenger meg ikke for å hilse.

Nå er trafikklærere ikke stigmatiserende å ha, så jeg regner med det er mindre alvorlig for meg enn for en psykiatrer. Liksom hvis en anallege eller en ballekløelege hilste på meg hadde jeg blitt forbannet. 

Har du taushetsplikt som trafikklærer? 

• Liker 7
Gjest Fjeud
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi hadde forelesning med det nasjonale etikkrådet for min profesjon, og de sa spesifikt at å hilse er et brudd på taushetsplikten, blant annet fordi andre personer da kan vite hvem du er og gjøre seg opp tanker basert på dette. Om pasienten derimot hilser først er det greit å hilse tilbake.

Endret av Fjeud
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du taushetsplikt som trafikklærer? 

Selvsagt har jeg det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...