Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ☺️

Jeg skal starte på juss til høsten. Som 23-åring er jeg redd for at jeg har "hull" i CV'en. 

Jeg har vært usikker på valg av studium. Tidligere har jeg gått ett år psykologi, hvor karakterene egentlig ikke er noe å skryte av. Etter dette tok jeg opp fag for å komme inn på medisin samtidig som jeg ved å gå ett år sykepleie (samtidig som jeg hadde relevant jobb på siden) skulle vurdere om dette var noe for meg, og enkelt sagt var det ikke det. Nå har jeg gått tilbake til en vurdering jeg hadde på videregående, og både noe jeg har blitt anbefalt og noe jeg tror kan passe meg, og det er da altså rettsvitenskap.

Problemet er at jeg er redd for å få problemer når jeg ska søke jobb i yrkeslivet. Hva skal jeg si om alle disse overnevnte årene? Altså grunnene til at jeg har surret så mye er egentlig på grunn av noe spesifikt, noe jeg ikke ønsker å gå inn på og også noe jeg ikke kan nevne i et framtidig jobbintervju. Hvordan skal jeg framstille det hele? Er det tilfeldigvis noen her med lignende erfaringer? 

Anonymkode: 16048...bcf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig vil det ikke ha noe å si. 
At unge mennesker surrer litt fram og tilbake i studier før de finner det riktige for dem er ganske vanlig. 
Om det skulle bli spørsmål, så er det bare si det som det er, du var litt usikker på hva du ville, og det tok litt tid før du fant ut hva du faktisk ønsket studere. 

Anonymkode: 1c70a...617

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

«Jeg brukte litt tid i starten av 20-årene for å finne ut hva jeg ville. Jeg studerte blant annet psykologi, hvor jeg lærte x og y (som er relevant for jobben), og sykepleie, hvor jeg lærte z og w (som er relevant for jobben). Så landet jeg på rettslære, som viste seg å være perfekt for meg fordi xxx.» 

Gjør erfaringen du har til en styrke. 

Anonymkode: df8c6...381

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Rettsvitenskap, sorry.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som har tatt et lengre profesjonsstudium, og som blant annet tok et årsstudium i psykologi først. Arbeidsgiver så på dette som en styrke, ikke en svakhet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har nok mindre å si, spesielt om du gjør det bra på studiet. Men det er absolutt forskjell på å surre litt, og å surre mye. Å ta et årsstudium vil jeg ikke kalle å surre.

Anonymkode: f3232...ca5

AnonymBruker
Skrevet

Du er så ung. Det vil ikke ha noe å si.

Anonymkode: b6648...7cf

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Jeg brukte litt tid i starten av 20-årene for å finne ut hva jeg ville. Jeg studerte blant annet psykologi, hvor jeg lærte x og y (som er relevant for jobben), og sykepleie, hvor jeg lærte z og w (som er relevant for jobben). Så landet jeg på rettslære, som viste seg å være perfekt for meg fordi xxx.» 

Gjør erfaringen du har til en styrke. 

Signerer. Jeg brukte to år på en bachelor rett ut fra videregående, fant ut at det var tull å fortsette og droppet ut derfra for å ta ett friår. Det ene friåret ble til mange, før jeg omsider ble ferdig utdannet som 31-åring. Fikk spørsmål om den avbrutte utdanningen min under jobbintervju, forklarte hvorfor det ble sånn og hva jeg lærte av det, og det ble ikke holdt mot meg (tvert i mot).

Anonymkode: 26130...453

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tuuusen takk for så mange gode råd og delte erfaringer!! ☺️
Dersom de ser på disse årene som relevante, vil de da spørre om å få se på karakterene?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha studiene du har tatt på CVn men du trenger ikke å vise karakterene til en arbeidsgiver som krever juss bakgrunn. Det er så vanlig å studere mye rart før den "offisielle" utdannelsen. Jeg er 10 år eldre enn deg og er ikke ferdig enda. Så slapp av om det der😉

Anonymkode: f7571...098

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuuusen takk for så mange gode råd og delte erfaringer!! ☺️
Dersom de ser på disse årene som relevante, vil de da spørre om å få se på karakterene?

TS

Hvis de ber om vitnemål og attester, må du sende inn resultatene dine på disse studiene også  - så lenge de er på CVen din. Men hvis du gjør det bra på rettsvitenskap, vil de neppe være så bekymret over dårlige karakterer du fikk i et annet fagområde for lenge siden. Slapp av! Dette går fint. 😃

• Liker 1
Skrevet

Du har jo ikke hull, du har studert andre ting. Hadde du ligget på sofaen i mammas kjellerstue hadde du hatt grunn til bekymring, men her har du jo fordelen med å kunne andre ting som kan komme til nytte. At karakterene ikke er verdens beste betyr ikke all verden, du fant jo ut at det ikke var noe for deg uansett 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ingen erfaring eller kunnskap er bortkastet. At unge mennesker vingler er helt normalt, og det viser jo også at du er reflektert nok til å vurdere egne evner og interesser. 

Anonymkode: 532d2...bc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktiske hull i CVen min, i form av at jeg var syk i flere år i 20-årene. Etter det har jeg fullført mastergrad og jobbet samtidig/etterpå. Jeg har blitt spurt om hullet i CVen én gang, og da sa jeg bare sannheten, og arbeidsgiver sa selv at jeg har jo bevist mer enn godt nok at jeg har kommet meg forbi den tiden. 

Anonymkode: 14d83...dd1

Skrevet

Jeg ansetter jevnlig jurister, og ville ansett dette som helt uproblematisk, fordi:

1. Du har faktisk studert, og det er sjelden bortkastet, selv om du ikke fullførte. 

2. Du var ung da det skjedde , og er enda ung. 

3. Dette var før jusstudiene, og ikke under - eller enda verre: Etter. De siste årene på CVen er de mest interessante når du er nyutdannet. En som var utdannet for to-tre år siden, men uten (relevant) erfaring etterpå derimot, da blir jeg skeptisk. 

Så dette er null problem. Lykke til med studiene!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...