Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å lære mer om kjøp og salg av aksjer. Har du gode tips om hvor jeg ble starte? Småskala, hjemme fra sofaen, overkommelig å følge med på. Hvor "enkelt" er det å tjene litt penger på denne måten? Jeg er lei av å selge meg til jobben og vil skape meg mer frihet. Har du tips til andre måter å gjøre det på hører jeg gjerne fra deg. 

Anonymkode: f0492...600

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opprett konto hos Nordnet, begynn å les E24 og Dagens Næringsliv slavisk, start med små beløp (f.eks 10 aksjer med 1000 kr i hver). Jeg var totalt nybegynner da jeg kjøpte min første aksje i oktober i fjor. Nå har jeg over 20% avkastning.

Folk kommer til å fnyse av deg å si at du må holde deg unna aksje»spekulasjon» fordi det kun handler om flaks, og at du kommer til å tape alle pengene dine. Ikke hør på dem. Du taper kun hvis du selger med tap. Når en aksje går i minus: vent, ikke selg.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Knirke skrev:

Du taper kun hvis du selger med tap. Når en aksje går i minus: vent, ikke selg.

Et verldig farlig råd, da ikke alle aksjer henter seg inn igjen. Et sted bør du ta tapet, for når det begynner å bli 20, 30, 50% stort, så blir det vanskeligere og vanskeligere mentalt å gjøre det.

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, Gullik said:

Et verldig farlig råd, da ikke alle aksjer henter seg inn igjen. Et sted bør du ta tapet, for når det begynner å bli 20, 30, 50% stort, så blir det vanskeligere og vanskeligere mentalt å gjøre det.

Ikke farlig i det hele tatt hvis du kun investerer penger du ikke er avhengig av.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Velger du aksjer som gir årlig avkastning så er du mindre avhengig av at aksjene må gå bra hele tiden.

Anonymkode: 73411...a36

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Velger du aksjer som gir årlig avkastning så er du mindre avhengig av at aksjene må gå bra hele tiden.

Anonymkode: 73411...a36

De gir utbytte fordi de går bra. Hvis de gir utbytte uansett vil de gå konk.

Anonymkode: 0709e...a0a

Skrevet
11 timer siden, Knirke skrev:

Opprett konto hos Nordnet, begynn å les E24 og Dagens Næringsliv slavisk, start med små beløp (f.eks 10 aksjer med 1000 kr i hver). Jeg var totalt nybegynner da jeg kjøpte min første aksje i oktober i fjor. Nå har jeg over 20% avkastning.

Folk kommer til å fnyse av deg å si at du må holde deg unna aksje»spekulasjon» fordi det kun handler om flaks, og at du kommer til å tape alle pengene dine. Ikke hør på dem. Du taper kun hvis du selger med tap. Når en aksje går i minus: vent, ikke selg.

Dersom du har investert 1000 kr i forskjellige aksjer, og har 20 prosent avkastning, har du ikke oppnådd noe gevinst du kan ta ut, pga kurtasjekost. 

Investerer man kun 1000kr må man jo ha 10% avkastning bare for å dekke inn kostnadene ved kjøpet. Og så kommer kostnader ved salg i tillegg. Gang innsatsen med 10 heller, så har man sjanse til å faktisk tjene noe.

• Liker 2
Skrevet (endret)
12 timer siden, Knirke skrev:

Dette rådet bør du ihvert fall ikke lytte til, TS. Nybegynner i fjor, og nybegynner fremdeles. Vi får se hvordan det står til med avkastningen din fleste gang du opplever er krakk :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Knirke skrev:

Ikke farlig i det hele tatt hvis du kun investerer penger du ikke er avhengig av.

Nei, det er ikke farlig da, men man er jo i aksjemarkedet for å tjene penger, ikke for å tape dem.

Skrevet
20 hours ago, bttb said:

Dersom du har investert 1000 kr i forskjellige aksjer, og har 20 prosent avkastning, har du ikke oppnådd noe gevinst du kan ta ut, pga kurtasjekost. 

Investerer man kun 1000kr må man jo ha 10% avkastning bare for å dekke inn kostnadene ved kjøpet. Og så kommer kostnader ved salg i tillegg. Gang innsatsen med 10 heller, så har man sjanse til å faktisk tjene noe.

Ett sted må man liksom begynne, liksom...🙄. Regner med at TS ikke setter inn alle sparepengene sine med en gang.

Kurtasjen koster forresten 1 kr første måneden hos Nordnet.

Skrevet (endret)
20 hours ago, Hedersbrukeren said:

Dette rådet bør du ihvert fall ikke lytte til, TS. Nybegynner i fjor, og nybegynner fremdeles. Vi får se hvordan det står til med avkastningen din fleste gang du opplever er krakk :)

Er du på Shareville? Hadde vært morsomt å sammenligne porteføljer, siden du er så smart og jeg er så dum.

Endret av Knirke
Skrevet (endret)

Eneste fornuftige tilnærmingen menigmann bør ha til aksjer er å kjøpe indeksfond og beholde de 10 år eller mer. Da er sannsynligheten god for at det blir noe annet enn et tapsprosjekt.

Endret av artigmedsex
  • Liker 2
Skrevet (endret)
På 20.6.2019 den 16.45, Knirke skrev:

Er du på Shareville? Hadde vært morsomt å sammenligne porteføljer, siden du er så smart og jeg er så dum.

Jeg har ikke skrevet at _jeg_ er «så smart». Jeg har skrevet at _du_ er en nybegynner. Det er basert på det du selv skriver, du har drevet med dette i er drøyt halvår og har oppnådd 20 % urealisert gevinst. Jeg har holdt på i over ti år og har realiserte gevinster på ca. 250-300 %. Men jeg er fremdeles en amatør/nybegynner. Du bør nok vente noen år før du vurderer å gi råd til andre :)

Endret av Hedersbrukeren
Skrevet

8 minutter siden, Hedersbrukeren said:

Jeg har ikke skrevet at _jeg_ er «så smart». Jeg har skrevet at _du_ er en nybegynner. Det er basert på det du selv skriver, du har drevet med dette i er drøyt halvår og har oppnådd 20 % urealisert gevinst. Jeg har holdt på i over ti år og har realiserte gevinster på ca. 250-300 %. Men jeg er fremdeles en amatør/nybegynner. Du bør nok vente noen år før du vurderer å gi råd til andre :)

Hvor har jeg sagt at jeg ikke er nybegynner? 

Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt.

Skrevet
På 22.6.2019 den 15.09, Knirke skrev:

Hvor har jeg sagt at jeg ikke er nybegynner? 

Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt.

Og som nybegynner burde du ikke gi dårlige råd til andre nybegynnere :)

Nei, jeg er ikke på Shareville :)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 6/26/2019 at 11:59 AM, Hedersbrukeren said:

Og som nybegynner burde du ikke gi dårlige råd til andre nybegynnere :)

Nei, jeg er ikke på Shareville :)

Jeg skjønner at du er mann, og at menn bruker forumer først og fremst for å rakke ned på hverandre. Det er ikke sånn vi ønsker å ha det her på KG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...