AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #1 Skrevet 18. juni 2019 Cirka to måneders tid har jeg slitt med å være overdrevent trøtt om morgenen og av og til dagen. Det arter seg på to måter 1. Jeg sover 6-9 timer og er søvnig hele dagen. Sliter med å holde øynene oppe på jobb. Normalt føler jeg meg slik hvis jeg får 5 timer søvn flere netter på rad. 2. Jeg sover 12+ timer og må DRA meg ut av senga. Føler for å snu meg og sove mer når jeg våkner. Jeg har imidlertid nok energi i løpet av dagen, og føler meg ikke søvnig. Generelt er jeg trøtt og søvnig, ikke tom for energi eller sliten. Jeg spiser normalt, er ikke overvektig eller undervektig, trener ca 3 ganger styrketrening i uka og beveger meg en del. Får både nok mat og hvile. Dette går utover hvor mye jeg får gjort. Jeg har hatt fri fra jobb ifm eksamensperiode, men sover til 12-13 hver dag, ellers får jeg uansett ikke noe ut av lesingen Jeg sovner jo! Men det gjør dagene mine ekstremt korte.. Jeg har forsøkt å ta både noen jerntabletter og d-vitamintabletter. Et merkelig fellestrekk er at jeg i denne perioden har våknet grytidlig og følt meg helt våken. Slitt med å sove igjen, men visst at jeg bare har sovet 5-6 timer og forsøkt å lagt meg igjen. Jeg har opplevd dette to ganger tidligere i livet hvor jeg forbipasserende en måneds tid har hatt behov for ekstra mye søvn. Lurer på hva det skyldes. Tidligere har dette skjedd på vinteren og jeg har gått ut i fra det skyldes mørke. Noen tips? Jeg går ikke på medisiner, heller ikke p-piller. Jeg sitter her akkurat nå og er kjempetrøtt fordi jeg tvang meg selv opp klokka 10 etter "bare" åtte timer søvn.. Anonymkode: c5756...22d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #4 Skrevet 19. juni 2019 Hadde det også slik. Ta kontakt med fastlegen. Fant ut jeg hadde urolige bein og fikk i tillegg pustemaske. Er blitt bra Anonymkode: a5590...77b
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juni 2019 #5 Skrevet 19. juni 2019 Utbrenthet? Ville snakket med fastlegen. Muligens psykolog kan være tingen.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #6 Skrevet 19. juni 2019 Jeg har det samme. Har ingen psykiske lidelser. Jeg er jo blid og har det bra, er bare trøtt hele tiden. Jeg har mangel på D-vitaminer og er dårlig på å ta tablettene, så jeg tror det er problemet hos meg. Prøver å sitte en del ute i sola nå når det begynner å bli sommer da. Anonymkode: c8dfa...2a4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #7 Skrevet 19. juni 2019 7 minutter siden, WhisperingWind skrev: Utbrenthet? Ville snakket med fastlegen. Muligens psykolog kan være tingen. Hvordan kan en psykolog hjelpe når man er trøtt? Det er ikke sånn at en psykolog kan gjøre en person våken når trøttheten ikke skyldes psykisk sykdom. Anonymkode: c8dfa...2a4
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juni 2019 #9 Skrevet 19. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan en psykolog hjelpe når man er trøtt? Det er ikke sånn at en psykolog kan gjøre en person våken når trøttheten ikke skyldes psykisk sykdom. Anonymkode: c8dfa...2a4 Fordi man er ikke så trøtt med mindre Ts plutselig har fått noen vitaminmangler. Derfor jeg anbefaler fastlege først for tester og deretter psykolog om det ikke finnes noe fysisk svar. Psykologer kan hjelpe med mer enn depresjon og traumer.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #10 Skrevet 19. juni 2019 3 minutter siden, WhisperingWind skrev: Fordi man er ikke så trøtt med mindre Ts plutselig har fått noen vitaminmangler. Derfor jeg anbefaler fastlege først for tester og deretter psykolog om det ikke finnes noe fysisk svar. Psykologer kan hjelpe med mer enn depresjon og traumer. Jo, selv om man sover betyr det ikke at man sover godt og dypt nok for eksempel. Snorking kan være et sånt problem. Hva mener du psykologen kan hjelpe med om man ikke sliter psykisk? En psykolog kan ikke trylle heller. Derfor har det ingen effekt å få henvisning til psykolog bare fordi fastlegen ikke nødvendigvis finner noe på blodprøvene. Det er noe som heter søvnlab, vet du. Anonymkode: c8dfa...2a4
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juni 2019 #11 Skrevet 19. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, selv om man sover betyr det ikke at man sover godt og dypt nok for eksempel. Snorking kan være et sånt problem. Hva mener du psykologen kan hjelpe med om man ikke sliter psykisk? En psykolog kan ikke trylle heller. Derfor har det ingen effekt å få henvisning til psykolog bare fordi fastlegen ikke nødvendigvis finner noe på blodprøvene. Det er noe som heter søvnlab, vet du. Anonymkode: c8dfa...2a4 Hvordan vet du at det ikke er psykisk? Det oppsto plutselig og sjeldent det skjer uten en forklaring.
Honey Dew Skrevet 22. juni 2019 #13 Skrevet 22. juni 2019 Du kan ha vitamin-/mineralmangel. Bestill deg en time hos fastlegen og få målt dette.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #15 Skrevet 22. juni 2019 Har du stort press med store arbeidsmengder du har stått i over tid? Jeg har det slik du beskriver om jeg har mye ansvar og store baller i luften over tid.. Det i kombinasjon med vitaminmangel (d-vitamin og magnesium) setter meg helt ut.. Kombinasjon av stort arbeidspress og fysiske ting gjør at jeg kan sove hele tiden og i tillegg være trøtt når jeg er våken. En utbrenthet «light» på en måte. Anonymkode: 3daf3...987 1
AnonymBrukerrr Skrevet 22. juni 2019 #16 Skrevet 22. juni 2019 Ta blodprøver på eventuelle mangler elns
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå