AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #1 Skrevet 18. juni 2019 Jeg er en sykepleier som på sikt skal vekk fra yrket, men må omskolere meg mens jeg jobber deltid. Jeg har tenkt på å bli lærer, da jeg har vært vikar på skole og likte undervisning godt. Jeg har søkt på norsk som andrespråk (for å kunne undervise på voksenopplæring) og master i logopedi, da jeg lenge har tenkt det kunne vært en mer givende jobb for meg. Men hvis jeg tar begge deler( norsk som andrespråk og logopedi) må jeg fortsatt ta PPU for å kunne undervise? Eller vil jeg kunne bli ansatt som lærer uten det? Det er vanskelig, for jeg ønsker ikke bli en tradisjonell lærer i den forstand, men mer å kunne kombinere logopedi med undervisning, hvis dere skjønner. Jeg kunne ikke bare jobbet som lærer, med andre ord. Men så kunne jeg godt tenke meg å være god i ett fagområde som jeg også da underviser i, samtidig som jeg jobber som logoped. Og da tenker jeg f eks språkfag, norsk, engelsk osv, som jeg liker godt. Men er også glad i kjemi og biologi, men er redd for at det blir for omfattende å utdanne seg innen. Jeg kan jo og satse på å undervise i helsefag på vgs, men det er ikke noe jeg brenner for, selv om jeg skjønner det er den «enkleste» veien. Ser jeg skriver litt rotete og føler selv det et litt vanskelig å forklare, men håper dette ga mening og noen kan svare meg🙂 Anonymkode: 2caad...70c
Rozárka Skrevet 18. juni 2019 #3 Skrevet 18. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en sykepleier som på sikt skal vekk fra yrket, men må omskolere meg mens jeg jobber deltid. Jeg har tenkt på å bli lærer, da jeg har vært vikar på skole og likte undervisning godt. Jeg har søkt på norsk som andrespråk (for å kunne undervise på voksenopplæring) og master i logopedi, da jeg lenge har tenkt det kunne vært en mer givende jobb for meg. Men hvis jeg tar begge deler( norsk som andrespråk og logopedi) må jeg fortsatt ta PPU for å kunne undervise? Eller vil jeg kunne bli ansatt som lærer uten det? Det er vanskelig, for jeg ønsker ikke bli en tradisjonell lærer i den forstand, men mer å kunne kombinere logopedi med undervisning, hvis dere skjønner. Jeg kunne ikke bare jobbet som lærer, med andre ord. Men så kunne jeg godt tenke meg å være god i ett fagområde som jeg også da underviser i, samtidig som jeg jobber som logoped. Og da tenker jeg f eks språkfag, norsk, engelsk osv, som jeg liker godt. Men er også glad i kjemi og biologi, men er redd for at det blir for omfattende å utdanne seg innen. Jeg kan jo og satse på å undervise i helsefag på vgs, men det er ikke noe jeg brenner for, selv om jeg skjønner det er den «enkleste» veien. Ser jeg skriver litt rotete og føler selv det et litt vanskelig å forklare, men håper dette ga mening og noen kan svare meg🙂 Anonymkode: 2caad...70c Du skriver greit hva du ønsker å jobbe med, men spørsmålet er om denne jobben fins? Jeg ville begynt å studere det jeg brenner for og spørre lærerne dine på studiet hva de har studert for å komme inn i de jobbene de står i. Men som @Tøytigern sier må du ha ped. for å kunne bli lærer.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #4 Skrevet 18. juni 2019 54 minutter siden, Tøytigern skrev: For å bli lærer må du studere pedagogikk. Man må ta PPU. Det er noe annet enn pedagogikk. Anonymkode: 12d6f...a78 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #5 Skrevet 18. juni 2019 Du kan i utgangspunkt ikke bli ansatt som lærer uten PPU, fordi du da ikke har undervisningskompetanse. Du vil dermed ikke kvalifisere til stillingene som etterspør logoped med undervisningskompetanse. Kan hende de ansetter deg likevel, men vær da forberedt på å bli brukt som assistent i stedet for lærer (opplevde det i praksis, følte utdanningen var bortkasta i en slik stilling). Ellers litt info du kanskje har full kontroll på: med de nye PPU-kravene må man ha master i et undervisningsfag for å kvalifisere til opptak. Nå vet jeg ikke hvordan det er med logopedi andre steder enn ved UiB, men der kvalifiserer i hvert fall ikke logopedi til opptak på PPU, i følge folka som er ansvarlig for PPU (vært der, prøvd det). Master i norsk som andrespråk telles mot undervisning i norsk, men du må også ha 60 studiepoeng i et annet undervisningsfag. Så en fagkombinasjon av sykepleie på bachelornivå, bachelor/60 studiepoeng i norsk som andrespråk og master i logopedi vil ikke kvalifisere til opptak PPU i Bergen i hvert fall, og muligens ikke andre steder heller. Så om du virkelig vil bli logoped med undervisningskompetanse har du gjerne en del år med studier foran deg. Anonymkode: 0c833...890
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #6 Skrevet 18. juni 2019 Jeg tenker du burde snakke med karriereveileder. Jeg har en venninne (sykepleier) som underviser på helse og sosial og tror hun bare har PPU. Master har hun ikke men kan hende hun har noe utover PPU. Men uansett så ville jeg hørt med en karriereveileder, kan hende det er flere veier til mål:) Anonymkode: 1a5cd...cfc 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #7 Skrevet 18. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker du burde snakke med karriereveileder. Jeg har en venninne (sykepleier) som underviser på helse og sosial og tror hun bare har PPU. Master har hun ikke men kan hende hun har noe utover PPU. Men uansett så ville jeg hørt med en karriereveileder, kan hende det er flere veier til mål:) Anonymkode: 1a5cd...cfc Tidligere kunne man få opptak på PPU på bachelor med min. 60 studiepoeng i to undervisningsfag, det er nå endret til krav om master. Mener 2017 var siste året med opptak på PPU uten master. Anonymkode: 0c833...890
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #8 Skrevet 18. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan i utgangspunkt ikke bli ansatt som lærer uten PPU, fordi du da ikke har undervisningskompetanse. Du vil dermed ikke kvalifisere til stillingene som etterspør logoped med undervisningskompetanse. Kan hende de ansetter deg likevel, men vær da forberedt på å bli brukt som assistent i stedet for lærer (opplevde det i praksis, følte utdanningen var bortkasta i en slik stilling). Ellers litt info du kanskje har full kontroll på: med de nye PPU-kravene må man ha master i et undervisningsfag for å kvalifisere til opptak. Nå vet jeg ikke hvordan det er med logopedi andre steder enn ved UiB, men der kvalifiserer i hvert fall ikke logopedi til opptak på PPU, i følge folka som er ansvarlig for PPU (vært der, prøvd det). Master i norsk som andrespråk telles mot undervisning i norsk, men du må også ha 60 studiepoeng i et annet undervisningsfag. Så en fagkombinasjon av sykepleie på bachelornivå, bachelor/60 studiepoeng i norsk som andrespråk og master i logopedi vil ikke kvalifisere til opptak PPU i Bergen i hvert fall, og muligens ikke andre steder heller. Så om du virkelig vil bli logoped med undervisningskompetanse har du gjerne en del år med studier foran deg. Anonymkode: 0c833...890 Tusen takk for grundig svar! Dette blir tydeligvis ganske omfattende, så jeg får sjekke mer oppi det. Om jeg virkelig vil bli logoped med undervisningskompetanse er vanskelig å vite, da jeg ikke har prøvd å jobbe som logoped. Men å undervise synes jeg er gøy, og jeg vet jeg mestrer det. Å skulle bli lærer føles litt skummelt, da jeg har lest masse tråder om folk som er utslitt, pluss jeg så jo hvordan skolehverdagen er for lærerne når jeg var vikar, det er virkelig sjokkerende innimellom.. Og jeg har allerede utdannet meg til et yrke hvor man lett blir utbrent, så er redd for å gjøre samme feil igjen. Men du har gitt meg litt å tenke på, så det tar jeg med meg. Anonymkode: 2caad...70c
La Luna Skrevet 18. juni 2019 #9 Skrevet 18. juni 2019 Siden du er sykepleier, så kan du søke på PPU for yrkesfag - da trenger du ikke mastergrad. Deretter kan du for eksempel ta en mastergrad i spesialpedagogikk, med fordypning i logopedi. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #10 Skrevet 18. juni 2019 Som sykepleier vil jeg anbefale å ta PPU for yrkesfag. Dette gjør deg kvalifisert til å jobbe på Videregående i Helse & Sosial. Etter dette kan du heller ta videreutdanning når du har det formelle på plass. Om ikke så må du gå den tradisjonelle veien til å bli lærer om du ikke har Master med tilhørende nok fag til å dekke opp kravene til en PPU denne veien. https://www.oslomet.no/studier/lui/evu-lui/ppu-yrkesfag Anonymkode: 5e21c...9d1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #11 Skrevet 19. juni 2019 Mange takk for svar🙂 ts Anonymkode: 2caad...70c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #12 Skrevet 22. juni 2019 Ser til min fortvilelse at de krever to års fulltid arbeidserfaring som sykepleier for å bli tatt opp til PPU-yrkesfag. Men jeg har aldri jobbet 100% i en stilling, det makter jeg ikke. Er jo derfor jeg også vil bort fra sykepleien for å få en jobb som ikke ødelegger ryggen og nakken min (blant annet) 🙁 Det et jo fortvilende hvis det vil hindre meg i å kunne bli tatt opp som yrkesfagslærer, er det noen som vet om reglene virkelig er så rigide? Ts Anonymkode: 2caad...70c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #13 Skrevet 22. juni 2019 På 18.6.2019 den 19.36, AnonymBruker skrev: Jeg er en sykepleier som på sikt skal vekk fra yrket, men må omskolere meg mens jeg jobber deltid. Jeg har tenkt på å bli lærer, da jeg har vært vikar på skole og likte undervisning godt. Jeg har søkt på norsk som andrespråk (for å kunne undervise på voksenopplæring) og master i logopedi, da jeg lenge har tenkt det kunne vært en mer givende jobb for meg. Men hvis jeg tar begge deler( norsk som andrespråk og logopedi) må jeg fortsatt ta PPU for å kunne undervise? Eller vil jeg kunne bli ansatt som lærer uten det? Det er vanskelig, for jeg ønsker ikke bli en tradisjonell lærer i den forstand, men mer å kunne kombinere logopedi med undervisning, hvis dere skjønner. Jeg kunne ikke bare jobbet som lærer, med andre ord. Men så kunne jeg godt tenke meg å være god i ett fagområde som jeg også da underviser i, samtidig som jeg jobber som logoped. Og da tenker jeg f eks språkfag, norsk, engelsk osv, som jeg liker godt. Men er også glad i kjemi og biologi, men er redd for at det blir for omfattende å utdanne seg innen. Jeg kan jo og satse på å undervise i helsefag på vgs, men det er ikke noe jeg brenner for, selv om jeg skjønner det er den «enkleste» veien. Ser jeg skriver litt rotete og føler selv det et litt vanskelig å forklare, men håper dette ga mening og noen kan svare meg🙂 Anonymkode: 2caad...70c Du burde vurdere å undervise på helsefag VGS og forhøre deg om hva du trenger av fag for å klare en slik jobb. Da får du brukt kunnskapen din i videre jobb. Å undervise i norsk + master i logopedi virker lite gjennomtenkt (beklager). Kom deg til en karriereveileder. Anonymkode: 77413...44c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #14 Skrevet 22. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du burde vurdere å undervise på helsefag VGS og forhøre deg om hva du trenger av fag for å klare en slik jobb. Da får du brukt kunnskapen din i videre jobb. Å undervise i norsk + master i logopedi virker lite gjennomtenkt (beklager). Kom deg til en karriereveileder. Anonymkode: 77413...44c Ja jeg vet det. Skrev nettopp et nytt innlegg i den forbindelse, rett over. Det ser litt mørkt ut. Anonymkode: 2caad...70c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #15 Skrevet 22. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg vet det. Skrev nettopp et nytt innlegg i den forbindelse, rett over. Det ser litt mørkt ut. Anonymkode: 2caad...70c Ikke glem at du har en ettertraktet utdannelse, med en slik utdannelse kan du videreutdanne deg til mye. Det handler bare om å gjøre riktige valg fremover. Bygg på det du har fremfor å begynne på noe helt nytt Anonymkode: 77413...44c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #16 Skrevet 22. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke glem at du har en ettertraktet utdannelse, med en slik utdannelse kan du videreutdanne deg til mye. Det handler bare om å gjøre riktige valg fremover. Bygg på det du har fremfor å begynne på noe helt nytt Anonymkode: 77413...44c Problemet er at det som gjør meg ettertraktet også er det jeg misliker å gjøre. Så det hjelper fint lite. Jeg kommer aldri vekk fra det å skulle ha medisinsk og helseansvar for andre, å yte omsorg, uansett hvor mye jeg videreutdanner meg. 😪 Beklager men i dag føles alt litt mørkt. Anonymkode: 2caad...70c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #17 Skrevet 22. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at det som gjør meg ettertraktet også er det jeg misliker å gjøre. Så det hjelper fint lite. Jeg kommer aldri vekk fra det å skulle ha medisinsk og helseansvar for andre, å yte omsorg, uansett hvor mye jeg videreutdanner meg. 😪 Beklager men i dag føles alt litt mørkt. Anonymkode: 2caad...70c Hva med saksbehandler da, eksempelvis på NAV, eller bedrifter som samarbeider med NAV om å få folk ut i arbeid. Du har og denne masteren om du tenker mer forskningsrettet: https://utdanning.no/utdanning/hioa.no/klinisk_forskning_og_fagutvikling_sykepleie_-_master Om det ikke finnes noe som helst av det du ønsker så kan du jo alltids begynne på en ny bachelor, synes bare det er så synd når du har en såpass god utdannelse fra før. Jeg trodde det kun var nakke og rygg som var problemet men du er litt fed up av hele omsorgen om jeg skjønner riktig? Anonymkode: 77413...44c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #18 Skrevet 22. juni 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser til min fortvilelse at de krever to års fulltid arbeidserfaring som sykepleier for å bli tatt opp til PPU-yrkesfag. Men jeg har aldri jobbet 100% i en stilling, det makter jeg ikke. Er jo derfor jeg også vil bort fra sykepleien for å få en jobb som ikke ødelegger ryggen og nakken min (blant annet) 🙁 Det et jo fortvilende hvis det vil hindre meg i å kunne bli tatt opp som yrkesfagslærer, er det noen som vet om reglene virkelig er så rigide? Ts Anonymkode: 2caad...70c Hvor lenge har du jobbet da? Tror ikke det trengs to års sammenhengende fulltid, men at total arbeidserfaring må tilsvare to års fulltid i yrket. Anonymkode: e6669...19b
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #19 Skrevet 22. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med saksbehandler da, eksempelvis på NAV, eller bedrifter som samarbeider med NAV om å få folk ut i arbeid. Du har og denne masteren om du tenker mer forskningsrettet: https://utdanning.no/utdanning/hioa.no/klinisk_forskning_og_fagutvikling_sykepleie_-_master Om det ikke finnes noe som helst av det du ønsker så kan du jo alltids begynne på en ny bachelor, synes bare det er så synd når du har en såpass god utdannelse fra før. Jeg trodde det kun var nakke og rygg som var problemet men du er litt fed up av hele omsorgen om jeg skjønner riktig? Anonymkode: 77413...44c Ja det er et sammensatt problem, ikke bare fysisk, men er det som for tiden er det største problemet. Men fed up av hele omsorgsbiten ja. Ja enig i at det er synd, kanskje det er noe jeg kan bygge på med som ikke er helse el sykepleierelatert, men vanskelig å finne frem til. Føler jeg har vært mamma på jobb for så mange folk i alle år, og er nå litt utbrent på det området. Ja jeg føler virkelig at jeg er en mamma for andre voksne mennesker når jeg er sykepleier, misliker det svært. Er litt skeptisk til nav da jeg kjenner flere som jobber der og vet det er tøffe tak, men saksbehandler ellers i det offentlige kunne jeg nok likt godt tror jeg. Å undervise på f eks voksenopplæring ser jeg for meg ikke handler om omsorg, selv om man så klart skal ha gode relasjoner til studentene. Da handler det vel mer om fag håper jeg. Kanskje jeg skal prøve meg på et år med norsk som andrespråk og se om jeg liker det, og gå videre derfra. Anonymkode: 2caad...70c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #20 Skrevet 22. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er et sammensatt problem, ikke bare fysisk, men er det som for tiden er det største problemet. Men fed up av hele omsorgsbiten ja. Ja enig i at det er synd, kanskje det er noe jeg kan bygge på med som ikke er helse el sykepleierelatert, men vanskelig å finne frem til. Føler jeg har vært mamma på jobb for så mange folk i alle år, og er nå litt utbrent på det området. Ja jeg føler virkelig at jeg er en mamma for andre voksne mennesker når jeg er sykepleier, misliker det svært. Er litt skeptisk til nav da jeg kjenner flere som jobber der og vet det er tøffe tak, men saksbehandler ellers i det offentlige kunne jeg nok likt godt tror jeg. Å undervise på f eks voksenopplæring ser jeg for meg ikke handler om omsorg, selv om man så klart skal ha gode relasjoner til studentene. Da handler det vel mer om fag håper jeg. Kanskje jeg skal prøve meg på et år med norsk som andrespråk og se om jeg liker det, og gå videre derfra. Anonymkode: 2caad...70c Du sier du vet det er «tøffe tak» når man jobber i NAV, jeg vil anta de du kjenner som jobber i NAV jobber på lokalkontor? Er noe helt annet å jobbe som saksbehandler i NAV Forvaltning. Vi har ikke direkte kontakt med brukerne, kun gjennom PC og innimellom per tlf. Svært behagelig jobb, og kravet er å ha fullført en bachelorgrad eller master. Flere her har utdannelser som ikke er forteltet relevant for jobben, som f.eks. vernepleier, men de trives godt likevel. Selv liker jeg forutsigbarheten, fleksitid og hvor fri denne jobben oppleves sammenlignet med tidligere jobber jeg har hatt. Anonymkode: 05876...3a0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå