Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Truffet en fantastisk fyr, høyt utdannet master har han, men han har ikke fått jobb innen sitt felt enda, søker rundt, og sier at han ikke vil gå på nav så han jobber som renholder :/ altså renholder når du har en mastergrad, hvordan i alle dager skal jeg presenterer han hjemme? 

Anonymkode: 90bf3...207

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da er du litt for mye opphengt i hva han jobber med, og setter ikke høy nok pris på han som person. 

Anonymkode: e5344...896

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

🤢🤮

Til TS, ikke til datens yrke.

Anonymkode: 6f3d5...bad

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alltid så lett å få jobb i dagens samfunn, og jeg syntes det virker mer tæl i å holde på med noe i det minste, enn å å gå på NAV. Avhengig av hvor mye han har jobbet tidligere er det jo ikke sikkert han har dagpengerettigheter heller.

Anonymkode: 1d7e7...2f0

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hva har han master i da, litteraturhistorie eller noe?

Uansett, viser karakter at han gjør det som trengs i stedet for å gå på nav 👍

Anonymkode: 3c57a...d6e

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er norsk så er det unektelig litt rart at han ikke har klart å skaffe seg en relevant jobb. Mange vil lure på om det er noe galt med han. 

Hvis han er utenlandsk så er det mer normalen at høyt utdannede jobber som renholder, ingen vil stusse på det.

Anonymkode: 044cb...b59

• Liker 2
Skrevet

For en herlig mann som tar tak i sin egen livssituasjon.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Heller en mann som jobber som renholder, enn en mann som daffer arbeidsledig hjemme.

Anonymkode: 5c135...dc5

• Liker 32
Skrevet

Jeg ville vært mer bekymret for hvordan jeg skulle presentere de hjemme for ham dersom det du skriver her gjenspeiler deres holdninger... 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han denne tråden, slik han har mulighet til å skaffe seg kjærste som bryr seg om hvem han er, ikke hva han er.

Anonymkode: fdab7...dda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er norsk så er det unektelig litt rart at han ikke har klart å skaffe seg en relevant jobb. Mange vil lure på om det er noe galt med han. 

Hvis han er utenlandsk så er det mer normalen at høyt utdannede jobber som renholder, ingen vil stusse på det.

Anonymkode: 044cb...b59

Er det lenge siden du har søkt jobb eller? Du er sikkert en av de som fikk seg jobb da det var enkelt og har hatt den jobben i alle år. Og derfor ikke greier å sette deg inn i hvordan arbeidsmarkedet er i dag. Søstera mi er også høyt utdannet, men i et felt som det ikke er så mange stillinger i Norge. Hun har til og med vært på intervjuer mange timer vekk fra der hun bor og vil gjerne flytte for å få jobb. Allikevel så har heller ikke hun fått seg jobb. Og det er ingenting galt med henne.

Anonymkode: 5fe76...686

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er kjæresten min, dassvaskeren som sleiker golvet etter de rike og mektige har tråkket der

Anonymkode: f6a09...c41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet som bartender med mastergrad til jeg fikk noe annet. Heller det enn å være lutfattig eller gå på NAV.

Anonymkode: 18a7f...a9d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du synes det hadde vært enklere å presentere han hjemme som nav'er, som en som heller vil gå arbeidsledig enn å ta urelevant jobb? Har virkelig du og familien din større respekt for navere enn mennesker som gjør en viktig og veldig fysisk krevende jobb? 

Anonymkode: b9b9c...f79

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså, selv på en simpel deltidsstilling i matbutikk er det ofte over hundre søkere nå for tiden. På eldresenteret her jeg bor, fikk jeg grei beskjed om at det var ikke vits å komme med søknad før jeg hadde relevant utdanning. Jeg har sett flere godt utdannede og dyktige folk på Facebook-lista mi som har gått ut med åpen søknad og "solgt seg selv" på Facebook, som et nesten desperat forsøk på å få en jobb. 

Så kjæresten har i alle fall klart å få en jobb i det hele tatt, og det er faktisk ikke alltid så lett lenger. 

Anonymkode: c1e9b...5bf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du vil heller presentere ham som arbeidsledig istedenfor renholder? OK

Anonymkode: 0958c...434

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ikke overrasket over svarene du får i tråden, TS. Det virker som om at folk på KG ikke tror at karriere, utdanning og status er en greie. Selvfølgelig reagerer du!

Når man har brukt flere hundre tusener på en utdanning, så er det feil å jobbe med noe som absolutt alle kan. En 18-åring uten arbeidserfaring, uten språkferdigheter og uten utdanning kunne lett fått en sånn jobb. Så jeg forstår godt at du reagerer.

Hva er det han har master i? Kan det hende at han er veldig dårlig, har et dårlig rykte eller noe?
Hvis han har utdannet seg til arbeidsledighet, så må han jo ha hatt en plan? Tviler på at han ikke visste at det er vanskelig å få jobb innen det feltet.

Jeg vet ikke hva han er utdannet som, men jeg synes at det virker helt idiotisk å bruke tiden som renholder. Han bør uten tvil ta "dritjobbene" som sikter han inn mot det han egentlig vil gjøre. Få jobb innen firmaet han vil jobbe med, bare i en annen stilling - for eksempel. Starte sitt eget firma... Se muligheter!

Du kan forresten bare si at han er på leit etter blablabla-jobb, siden det er det han er utdannet som. At renholderjobben kun er en mellomstasjon (men sier han at det er en mellomstasjon, eller har han bare gitt opp all karriere?).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg er ikke overrasket over svarene du får i tråden, TS. Det virker som om at folk på KG ikke tror at karriere, utdanning og status er en greie. Selvfølgelig reagerer du!

Når man har brukt flere hundre tusener på en utdanning, så er det feil å jobbe med noe som absolutt alle kan. En 18-åring uten arbeidserfaring, uten språkferdigheter og uten utdanning kunne lett fått en sånn jobb. Så jeg forstår godt at du reagerer.

Hva er det han har master i? Kan det hende at han er veldig dårlig, har et dårlig rykte eller noe?
Hvis han har utdannet seg til arbeidsledighet, så må han jo ha hatt en plan? Tviler på at han ikke visste at det er vanskelig å få jobb innen det feltet.

Jeg vet ikke hva han er utdannet som, men jeg synes at det virker helt idiotisk å bruke tiden som renholder. Han bør uten tvil ta "dritjobbene" som sikter han inn mot det han egentlig vil gjøre. Få jobb innen firmaet han vil jobbe med, bare i en annen stilling - for eksempel. Starte sitt eget firma... Se muligheter!

Du kan forresten bare si at han er på leit etter blablabla-jobb, siden det er det han er utdannet som. At renholderjobben kun er en mellomstasjon (men sier han at det er en mellomstasjon, eller har han bare gitt opp all karriere?).

Ikke nødvendigvis, det er overraskende mange søkere på jobber som "alle" kan for tiden. 

Hvorfor er det feil? Om man ikke får noe annet akkurat der og da viser det mer tæl at man gidder å jobbe. Gudene skal vite at jeg hadde mange "dårlige" jobber før jeg fikk min første fulltidsjobb etter studier selv, noen ganger må man bare ta den veien, få noen ok referanser/atterster og ta det videre derfra. 

For så vidt enig i eget lite firma da, hvis man har noen kontakter man kan selge tjenester til :) 

Ellers så har jeg aldri skjønt hva som er så galt med å jobbe som renholder. Man er bra snobbete hvis man ikke syntes det er bra nok når man presenterer noen. Det å kunne stå i en jobb selv om det ikke nødvendigvis er så gøy er et kvalitetstegn i mine øyne. Og jeg kjenner flere ganske vellykkede/rike personer som aldri hadde kommet dit de er i dag hvis de hadde rynket på nesen fordi noe ikke var "bra nok" tidligere i livet. 

Anonymkode: 1d7e7...2f0

• Liker 10
Skrevet

Renholder er faktisk et yrke som krever fagbrev det også. Skjønner ikke hvorfor så mange ser ned på det.

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...