AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #1 Skrevet 18. juni 2019 Jeg er i en stressende periode som sikkert flere kjenner seg igjen i - ferdig utdannet (bachelorgrad) men uten jobb. Hva gjorde du før du fikk deg jobb etter endt utdanning? Fortsatte du med videre studier, søkte fulltidsstillinger innenfor graden din, eller tok du en eller flere deltidsstillinger til du fant deg noe annet? Evt. andre midlertidige løsninger? Jeg bor i en liten bygd, er utdannet innen reiseliv og har ikke lappen. En dårlig kombinasjon. Jeg skal søke på jobber i større byer, både innenfor utdanningen og div. deltidsjobber. Men jeg er så redd for å ikke finne noe. Stresser også over at jeg ikke føler meg egnet for en høyere stilling i det hele tatt (føler meg ikke særlig mye klokere etter endt utdanning enn før jeg startet), men det er kanskje normalt. Jeg har en deltidsjobb nå men den er ikke nok til å leve av. Tar imot alle råd! Anonymkode: 066a7...a39 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #2 Skrevet 18. juni 2019 Fikk en midlertidig jobb med ett års kontrakt, semirelevant til utdanningen min. Har jobbet der et år, tok lappen, jobbet enda mer som tilkallingsvikar for en annen arbeidsgiver ved siden av 100% jobb for å pøse på med relevant erfaring. Skal ta master til høsten når jeg mister den midlertidige jobben min etter sommeren, og jobbe som tilkallingsvikar ved siden av det. Føler ikke at noen tilkallingsvakter i måneden er nok til å drive dank resten av tiden, så det blir studier igjen, gitt. Kjip situasjon, men jeg prøver å tenke at det kommer til å ordne seg til slutt. I verste fall ender jeg opp med butikkjobb (jobbet i butikk i til sammen 5 år som elev og student), og det er ihvertfall bedre enn ingen jobb. Angrer litt på at jeg ikke valgte en sikrere retning, som IT. Jaja. Anonymkode: 0ad52...242
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #3 Skrevet 18. juni 2019 Og forresten - du kommer til å lære at selv folk som har jobbet i mange år ikke aner hva de driver med fra tid til annen. Jeg kom inn i en bransje jeg overhode ikke var kjent med, og jobber med folk som har jobbet i denne bedriften i alt fra 5-40 år og det er områder hvor 22 år gamle jeg faktisk kan mer enn dem. Så ikke bekymre deg over at du føler deg ukvalifisert, den følelsen tror jeg de aller fleste har. Anonymkode: 0ad52...242 1
SPOCA Skrevet 18. juni 2019 #4 Skrevet 18. juni 2019 Jeg fikk fulltidsjobb mens jeg skrev masteren min, så jeg fortsatte bare i jobben min.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #5 Skrevet 18. juni 2019 Takk for svar. 🙂TS Anonymkode: 066a7...a39
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #6 Skrevet 18. juni 2019 Utdannelse innenfor reiseliv er litt tricky i forhold til jobb. Jeg ble selv ferdig med master innen markedsføring og søkte relevante jobber i ett år, mens jeg jobbet i butikk. Butikk jobb har jeg alltid hatt i min studietid. Men etter ett år søkte jeg meg inn på ny master (to årig) som gir bedre jobb muligheter og som jeg var mer interessert i. Spørsmålet er om du brenner for faget ditt eller om du kan feks ta en master som gir lettere jobb? Anonymkode: 478ed...52a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #7 Skrevet 18. juni 2019 Tok aldri utdanning, ga meg etter 9ende. Anonymkode: e817f...f72 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #8 Skrevet 19. juni 2019 Jeg var ferdig utdannet ingeniør sommeren etter finanskrisa. Det var helt umulig å få seg jobb, så da ble det master på meg. Anonymkode: 8266b...844 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #9 Skrevet 19. juni 2019 Flyttet hjem (hadde for lite inntekt til å bli i trd). Jobbet først i min gamle sommerjobb i hotellresepsjon. Når perioden der var over startet jeg som tilkallingsvikar på min gamle barneskole. Etter ett halvår fikk jeg ett vikariat som kontaktlærer. Videre resulterte det i betalt utdanning (ppu) og jeg har blitt i skolen. Masterutdanningen min er i ett felt hvor det ikke er lett å få jobb. Så å få en trygg lærerjobb med god startlønn var veldig greit. Anonymkode: b08fa...33d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #10 Skrevet 19. juni 2019 Hadde mange deltidsjobber etter min mastergrad bare for å få ting til å gå rundt. Vasket i barnehager, jobbet i butikker. Hadde ett år der jeg jobbet LANGT ute i gokk, oppe i Nord, bare for å få selvtilliten min litt på plass igjen etter så mange avslag på søknader i byen min. Etter å ha fått litt relevant arbeidserfaring det ene året i nord, var det litt lettere å få en fot innenfor i byen. Fikk endelig en kjedelig kontorjobb med for lav lønn for min utdanning. Men her sitter jeg ennå, da, 15 år etter. Sammen med mange andre ansatte med høy utdanning som ikke får andre jobber i denne byen...... Vanskelig å få jobb i en universitetsby der ALLE har mastergrad, og konkurrerer om noen få jobber. Vi trenger flere statlige institusjoner med spennende arbeidsplasser hit, slik at det er et poeng for folk å utdanne seg andre steder enn i Oslo. Anonymkode: aa3c7...828 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #11 Skrevet 19. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde mange deltidsjobber etter min mastergrad bare for å få ting til å gå rundt. Vasket i barnehager, jobbet i butikker. Hadde ett år der jeg jobbet LANGT ute i gokk, oppe i Nord, bare for å få selvtilliten min litt på plass igjen etter så mange avslag på søknader i byen min. Etter å ha fått litt relevant arbeidserfaring det ene året i nord, var det litt lettere å få en fot innenfor i byen. Fikk endelig en kjedelig kontorjobb med for lav lønn for min utdanning. Men her sitter jeg ennå, da, 15 år etter. Sammen med mange andre ansatte med høy utdanning som ikke får andre jobber i denne byen...... Vanskelig å få jobb i en universitetsby der ALLE har mastergrad, og konkurrerer om noen få jobber. Vi trenger flere statlige institusjoner med spennende arbeidsplasser hit, slik at det er et poeng for folk å utdanne seg andre steder enn i Oslo. Anonymkode: aa3c7...828 Slik er det desverre når man tar master i Ingenting (les: ubrukelig fag). Du bør velge ta master i teknologifag. Da får du jobb før du slutter på studiet og tjener 550.000 som startlønn. Dere skylde på deres selv, da dere tar ubrukelig mastergrad. Hvorfor tok dere ikke de vanskelig fagene? Anonymkode: 1ecec...8bc 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #12 Skrevet 19. juni 2019 Jeg har en master i nordisk litteratur. Fikk flere jobbtilbud før jeg var ferdig med studiene. Jeg jobbet som høgskolelektor en periode. Nå er jeg phd-stipendiat. Anonymkode: dbd67...c67
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #13 Skrevet 19. juni 2019 Jeg fikk jobb før jeg var ferdig å studere (jobbet mens jeg studerte) så det var ikke noe problem. Profesjonsstudium. Anonymkode: 6a325...450
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #14 Skrevet 19. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slik er det desverre når man tar master i Ingenting (les: ubrukelig fag). Du bør velge ta master i teknologifag. Da får du jobb før du slutter på studiet og tjener 550.000 som startlønn. Dere skylde på deres selv, da dere tar ubrukelig mastergrad. Hvorfor tok dere ikke de vanskelig fagene? Anonymkode: 1ecec...8bc *kan *en Anonymkode: 2597b...31a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #15 Skrevet 19. juni 2019 Dro rett på nav. Søkte dagpenger, fikk avslag. Fikk sosialstønad. Fikk jobb etter 6 måneder. Anonymkode: b9545...7f7
Thie Skrevet 19. juni 2019 #16 Skrevet 19. juni 2019 Etter bachelor søkte jeg mange jobber, men fikk ikke noe napp. Derfor fortsatte jeg å studere istedet.. etter det fikk jeg jobb De jeg kjente som ikke fikk seg jobb etter studiet fortsatte i deltidsjobber de hadde mens de fortsatte jobbsøkingen. Eller så søkte de jobb et annet sted og flyttet.
pessimistisk Skrevet 22. juni 2019 #17 Skrevet 22. juni 2019 Jeg har fått sommerjobb innen det jeg utdannet meg som(akkurat ferdig), men skal ta master til høsten. Kommer nok til å søke deltidsstilling ved siden av masteren.
sergeyz Skrevet 22. juni 2019 #18 Skrevet 22. juni 2019 hei, hvem er best i markedsføring jeg er usikkert at denne riktig kategorien for mitt spørsmål med kan noe anbefale beste måte for markedsføring våres VR selskap https://360viz.no/ vi startet et firma som lager VR-turer for utbygger og arkitekter. Bygninger som ikke er bygget ennå, men du har mulighet til å se det fra alle vinkler. Kan noe anbefale profesjonelt folk som kan "boost" våres nettside og gjøre knallbra markedsføring? takk
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #19 Skrevet 22. juni 2019 Kjøpte enveisbillett alene til et annet land, fikk etterhvert jobb der og bodde der noen år. Må vel være perfekt for en med reiselivsbakgrunn! Anonymkode: ae443...36b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå