Gå til innhold

Hvordan klare å like å gå tur med hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har to hunder. Nå skal jeg snart ut og gå tur. Eneste er at jeg kvier meg, fordi hundene skal være med. 

Det er markering, snusing, markering, draing. Jeg liker å gå, fort. Ikke stoppe hele tiden, dra for å få hundene til å komme osv. 

Hva kan jeg gjøre? De har ca 6 år igjen å leve, så jeg må jo finne ut av dette på et vis..... 

Jeg trenger alle tips. Alle. Hundene kom før meg, så er jeg som har valgt dette. 

Anonymkode: 101a9...0e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke så mye om og gå med hund i bånd. Men når de kan løpe fritt i skogen, da synes jeg det er fantastisk! Passer kun hunder som har oppdragelse nok til og gå uten bånd. Nå er jeg heldig som bor ved skogen da.

Så kurs om de ikke kan gå uten bånd?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slutte å tenke på det som at du skal gå tur, og i stedet tenke at du skal lufte og aktivisere hundene. Turen er for deres del, ikke din. De har ikke andre muligheter, mens du kan gå tur uten dem i tillegg. 

Øv på det med draing. Det kan avlæres. Men snusing og markering må de jo selvsagt få lov til. Turen er ikke kun for fysisk aktivitet for dem, det er å få sanseinntrykk og stimuli.

Anonymkode: 0baae...39a

• Liker 16
Skrevet

Må du bli med på samboerens turer med sine hunder?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, LittDiva skrev:

Jeg synes ikke så mye om og gå med hund i bånd. Men når de kan løpe fritt i skogen, da synes jeg det er fantastisk! Passer kun hunder som har oppdragelse nok til og gå uten bånd. Nå er jeg heldig som bor ved skogen da.

Så kurs om de ikke kan gå uten bånd?

Nå er det nå en gang sånn at det er båndtvang store deler av året... synes ikke noe om å oppfordre til å drite i den og gi hundeeiere dårlig rykte.

• Liker 21
Skrevet

Helt enig. Å gå tur med hund er ikke å gå ordentlig tur, det er å snirkle seg mellom lyktestolper og lokke og dra og stoppe og snuse. Bare trøbbel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor må du gå tur med samboers hunder om du ikke liker det? Han kan vel lufte sine egne hunder som han skaffet før dere ble sammen?

Jeg ville prøvd å ha litt musikk på ørene, og latt hundene snuse mens du kanskje titter rundt deg eller dagdrømmer litt. Gjør det til en koselig tur hvor du kan drømme deg vekk litt, ta en pause fra hverdagen. 

Anonymkode: a3e54...24f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hør på podcast eller musikk du liker, evt lydbok. Prøv å se rundt deg og ta innover deg sanseinntrykkene underveis, alt trenger ikke handle om å skynde seg eller få opp pulsen :) 

Anonymkode: 59a19...a47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tistelblad skrev:

Helt enig. Å gå tur med hund er ikke å gå ordentlig tur, det er å snirkle seg mellom lyktestolper og lokke og dra og stoppe og snuse. Bare trøbbel. 

Hah, dummeste jeg har lest på lenge. Når jeg går tre timer i marka og fjellet med hundene mine så det det ordentlig tur jo. Hundene løper løse, men bruker muskler og tråkker meg oppover i skævven. Mye mer tur enn disse folka som tusler søndagstur i rolig tempo langs en lysløype en gang i uka.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det nå en gang sånn at det er båndtvang store deler av året... synes ikke noe om å oppfordre til å drite i den og gi hundeeiere dårlig rykte.

Ehhh.. ca 4 måneder. Det er til og leve med, resten av året er ( stort sett) ikke det.

Skrevet

Ikke alle hunder som kan løpe løse i "skævven", vet du ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at jeg hater å gå sakte. Jeg klarer det ikke. Eneste som får meg til å bremse, er små tantebarn som holder meg i hånden. 

Jeg føler jeg burde ta hundene med når jeg skal ut for å gå tur, nettopp fordi dei trenger stimuli. Det er en plikt fra hundeeier. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hah, dummeste jeg har lest på lenge. Når jeg går tre timer i marka og fjellet med hundene mine så det det ordentlig tur jo. Hundene løper løse, men bruker muskler og tråkker meg oppover i skævven. Mye mer tur enn disse folka som tusler søndagstur i rolig tempo langs en lysløype en gang i uka.

Men jeg ønsker ikke å gå med hundene løse, da de ikke lyer på innkalling. Har prøvd å lære, men forkjærligheten min for hund er vel ikke helt god nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker hunder, og jeg blir sliten av maset om tur hele tiden. Men det handler om å gjøre det beste ut av situasjonen. Ofte hjelper det å ta med hundene til flotte plasser, gjerne nære sjøen, på fjellet, opp i marka osv. Man stifter minner på denne måten, og det er en grunn til at mennesker med hund lever i gjennomsnitt 7 år lengre, enn de uten hund. Mennesker med hund er ofte mindre stresset og deprimert, og de produserer mer av lykkehormoner sammen med sin firbeinte bestevenn. 

Du har ikke opplevd dette enda, og du har sikkert ikke noe sterkt bånd til hundene enda, men det kommer til å bli. Bare vent til du bli glad i de, elsker de, og kunne gjort alt for de. Min hund er min aller beste venn. Han er der alltid, og jeg har fantastiske minner med herlige turer, og nydelig natur. 

Liker du ikke hunder, da er det noe galt med deg mener jeg.

Hilsen hundeelsker ❤️ 

Anonymkode: adaf7...78e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker hunder, og jeg blir sliten av maset om tur hele tiden. Men det handler om å gjøre det beste ut av situasjonen. Ofte hjelper det å ta med hundene til flotte plasser, gjerne nære sjøen, på fjellet, opp i marka osv. Man stifter minner på denne måten, og det er en grunn til at mennesker med hund lever i gjennomsnitt 7 år lengre, enn de uten hund. Mennesker med hund er ofte mindre stresset og deprimert, og de produserer mer av lykkehormoner sammen med sin firbeinte bestevenn. 

Du har ikke opplevd dette enda, og du har sikkert ikke noe sterkt bånd til hundene enda, men det kommer til å bli. Bare vent til du bli glad i de, elsker de, og kunne gjort alt for de. Min hund er min aller beste venn. Han er der alltid, og jeg har fantastiske minner med herlige turer, og nydelig natur. 

Hilsen hundeelsker ❤️ 

Jeg skjønner hva du mener. Men jeg pleier å få den avslappende roen av katter. Er bestevenn med de fleste kattene i nabolaget. 

Skjønner at du som elsker hund ikke kan forstå at ikke alle er like begeistret for hund. Men det gjør det ikke til at noe er galt med meg. Det skyldes at vi er forskjellige. Jeg liker bedre høner, kaniner, katter, geiter og gjess. Har vurdert å få meg hund mange ganger, men alltid konkludert med at det ikke er dyret for meg ☺️

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan forstå deg på et vis. Men alt kan læres Både du og hundene kan lære. Kan ta litt tid for begge parter, men det er mulig.

Det ligger i naturen til hunden å snuse, men den tar inn mange beskjeder når den gjør det. Den lider ikke om den ikke får snuse på hver lyktestolpe.

Ei jeg snakke med, som hadde hatt mange hunder i mange år, hadde hatt en hund som bare tisset en gang i løpet av turen, når den fikk lov av eieren til dette. Det høres på en måte fælt ut, men når man vet at eieren aktiviserer hunden masse med annen type trening, var det en lykkelig hund.

En annen hundetrener lar hunden snuse, markere og drive med sitt ca 100 meter, etter det skal den gå pent ved hennes side. Belønning er når de kommer til alle hunders nirvana når det gjelder snuse/markere og kose seg på tur tre. Der får hunden igjen litt tid til sine ting og går pent ved siden av eieren hjem igjen.

Det handler om forventninger. En annen ting med vår hund, er at jo mer jeg setter opp tempoet, jo mindre snuser den. Jeg følger litt rådet til hundetreneren om å få et strekk hvor det er greit å drive med hundeting, etter det strekket settes tempoet opp. Jogger jeg, stopper alle disse lystene til hunden. Artig å se hvordan den tilpasser seg mine intervaller om jeg har den type trening en dag. Er det fire ganger fire, merker jeg når den begynner å bli klar for litt jogg. Er det kortintervaller, merker jeg at den er klar etter 10 sekunders pause for eksempel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg skal gå til et sted og har med hundene så lar jeg de få snuse og markere (lese avisa) ca 10 minutter før jeg tar inn  båndet og går. Så ca 5-10 minutter på slutten av turen får de igjen lov å "lese avisa".

Stort sett går jeg tur for hundenes del og da får de for det meste vimse som de vil.

Anonymkode: 03016...b71

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen hundeelsker ❤️ 

Åh, som jeg ønsker meg hund. :sukk:

Anonymkode: 7f923...305

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok et poeng, som noen sier, at jeg også trenger litt hundetrening. Jeg bare kan det ikke. 

Der folk snakker om at hunden viser skam når den gjør noe ulovlig... Vel, det skjer ikke med desse hundene. Kattene mine hoppet ned fra bordet dersom jeg kom inn i rommet og fristelsen hadde vert for stor med deilig kyllingduft feks. Hunden, den bryr seg ikke når den får kjeft. Hopper ikke ned før jeg har kommet meg helt bort til bordet. Men dette plager meg ikke nevneverdig. Jeg synes bare hundene mangler litt de egenskapene folk snakker om. 

De er ikke den gode turkompisen folk snakker om. De er trofaste, i den form av at de er fullstendig avhengig av samboeren min. De blir jublende glade når vi kommer inn døren osv. 

Men jeg er kjempeglad i dyr. Og jeg er glad i hundene, selv om det ikke virker slik. Derfor må jeg lære meg å like å gå med hund. Har prøvd å jogge, men da begynner den ene hunden å springe og den andre stopper plutselig opp av en eller annen luft. Jeg har nemlig ikke samvittighet til ikke å gå med hundene, når jeg skal på seinvakt feks. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Kontorotta skrev:

Jeg kan forstå deg på et vis. Men alt kan læres Både du og hundene kan lære. Kan ta litt tid for begge parter, men det er mulig.

Det ligger i naturen til hunden å snuse, men den tar inn mange beskjeder når den gjør det. Den lider ikke om den ikke får snuse på hver lyktestolpe.

Ei jeg snakke med, som hadde hatt mange hunder i mange år, hadde hatt en hund som bare tisset en gang i løpet av turen, når den fikk lov av eieren til dette. Det høres på en måte fælt ut, men når man vet at eieren aktiviserer hunden masse med annen type trening, var det en lykkelig hund.

En annen hundetrener lar hunden snuse, markere og drive med sitt ca 100 meter, etter det skal den gå pent ved hennes side. Belønning er når de kommer til alle hunders nirvana når det gjelder snuse/markere og kose seg på tur tre. Der får hunden igjen litt tid til sine ting og går pent ved siden av eieren hjem igjen.

Det handler om forventninger. En annen ting med vår hund, er at jo mer jeg setter opp tempoet, jo mindre snuser den. Jeg følger litt rådet til hundetreneren om å få et strekk hvor det er greit å drive med hundeting, etter det strekket settes tempoet opp. Jogger jeg, stopper alle disse lystene til hunden. Artig å se hvordan den tilpasser seg mine intervaller om jeg har den type trening en dag. Er det fire ganger fire, merker jeg når den begynner å bli klar for litt jogg. Er det kortintervaller, merker jeg at den er klar etter 10 sekunders pause for eksempel.

Takk for tips. Hvor dyrt er det med slik hundetrening? Kan jeg ta med begge to, eller er det nok å ta med en hund og overføre det til den andre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...