Gå til innhold

Hvorfor så opptatt av å få barna stor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid lurt på hvorfor noen foreldre er så stresset med å småbarna store og selvstendige? Stresser med bleieslutt, stor seng, sykkel uten støttehjul osv osv.. forstår det ikke?! Kan ikke barna få være små den korte tiden dette pågår? Hvorfor er det nesten gått sport i å være først ute med alt?

Anonymkode: 13dc9...4fb

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig at mange stresser med det. Det var noe annet da jeg var liten. Jeg visste ingenting om noe som helst før jeg begynte på skolen. Men jeg var en god leker, hadde god fantasi og hadde det helt topp. Foreldrene mine var ikke bekymret og det har gått helt fint. 

Alt skal læres fortest mulig nå. Læring er blitt så viktig at folk glemmer at barn skal være kreative, skapende og undrende, ikke bare apekatter som kan pugge bokstaver og regnestykker voksne har fortalt dem. Sikkert fordi verden er s kompleks og foreldrene er redd for at barna deres skal henge etter. 

Anonymkode: f7f25...145

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at det er naturlig at foreldre ønsker at barna skal mestre det som er forventet i forhold til alderen til barnet. Man ønsker jo at barna utvikler seg normalt på alle områder. De fleste ønsker vel at barnet sitt slutter med bleie innen 3-årsalderen (bare et eksempel). 

Anonymkode: 7c07a...e08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at det er naturlig at foreldre ønsker at barna skal mestre det som er forventet i forhold til alderen til barnet. Man ønsker jo at barna utvikler seg normalt på alle områder. De fleste ønsker vel at barnet sitt slutter med bleie innen 3-årsalderen (bare et eksempel). 

Bleiehysteriet tar helt av. Det er faktisk 50% av barna som ikke er tørre når de bikker 3. Greia med tørr tidligst mulig har skjedd de siste 5-6 årene. Hadde barn før det, og da var tørr før 3 unntak, heller en regelen.

tror ikke at barn har blitt bedre til å holde seg. Foreldrene har bare blitt bedre til å dysse ned «uhell», og blåse opp når de «klarer» det. 

Anonymkode: 266d3...08b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stresser ikke med det, men såklart må vi øve. Barn trenger ikke bruke smokk og bleie når de er fire, og mange blir glade over mestring ved å kle på seg selv, hjelpe å dekke bordet, dusje som de voksne i stedet for å bade, gå på do.. Fireåringen min er veldig bestemt på å tørke seg selv og er spesielt kry når hun går på do og lukker døra og ordner alt inklusive håndvask selv. 

Så da øver vi mer og mer. Toåringen får hjelpe til å brette tøy, seksåringen raker plen og smører egen kveldsmat. 

Det handler ikke om at de skal bli store fort, for min del. Det handler om at de skal være glade, trives, lære nytt og ha dager som både er fine og utfordrende. 

Har mer sansen for tigermammastilen men å dytte ungene litt ut av redet heller enn å være bekymret for barnas første gymtime fordi de ikke kan vaske håret selv. Eller ringe læreren for å si at barnet må ha hjelp til å ta av og på sko. Også lager man poster på kg om ti år, om late tenåringer som aldri gjør noe hjemme 😂

Anonymkode: c65db...5d3

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bleiehysteriet tar helt av. Det er faktisk 50% av barna som ikke er tørre når de bikker 3. Greia med tørr tidligst mulig har skjedd de siste 5-6 årene. Hadde barn før det, og da var tørr før 3 unntak, heller en regelen.

tror ikke at barn har blitt bedre til å holde seg. Foreldrene har bare blitt bedre til å dysse ned «uhell», og blåse opp når de «klarer» det. 

Anonymkode: 266d3...08b

Jeg og min søster sluttet med bleie da vi var 1,5 år. Og mitt inntrykk er at de fleste av mine venner sluttet tidlig, så at det er unntaket tror jeg ikke noe på.

Her var målet mitt å få de til å slutte sommeren de ble 3 år. Noe som er veldig greit.

Kjente en mor hvor alt skulle gå så naturlig, da var det bleie til barnet var 5 år, vogn og smokk mens barnet gikk på skolen. 

Anonymkode: 09a15...faa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min søster sluttet med bleie da vi var 1,5 år. Og mitt inntrykk er at de fleste av mine venner sluttet tidlig, så at det er unntaket tror jeg ikke noe på.

Her var målet mitt å få de til å slutte sommeren de ble 3 år. Noe som er veldig greit.

Kjente en mor hvor alt skulle gå så naturlig, da var det bleie til barnet var 5 år, vogn og smokk mens barnet gikk på skolen. 

Anonymkode: 09a15...faa

Vogn og smokk mens barnet gikk på skolen, seriøst? Hva sa lærerne og helsesøsteren til det? 😱 

• Liker 5
Skrevet

Hm, jeg tenker nesten litt motsatt... Jeg syns så mange barn går i bleier og med smokk så lenge, og mitt inntrykk er at det skyldes at disse tingene krever litt jobb, noe mange foreldre ikke orker, med full jobb og mye annet som skal gjøres. Men, samtidig syns jeg folk kan behandle barna som de er eldre enn de er, ved at de forventer at barna forstår ting de ikke har forutsetninger for å forstå. Så jeg syns det er litt todelt. Nå har ikke jeg fasiten for alle, så klart, men for meg har det vært fint å slutte med babyutstyr når jeg mener de ikke egentlig trenger det, samtidig som jeg er opptatt av at de skal få bli sinte, skuffa og lei seg for bagateller, at de er vimsete og må få ting forklart mange ganger osv. Gi mye kos og nærhet, ikke ha for tett program av aktiviteter osv, og generelt være bevisst på at barna ennå er små selv om de har blitt storebror f.eks.

Det fins unntak, så klart, men jeg syns det er rart at enkelte foreldre ikke ser problemet med en normalt utviklet 4-åring som går rundt med smokk og bleier. Det er bra for barna utvikling med økende selvstendighet, også over egen blære. Og smokk hemmer språkutviklingen og kan gi smokkebitt, så det ville jeg begrenset når de er små og kuttet ut når behovet ikke egentlig er der. Og lære barnet andre måter å slappe av på enn å måtte ha smokken. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Hm, jeg tenker nesten litt motsatt... Jeg syns så mange barn går i bleier og med smokk så lenge, og mitt inntrykk er at det skyldes at disse tingene krever litt jobb, noe mange foreldre ikke orker, med full jobb og mye annet som skal gjøres. Men, samtidig syns jeg folk kan behandle barna som de er eldre enn de er, ved at de forventer at barna forstår ting de ikke har forutsetninger for å forstå. Så jeg syns det er litt todelt. Nå har ikke jeg fasiten for alle, så klart, men for meg har det vært fint å slutte med babyutstyr når jeg mener de ikke egentlig trenger det, samtidig som jeg er opptatt av at de skal få bli sinte, skuffa og lei seg for bagateller, at de er vimsete og må få ting forklart mange ganger osv. Gi mye kos og nærhet, ikke ha for tett program av aktiviteter osv, og generelt være bevisst på at barna ennå er små selv om de har blitt storebror f.eks.

Det fins unntak, så klart, men jeg syns det er rart at enkelte foreldre ikke ser problemet med en normalt utviklet 4-åring som går rundt med smokk og bleier. Det er bra for barna utvikling med økende selvstendighet, også over egen blære. Og smokk hemmer språkutviklingen og kan gi smokkebitt, så det ville jeg begrenset når de er små og kuttet ut når behovet ikke egentlig er der. Og lære barnet andre måter å slappe av på enn å måtte ha smokken. 

Kanskje det hadde hjulpet hvis helsestasjonene og barnehagene hadde oppfordret foreldre til tidlig bleieslutt og smokkeslutt, så sant det ikke er gode grunner til at man må utsette dette. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det hadde hjulpet hvis helsestasjonene og barnehagene hadde oppfordret foreldre til tidlig bleieslutt og smokkeslutt, så sant det ikke er gode grunner til at man må utsette dette. 

Å slutte med bleie som 3-åring er ikke seint, men veldig veldig normalt. Alt innen 5 år er faktisk normalt.

Anonymkode: 3a147...812

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å slutte med bleie som 3-åring er ikke seint, men veldig veldig normalt. Alt innen 5 år er faktisk normalt.

Er det sant? Jeg trodde alt etter 3 år var sent. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler også heller motsatte. Det er flere i vår barnehage, i storbarnsavdeling, der barna er født i 2014 og 2015, som bruker smokk og vogn, dog ingen som bruker bleier fortsatt, siste barnet sluttet i år. Noen av disse er skolebarn neste år. Begge mine barm sluttet med bleier i 2,5 års alder. Min erfaring er at det er enklere å ta den kampen da, enn ved 3,5 års alder. Treåringer har sterke meninger, klarer å uttrykke de, og husker ting bedre, det blir større kamp rett og slett.

Anonymkode: 116da...ed5

• Liker 3
Gjest tranedatter
Skrevet

Virker som at ismåbarnsalderen så er barna babyer mye lengere enn de behøver. Vogn, smokk og overdrevet påpassning. Men når de kommer på skolen så skal de plutselig ha sminke, telefon, tenåringsklær "for å ikke skille seg ut". :roll:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer mer på det motsatte, når noen er opptatt av å holde barna små. 

Anonymkode: e6ac9...e8f

• Liker 2
Gjest Mango1234
Skrevet

Jeg tenker som flere andre her, at det er motsatt. Det var da aldri så mange barn på 3, nærmere 4 år som brukte smokk og bleie for bare litt over ett tiår siden..

Selv tenker jeg at jeg at det er min oppgave som forelder og gjøre barnet mitt gradvis mere selvstendig og godt rustet for voksenlivet. Selvsagt på barnets premisser og modenhet, men ting kommer ikke av seg selv slik mange foreldre i dag tror virket det som.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid lurt på hvorfor noen foreldre er så stresset med å småbarna store og selvstendige? Stresser med bleieslutt, stor seng, sykkel uten støttehjul osv osv.. forstår det ikke?! Kan ikke barna få være små den korte tiden dette pågår? Hvorfor er det nesten gått sport i å være først ute med alt?

Anonymkode: 13dc9...4fb

Å få til bleieslutt tidlig, burde jo de fleste gjøre!!

Anonymkode: 8d255...02d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det faktisk! Innen 5 år??? Er du seriøs??

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt! 5 år er ikke normalt! Bruker narresmok til de er 10 år da eller??

Anonymkode: 5cd1b...6e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det faktisk! Innen 5 år??? Er du seriøs??

Jeg vil si innen 4 år. Så må man huske at noen barn utvikler seg saktere enn andre, noen har f.eks. forsinka språkutvikling. Så flere faktorer kan gjøre tidlig bleieslutt vanskelig. Noen barn har også dovegring, da nekter de å sette seg på potte eller do. Det skulle vært mer veiledning på helsestasjonen og i barnehagene for å fremme tidlig bleieslutt. Det virker ærlig talt ikke som så mange pedagoger og helsesøstre bryr seg så mye om tidlig bleieslutt. «Barnet slutter når det er klart» er et vanlig utsagn fra disse. I tillegg til: «Oppfordre til å sitte på do, men aldri presse». 

Anonymkode: 19559...b75

AnonymBruker
Skrevet

Er også enig med de som sier det er motsatt. Svigermor har jobbet i bhg i mange år og sier det er først de siste årene de har opplevd at barn går med bleie til de er 4-5 år. Ellers pakker vi barna inn og beskytter de med Alt i disse dager. Jeg merker jo jeg er sånn selv. Har hjertet i halsen når hun sparkesykler ned en bakke, men prøver ikke å vise det. Jeg vokste opp på 80-tallet og foreldrene mine sendte meg ut døra. Husker jeg lekte alene ved elva.. Det er selvfølgelig ikke Ok, men vår generasjons foreldre uforsiktighet har kanskje gjort dagens foreldregenerasjon veldig påpasselige. Barn får jo knapt klatre i trær nå.

Anonymkode: 0ba33...ca1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...