AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #1 Skrevet 18. juni 2019 Jeg ønsker å lære mer om kjøp og salg av aksjer. Har du gode tips om hvor jeg ble starte? Småskala, hjemme fra sofaen, overkommelig å følge med på. Hvor "enkelt" er det å tjene litt penger på denne måten? Jeg er lei av å selge meg til jobben og vil skape meg mer frihet. Har du tips til andre måter å gjøre det på hører jeg gjerne fra deg. Anonymkode: f0492...600 1
Knirke Skrevet 19. juni 2019 #2 Skrevet 19. juni 2019 Opprett konto hos Nordnet, begynn å les E24 og Dagens Næringsliv slavisk, start med små beløp (f.eks 10 aksjer med 1000 kr i hver). Jeg var totalt nybegynner da jeg kjøpte min første aksje i oktober i fjor. Nå har jeg over 20% avkastning. Folk kommer til å fnyse av deg å si at du må holde deg unna aksje»spekulasjon» fordi det kun handler om flaks, og at du kommer til å tape alle pengene dine. Ikke hør på dem. Du taper kun hvis du selger med tap. Når en aksje går i minus: vent, ikke selg. 2
Gullik Skrevet 19. juni 2019 #3 Skrevet 19. juni 2019 2 timer siden, Knirke skrev: Du taper kun hvis du selger med tap. Når en aksje går i minus: vent, ikke selg. Et verldig farlig råd, da ikke alle aksjer henter seg inn igjen. Et sted bør du ta tapet, for når det begynner å bli 20, 30, 50% stort, så blir det vanskeligere og vanskeligere mentalt å gjøre det. 2
Knirke Skrevet 19. juni 2019 #4 Skrevet 19. juni 2019 6 hours ago, Gullik said: Et verldig farlig råd, da ikke alle aksjer henter seg inn igjen. Et sted bør du ta tapet, for når det begynner å bli 20, 30, 50% stort, så blir det vanskeligere og vanskeligere mentalt å gjøre det. Ikke farlig i det hele tatt hvis du kun investerer penger du ikke er avhengig av. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #5 Skrevet 19. juni 2019 2 hours ago, Knirke said: Ikke farlig i det hele tatt hvis du kun investerer penger du ikke er avhengig av. Poenget med investeringsstrategier er å tjene penger, ikke å kunne late som at man ikke har tapt. https://e24.no/aksje-nm/aksjeskolen/aksjeskolen-derfor-boer-du-laere-deg-stop-loss/23925268 Anonymkode: 0709e...a0a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #6 Skrevet 19. juni 2019 Velger du aksjer som gir årlig avkastning så er du mindre avhengig av at aksjene må gå bra hele tiden. Anonymkode: 73411...a36
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #7 Skrevet 19. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Velger du aksjer som gir årlig avkastning så er du mindre avhengig av at aksjene må gå bra hele tiden. Anonymkode: 73411...a36 De gir utbytte fordi de går bra. Hvis de gir utbytte uansett vil de gå konk. Anonymkode: 0709e...a0a
bttb Skrevet 19. juni 2019 #8 Skrevet 19. juni 2019 11 timer siden, Knirke skrev: Opprett konto hos Nordnet, begynn å les E24 og Dagens Næringsliv slavisk, start med små beløp (f.eks 10 aksjer med 1000 kr i hver). Jeg var totalt nybegynner da jeg kjøpte min første aksje i oktober i fjor. Nå har jeg over 20% avkastning. Folk kommer til å fnyse av deg å si at du må holde deg unna aksje»spekulasjon» fordi det kun handler om flaks, og at du kommer til å tape alle pengene dine. Ikke hør på dem. Du taper kun hvis du selger med tap. Når en aksje går i minus: vent, ikke selg. Dersom du har investert 1000 kr i forskjellige aksjer, og har 20 prosent avkastning, har du ikke oppnådd noe gevinst du kan ta ut, pga kurtasjekost. Investerer man kun 1000kr må man jo ha 10% avkastning bare for å dekke inn kostnadene ved kjøpet. Og så kommer kostnader ved salg i tillegg. Gang innsatsen med 10 heller, så har man sjanse til å faktisk tjene noe. 2
Hedersbrukeren Skrevet 19. juni 2019 #9 Skrevet 19. juni 2019 (endret) 12 timer siden, Knirke skrev: Opprett konto hos Nordnet, begynn å les E24 og Dagens Næringsliv slavisk, start med små beløp (f.eks 10 aksjer med 1000 kr i hver). Jeg var totalt nybegynner da jeg kjøpte min første aksje i oktober i fjor. Nå har jeg over 20% avkastning. Folk kommer til å fnyse av deg å si at du må holde deg unna aksje»spekulasjon» fordi det kun handler om flaks, og at du kommer til å tape alle pengene dine. Ikke hør på dem. Du taper kun hvis du selger med tap. Når en aksje går i minus: vent, ikke selg. Dette rådet bør du ihvert fall ikke lytte til, TS. Nybegynner i fjor, og nybegynner fremdeles. Vi får se hvordan det står til med avkastningen din fleste gang du opplever er krakk Endret 19. juni 2019 av Hedersbrukeren 1
Gullik Skrevet 20. juni 2019 #10 Skrevet 20. juni 2019 19 timer siden, Knirke skrev: Ikke farlig i det hele tatt hvis du kun investerer penger du ikke er avhengig av. Nei, det er ikke farlig da, men man er jo i aksjemarkedet for å tjene penger, ikke for å tape dem.
Knirke Skrevet 20. juni 2019 #11 Skrevet 20. juni 2019 20 hours ago, bttb said: Dersom du har investert 1000 kr i forskjellige aksjer, og har 20 prosent avkastning, har du ikke oppnådd noe gevinst du kan ta ut, pga kurtasjekost. Investerer man kun 1000kr må man jo ha 10% avkastning bare for å dekke inn kostnadene ved kjøpet. Og så kommer kostnader ved salg i tillegg. Gang innsatsen med 10 heller, så har man sjanse til å faktisk tjene noe. Ett sted må man liksom begynne, liksom...🙄. Regner med at TS ikke setter inn alle sparepengene sine med en gang. Kurtasjen koster forresten 1 kr første måneden hos Nordnet.
Knirke Skrevet 20. juni 2019 #12 Skrevet 20. juni 2019 (endret) 20 hours ago, Hedersbrukeren said: Dette rådet bør du ihvert fall ikke lytte til, TS. Nybegynner i fjor, og nybegynner fremdeles. Vi får se hvordan det står til med avkastningen din fleste gang du opplever er krakk Er du på Shareville? Hadde vært morsomt å sammenligne porteføljer, siden du er så smart og jeg er så dum. Endret 20. juni 2019 av Knirke
artigmedsex Skrevet 20. juni 2019 #13 Skrevet 20. juni 2019 (endret) Eneste fornuftige tilnærmingen menigmann bør ha til aksjer er å kjøpe indeksfond og beholde de 10 år eller mer. Da er sannsynligheten god for at det blir noe annet enn et tapsprosjekt. Endret 20. juni 2019 av artigmedsex 2
Hedersbrukeren Skrevet 22. juni 2019 #14 Skrevet 22. juni 2019 (endret) På 20.6.2019 den 16.45, Knirke skrev: Er du på Shareville? Hadde vært morsomt å sammenligne porteføljer, siden du er så smart og jeg er så dum. Jeg har ikke skrevet at _jeg_ er «så smart». Jeg har skrevet at _du_ er en nybegynner. Det er basert på det du selv skriver, du har drevet med dette i er drøyt halvår og har oppnådd 20 % urealisert gevinst. Jeg har holdt på i over ti år og har realiserte gevinster på ca. 250-300 %. Men jeg er fremdeles en amatør/nybegynner. Du bør nok vente noen år før du vurderer å gi råd til andre Endret 22. juni 2019 av Hedersbrukeren
Knirke Skrevet 22. juni 2019 #15 Skrevet 22. juni 2019 8 minutter siden, Hedersbrukeren said: Jeg har ikke skrevet at _jeg_ er «så smart». Jeg har skrevet at _du_ er en nybegynner. Det er basert på det du selv skriver, du har drevet med dette i er drøyt halvår og har oppnådd 20 % urealisert gevinst. Jeg har holdt på i over ti år og har realiserte gevinster på ca. 250-300 %. Men jeg er fremdeles en amatør/nybegynner. Du bør nok vente noen år før du vurderer å gi råd til andre Hvor har jeg sagt at jeg ikke er nybegynner? Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt.
Hedersbrukeren Skrevet 26. juni 2019 #16 Skrevet 26. juni 2019 På 22.6.2019 den 15.09, Knirke skrev: Hvor har jeg sagt at jeg ikke er nybegynner? Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt. Og som nybegynner burde du ikke gi dårlige råd til andre nybegynnere Nei, jeg er ikke på Shareville 1
Knirke Skrevet 4. juli 2019 #17 Skrevet 4. juli 2019 On 6/26/2019 at 11:59 AM, Hedersbrukeren said: Og som nybegynner burde du ikke gi dårlige råd til andre nybegynnere Nei, jeg er ikke på Shareville Jeg skjønner at du er mann, og at menn bruker forumer først og fremst for å rakke ned på hverandre. Det er ikke sånn vi ønsker å ha det her på KG.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå