Gå til innhold

Hadde du reagert om noen kommenterte utseende på barnet ditt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I helgen var vi alle samlet for bestefars 90 års lag. En stor fest hvor over 100 stykker var invitert. Jeg hadde pyntet meg i den anledning. Sminket meg. Ikke noe vipper eller typisk Kardashian sminke, men hadde på foundation, pudder, rosa leppestift, glitter øyenskygge, mascara og rosa rouge. Alle jentene/damene som var til stede hadde sminket og pyntet seg. Noen mer enn noen andre, men jeg vil tippe at alle sminket og fikset seg slik de følte seg mest komfortabel og finest med. Onkelen min begynte å kommentere sminken min blant alle gjestene og han kommenterte det veldig høyt i tillegg, slik at alle skulle få det med seg. Han sa at jeg så ikke ut, han sa blant annet «Hva faen er det du har gjort med ansiktet ditt? Du ser ut som en klovn, hva skal du forestille egentlig? Jeg ble skikkelig lei meg og klarte ikke å holde tilbake på tårene og begynte å gråte. Dette er ikke første gang onkelen min har kommentert utseende mitt. Han har gjort det tidligere også. Blant annet da jeg engang hadde fargrt håret mitt brunt, så sa han «prøver du å leke spanjoler? Du har rødt hår, du ser stygg ut». Foreldrene mine sier ingenting, de bare sitter stille og ser ned og når vi kommer hjem, så sier de «onkelen din har dårlig personlighet, ikke bry deg om det han sier» 

hadde dere foreldre med barn latt slike kommentarer bare gå hus forbi uten å kommentere noe tilbake? Eller hadde dere stått opp for barnet deres?

Anonymkode: a1318...f39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er en voksen dame, er du ikke? Hva med å selv be gamlingen om å holde kjeft? 

Anonymkode: ffc68...cf3

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Regner med du er voksen, be han holde kjeft og dra en viss plass.

Anonymkode: 9ad09...934

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I det ene øyeblikket får jeg inntrykk av at du er en voksen dame i 30-årene, mens i det andre at du er 10 år. Bestem deg og stå litt opp for deg selv. 

Anonymkode: 07ab7...b18

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bedt vedkommende om å skjerpe seg, oppføre seg som et voksent menneske og holde kjeften sin igjen om han ikke har noe fint å si.

Men hadde og sagt kraftig ifra selv om det hadde vært mot meg, ingen får snakke til meg på den måten der.

Anonymkode: 6dd25...d7d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om det.

Anonymkode: 409b6...f25

AnonymBruker
Skrevet

Kommenterer han kun ditt utseende eller andres også? For en merkelig person, og jeg håper at du ikke hører på han (selvom det er vanskelig). 

Jeg hadde nok ikke turt å si noe selv, men hadde håpet at noen rundt ville satt han på plass. Og jeg er ganske sikker på at mamma ville gjort det, hun beskytter meg uansett alder :hjerte: 

Anonymkode: 6385b...350

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde trøsta meg med «onkel har dårlig personlighet». For det har han jo. Du burde sagt noe om hans manglende penhet og manglende sosiale antenner. 

Men siden du begynte å gråte, jeg ville unngått han onkelen så godt det lar seg gjøre for all framtid. Han er bare en dust. 

Anonymkode: 9b57c...28e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at siden du sier du sminker deg så er du voksen, eller i alle fall i slutten av tenårene. Da er du på sett og vis gammel nok til å sifra selv også, og da tenker jeg du kan si rett ut at "hvorfor sier du så stygge ting til meg, skjønner du ikke at jeg blir lei meg?". Og eventuelt fortsatt med "hva om jeg sier til deg onkel - for en stygg dress du har, er det der virkelig å pynte seg?". Noen ganger tror jeg sånne folk trenger DET perspektivet for å skjønne hva de driver med.

Når det er sagt, syns jeg det er utrolig at ingen andre voksne - uansett om det er foreldre eller søsken eller andre - reagerer. Hadde jeg stått ved siden av min onkel og han sa det til min kusine for eksempel, da hadde jeg jo ikke holdt kjeft! 

• Liker 10
Skrevet

Blir litt usikker på alderen din her, om du egentlig er såpass voksen at du burde stå opp for deg selv og si "jeg godtar ikke at du snakker slik til meg" eller lignende. 

Hadde noen sagt noe slik til noen av mine venner eller noen i familien, og den personen ikke klarte å stå opp for seg selv, ville jeg grepet inn og sagt noe. Det tar seg ikke ut at slike angrep får stå uimotsagt, uansett alder på den som utsettes for det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok bare reist meg og gått, mest fordi jeg hadde blitt skikkelig lei meg, og at jeg aldri tør å si noe selv. 

Men så vet jeg at familien min er såpass oppegående at en av dem hadde sagt "men nå fårru gi deg, hun er jo kjempefin! Det er vel mere ævvane dine det er no gærnt med" 😂 

Anonymkode: 97015...70f

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om det, men holdt meg langt unna den onkelen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser at jeg burde nevnt alder. Jeg er 16 år, onkelen mim har alltid vært sånn mot meg. Han har alltid vært ufin og ekkel, å stå opp mot ham er vanskelig. Har gjort det før, men da angriper barna hans meg 😕 

• Liker 3
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Bor han under en stein eller langt ut på landet, der han er uvant med å se folk, annet enn i fjøset? 

Ikke bry deg om han. Neste gang svarer du: ja, jeg prøvde å ligne på deg om han sier du ser ut som en klovn. Gjør han ikke større enn det han er, for det han er er en liten liten mann. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg burde nevnt alder. Jeg er 16 år, onkelen mim har alltid vært sånn mot meg. Han har alltid vært ufin og ekkel, å stå opp mot ham er vanskelig. Har gjort det før, men da angriper barna hans meg 😕 

Da burde absolutt foreldrene dine si noe! Hadde aldri latt noen snakke slik til barnet mitt. 

Anonymkode: 57a41...a8c

• Liker 11
Skrevet

Selvfølgelig hadde jeg det. Samtidig har jeg lært ham å stå opp for seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I helgen var vi alle samlet for bestefars 90 års lag. En stor fest hvor over 100 stykker var invitert. Jeg hadde pyntet meg i den anledning. Sminket meg. Ikke noe vipper eller typisk Kardashian sminke, men hadde på foundation, pudder, rosa leppestift, glitter øyenskygge, mascara og rosa rouge. Alle jentene/damene som var til stede hadde sminket og pyntet seg. Noen mer enn noen andre, men jeg vil tippe at alle sminket og fikset seg slik de følte seg mest komfortabel og finest med. Onkelen min begynte å kommentere sminken min blant alle gjestene og han kommenterte det veldig høyt i tillegg, slik at alle skulle få det med seg. Han sa at jeg så ikke ut, han sa blant annet «Hva faen er det du har gjort med ansiktet ditt? Du ser ut som en klovn, hva skal du forestille egentlig? Jeg ble skikkelig lei meg og klarte ikke å holde tilbake på tårene og begynte å gråte. Dette er ikke første gang onkelen min har kommentert utseende mitt. Han har gjort det tidligere også. Blant annet da jeg engang hadde fargrt håret mitt brunt, så sa han «prøver du å leke spanjoler? Du har rødt hår, du ser stygg ut». Foreldrene mine sier ingenting, de bare sitter stille og ser ned og når vi kommer hjem, så sier de «onkelen din har dårlig personlighet, ikke bry deg om det han sier» 

hadde dere foreldre med barn latt slike kommentarer bare gå hus forbi uten å kommentere noe tilbake? Eller hadde dere stått opp for barnet deres?

Jeg hadde sagt at det viktigste er at jeg er fornøyd selv med mitt utseende. Og så funnet noe å hakke på, feks, hans blanke isse.

Anonymkode: 1caf5...cf2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som foreldre og som person hadde jeg ALDRI latt noen si sånn til noen, uten å si fra. Det gjelder også om jeg hadde overhørt en slik kommentar på gata. 

Stakkars deg, så utrolig ufint gjort. Han har åpenbart problemer, og lar det gå utover de rundt. Var det virkelig ingen som tok deg i forsvar? Så utrolig dårlig av alle de som må ha sett det.

du var sikkert kjempefin. Og han var dum, bare dum!!

Anonymkode: 5d612...1aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da synes jeg ikke du skal dra dit hvis han er der. Du skal ikke trenge å utsettes for sånne ting av en voksen uansett. Neste gang synes jeg du skal bli hjemme. Forklar foreldrene dine at han er slem mot deg, og at du derfor ikke vil gå. Vil de ha deg med, må de tørre å forsvare deg.

så flau jeg er på vokses vegne. Beklager at du måtte ydmykes på den måten❤️

Anonymkode: 5d612...1aa

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Da burde foreldrene dine vokse opp og stå opp for dattera si! Ikke greit at de holder på sånn. 

Anonymkode: 07ab7...b18

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...