Gå til innhold

Førskolebarn - opplegg i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer veldig på hva som er vanlig opplegg for førskolebarn i barnehagen. Vår eldste er nå snart ferdig, og dette siste året har vært veldig likt andre år i barnehagen. 

- de har hatt førskole-samlinger et par ganger i mnd siste året med skolestart osv som tema. 

- de har besøkt en av de tre nærskolene

- førskolebarna har spist måltidene sammen uten de mindre barna 

Utover dette er det ingenting som skiller dette året fra de andre årene. Ingen markeringer underveis i året eller en form for avslutning, ingen førskoletur eller overnatting, ingen diplom, bilder, mapper eller andre minner fra barnehagetiden. (Jeg har spurt om det er noe som skal skje nå de neste ukene, og ingenting er planlagt)

Hvordan er det der ditt barn har gått? 

Anonymkode: be275...41f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer veldig på hva som er vanlig opplegg for førskolebarn i barnehagen. Vår eldste er nå snart ferdig, og dette siste året har vært veldig likt andre år i barnehagen. 

- de har hatt førskole-samlinger et par ganger i mnd siste året med skolestart osv som tema. 

- de har besøkt en av de tre nærskolene

- førskolebarna har spist måltidene sammen uten de mindre barna 

Utover dette er det ingenting som skiller dette året fra de andre årene. Ingen markeringer underveis i året eller en form for avslutning, ingen førskoletur eller overnatting, ingen diplom, bilder, mapper eller andre minner fra barnehagetiden. (Jeg har spurt om det er noe som skal skje nå de neste ukene, og ingenting er planlagt)

Hvordan er det der ditt barn har gått? 

Ingen avslutning heller? De barnehagene jeg kjenner til har avslutninger hvor barna enten får diplom eller permen sin utdelt og får det med hjem. Også overnatting for førskolebarna har vært standard. Da er det en natt hvor de sover enten ute eller inne i barnehagen. Det pleier også å være førskoleopplegg en dag i uka det siste året, men det kan variere veldig fra barnehage til barnehage.

Anonymkode: 56627...5bf

Skrevet

Her er det førskolegruppe en dag i uke, aktiviteter sammen med første klasse 5-6 ganger i løpet av året, førskoletur sammen med de andre barnehagene som avslutning. 

Høytidelig overlevering av permen, under en bedre lunch i barnehagen.

Andre steder jeg har jobbet er det førskolegruppe med aktiviteter en dag i uka, skolebesøk på de forskjellige skolene, når den tiden nærmer seg, overnatting i eller utenfor barnehagen og sommerfest for førskoleungene med familie, etter barnehagetid med utdeling av diplomer og perm, eller varianter over dette temaet. 

AnonymBruker
Skrevet

Min er først førskolebarn neste år, men her har de hatt førskoleklubb hver torsdag, flere besøk til en nærskole. Ikke egen avslutning, men fått diplom og blomst på felles sommeravslutning for hele barnehagen. Tur med overnatting tror jeg ikke er så vanlig lenger. 

Anonymkode: f25d5...663

Skrevet

Her har de ikke noe opplegg som førskoleklubb eller lignende. Men førskolebarna får sitte på enden av bordene, de har noen egne turer i løpet av året, får være med å hente juletre blant annet. Nå har de akkurat vært på avslutningstur uten resten av barnehagen, og under sommerfesten har de en seremoni hvor de får et fint kort skrevet av de voksne og en liten gave. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen avslutning heller? 

Anonymkode: 56627...5bf

Nei, ingenting. Det var sommerfest i barnehagen igår, og det var ingenting rettet mot førskolebarna da. Da jeg spurte om det skulle komme noe mer fikk jeg til svar at de ikke pleide å gjøre noe ut av det. Spurte videre om de ikke skulle få en perm eller diplom eller noe, men sånt hadde de sluttet med fordi det tok så mye tid for de ansatte å lage til. 

Stor, kommunal barnehage som har vært i drift i mange år, og synes det er ratt hvis ingen andre har reagert på det tidligere. Hørte med en i FAU, og han var ikke kjent med at dette hadde vært et tema 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ingenting. Det var sommerfest i barnehagen igår, og det var ingenting rettet mot førskolebarna da. Da jeg spurte om det skulle komme noe mer fikk jeg til svar at de ikke pleide å gjøre noe ut av det. Spurte videre om de ikke skulle få en perm eller diplom eller noe, men sånt hadde de sluttet med fordi det tok så mye tid for de ansatte å lage til. 

Stor, kommunal barnehage som har vært i drift i mange år, og synes det er ratt hvis ingen andre har reagert på det tidligere. Hørte med en i FAU, og han var ikke kjent med at dette hadde vært et tema 

Tar en del tid med permene, men en vet jo når sommeren kommer. Så det er noe en kan begynne med i god tid. På vår avdeling er det en som har printet ut bilder, og så har jeg ordnet tegningene og bildene i permen. Vi hadde egen sommeravslutning for førskolebarna og foreldre. Der fikk de "diplom", perm og hatt. Så fikk alle barna og vi ansatte et hefte med bilder og noe om oss voksne fra foreldre. Jeg er ekspert på lego :) og flink å tegne. 

Overnatting for de som ville være med på det. 

Førskolebarna går på bading nå før ferien. 

Førskolegruppe en dag i uken.

Så er det en sommerfest for hele barnehagen. Der underholder barnehagekoret :)

Kommer til å savne de store barna. Men gleder meg og til å begynne med de små til høsten :)

Anonymkode: d49cb...cd4

AnonymBruker
Skrevet

Her var det turer til skolen, bli kjent dag med skolen og en skogtur med andre klasse fra samme skole. 

De fikk brev fra sin fadder på skolen. 

Fra barnehagen var det avslutning med sang og dans, pølser og kaker. De som hadde siste året i barnehagen fikk sin egen mappe fra første år i barnehagen til siste året. De fikk Rød løper og en tale fra de ansatte. I tillegg fikk de en rose vær seg. 

Utrolig fint opplegg. 

Syns det er for dårlig i din barnehage.

Anonymkode: 4e250...490

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde førskolegruppe. Hvor mye det påvirket hverdagen, vet jeg ikke. Men de hadde i hvertfall en overnatting i barnehagen. De var også på skolebesøk. Og på sommeravslutning fikk alle "avgangselever" en rose og godord på veien. 

AnonymBruker
Skrevet

Førskolegruppe ukentlig siste året, svømming hver uke siste halvåret, avslutning med utdeling av perm, diplom og gode ord fra barnehagelærerne. Stor stas for de store små! De hadde også en hel dag med tur, svømming, baking og overnatting i barnehagen nå nylig, hvor de altså var i bhg fra tidlig morgen til ettermiddagen neste dag. 

Skjønner godt du reagerer på manglende opplegg, det er tross alt stort å skulle bli skolebarn. 

Anonymkode: 3219d...cb9

Skrevet

Førskolegruppe ukentlig. Besøk på de to skolene de sokner til, med lån av gymsal og SFO annenhver uke. 

Rosaruss med russeknuter og aktiviteter. Overnatting i barnehagen. Avslutning med roseseremoni og overrekkelse av bilder, brev osv. 

Dette er i barnehagen jeg jobber. 

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har det vært kjempebra opplegg. Førskolegruppe 3 dager i uka, fadderopplegg for de minste barna, overnattingstur, skolebesøk og utdeling av rose, bilder og hefter med oppgavene de har gjort på sommeravslutningen. Dette er en relativt liten privat bhg. 

Anonymkode: 946d8...87d

AnonymBruker
Skrevet

Vi er veldig heldige i vår bhg, det har vært egen førskoleavdeling, så de har gjort masse forskjellig ting for å markere at de skal bli skolestartere. De har hatt overnatting i bhg, tur til museum, rosaruss med russeknuter, de sang noen sanger på sommerfesten og barna fikk rose og permen sin. Det er nok mer i løpet av året også som jeg ikke kommer på. Veldig fornøyd med barnehagen(som tilfeldigvis er min arbeidsplass 😉)

Anonymkode: 2b861...186

Skrevet

Jeg har vært kjempefornøyd med opplegget i begge de to barnehagene jeg har hatt førskolebarn i. Har aldri hørt at de ikke har noe opplegg i det hele tatt - synes det er rart!

I den første barnehagen fikk de utdelt hver sin sekk, som de tok med seg på tur med førskolegruppa. Det var tur i skog og mark, samt turer på museum o.l. Mye rutebusskjøring, som er omtrent det gøyeste som finnes på den alderen (ihvertfall for oss som bor i en by der buss ikke er vanlig fremkomstmiddel for en familie, eller en voksen over 18 år for den saks skyld). De var russ, tok russeknuter, og hovedaktiviteten var tur til en fornøyelsespark.

I den andre barnehagen har det vært mye av det samme opplegget. Mange fjellturer og tur på museum med rutebuss, russeknuter osv. Her var hovedaktiviteten overnatting i barnehagen. I tillegg hadde de nettopp sommerfest, hvor det var en symbolsk avslutning for førskolebarna, med litt show og utdeling av mappa si. Der hadde de ansatte lagd en veldig personlig hilsen til hvert barn, i tillegg til noen bilder og en del opplevelser de hadde gjort i løpet av året.

Skrevet

Min yngste er førskolebarn nå, hun går i en liten privat barnehage.

- De har førskole en fast ukedag. Da leser de fortsettelsesbøker, spiller spill, gjør egne oppgaver, snakker om skolen osv.

- 4-5 ganger i løpet av siste år i barnehagen deltar de på megakor på barneskolen. Da møter de førsteklassingene, synger sammen med dem samlingssalen, får bli med opp i klasserommene og spiser lunsj med dem.

- De får spille inn CD og alle førskolebarna i de private barnehagene holder konsert på torget på våren.

- De får delta på Barnehagefestivalen.

- De får 10 timer med svømming i regi av lokal svømmeklubb.

- De ansatte lager en liten bok til hvert førskolebarn, med bilder, tegninger, håndavtrykk, et par vers o.l. fra tiden i barnehagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...