Gå til innhold

Kaffe, hvordan lager du din?

Fremhevede innlegg

Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

...

Endret av middagshøyden
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Bruker kapselmaskin.

Skrevet

Presskanne med presskannefilter,  4 skjeer, vann, hvile i 6 minutter. Kjøpte beholderen på IKEA, helt OK. 

Skrevet

Bialetti Moka Express

AnonymBruker
Skrevet

Enten moccamaster og friele eller automatisk maskin med hele bønner fra meny. Sistnevnte er best. Pulverkaffe er virkelig bare i nødstilfeller eller på tur.

Anonymkode: de71d...152

AnonymBruker
Skrevet

Drikker en til to kopper kaffe hver dag. Kjøpte da den lille til dolce custo. Så kapselmaskin.

Anonymkode: be88b...97c

Skrevet

Virker som om det er viktigst med merker. Anyway, jeg bruker kapsler. Har også presskanne for selskap. Nå om sommeren lager jeg frappe. Kaffe er best! 

Skrevet

Har ei halvdyr (18000) maskin som fores med svartbrente bønner og helmelk og produserer brukbar café con leche og alle lignende melkedrikker. Mange innstillingsmuligheter. Lager selvfølgelig også espresso, men det er ikke jeg så glad i.
Men til frokost er det bare Severin kaffetrakter med Evergood kokekaffe som gjelder!

Jeg hadde ei kapselmaskin en gang, men av de 18(?) ulike kapslene syntes jeg storparten var helt udrikkelige, like håpløse som frysetørret snarkaffe. 3 gikk an til nød. Den havna fort på røysa!

AnonymBruker
Skrevet

Kaldt vann fra springen, fyller opp moccamasteren, tar kaffefilteret og bretter der, setter det i beholderen, skyller det. Tar fram kaffen, Løfbergs lilla, 4 skjeer til en full kanne, setter filteret på plass. Slår på. Vente. Så drikker jeg den med litt melk.

Noen ganger bruker jeg kapselmaskina. Da tar jeg ønsket kapsel, kan være hva som helst av hva jeg har liggende.

Om jeg en sjelden gang bruker pulverkaffe, så tar jeg en teskje pulverkaffe, en teskje sukker, litt kokt vann, rører dette godt sammen til sukkeret er oppløst, fyller deretter etter med mer kokende vann.

På sommeren lager jeg mye frappe. 

Anonymkode: cd636...804

• 3 uker senere...
Skrevet
På 18.6.2019 den 6.35, MadameDeRosa skrev:

Selv bruker jeg bare vannkoker og pulverkaffe, men vil nå finne en annen måte å lage kaffe på som kanskje er litt bedre?

Så, hvordan lager  du kaffen din?

Ingen skam å drikke pulverkaffe. Miljømessig sett er det i helt andre skalaen enn kapsler, og jeg synes ikke kapselkaffe er noe godt heller, har prøvd mange. Men det finnes liksom bare en pulverkaffe som er virkelig god, synes jeg, og det er Löfbergs Harmoni, som du kun får enkelte steder.

Bruker ellers moccamaster eller håndbrygger.

Kan virkelig anbefale håndbrygging i ditt tilfelle, og evt moccamaster senere, dersom du liker filterkaffe. 

Tror jeg kjøpte min på Traktøren eller noe lignende, for under en hundrings. Noe sånt;

https://teogkaffehuset.no/product/62963/hario-haandbrygger-v60-i-klar-plast-02

Man må kjøpe eget filter da, de er bittesmå.

Når det gjelder kaffetype, foretrekker jeg Blå java, men vet at f.eks. Friele Dark Noir er et godt valg, hvis man liker mindre syrlighet.

Sånn på tampen; Jeg prøvde i årevis å gjenskape den kaffen jeg fikk hos mine besteforeldre da jeg var liten. Samme type kaffe, samme type brygging, osv. Etter mye utforskning kom jeg frem til at det viktigste manglet; det å drikke kaffe sammen med mine besteforeldre.

Man skal ikke undervurdere hvor mye selskapet har å bety for kaffeopplevelsen! :) 

Skrevet

PS!

Synes pulverkaffe funker veldig bra for å lage verdens enkleste og beste islatte; Rør ut etpar teskjeer pulverkaffe godt i bittelitt kaldt vann, fyll på med ønsket mengde melk - voilà!

AnonymBruker
Skrevet

Presskanne. Kjøper bønner og kverner de selv før jeg lager kaffe. Kaffen drikker jeg med melk. 

Anonymkode: ff562...893

Skrevet

Moccamaster her og. Hjemme, men ute på byen er cappucino en slager. Eller en med irsk whiskey, en jameson. 

Skrevet

Moccamaster og Evergood. Drikker den svart.

AnonymBruker
Skrevet

Før barn: traktekaffe. Moccamaster, skyller filteret i vann, måler opp riktig mengde kaffe (60 g pr liter vann), og trakter.

Etter barn: pulverkaffe.. kaffepulver oppi, fyll koppen nesten full med kokende vann, og hell så oppi kaldt vann til den er pisslunken og ikke kan skålde noen.... 

Jeg ville styrt unna presskannekaffe, og annen ufiltrert kaffe. Da får du i deg uheldige fettsyrer. Traktekaffe (som er filtrert gjennom papirfilter) og pulverkaffe er trygge. 

Anonymkode: 413de...d7f

AnonymBruker
Skrevet

Normale dager: Svart kaffe på jobb, fra maskin som kverner bønner. 

Helg og ferier: Hjemme; Moccamaster med skylt filter, riktig mengde kaffe og vann.Kaffetype: Som oftest Løfbergs Fika

Borte; Tar den kaffen som lages. Det er alt fra kapselmaskin til liten Moccamaster.

Ved besøk hjemme: Presskanne m/myinnkjøpt presskannemalt kaffe.

Anonymkode: 1a45d...38e

Skrevet

Nykverna bønner og presskanne. Eneste kaffen jeg synes er god 😊

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før barn: traktekaffe. Moccamaster, skyller filteret i vann, måler opp riktig mengde kaffe (60 g pr liter vann), og trakter.

Etter barn: pulverkaffe.. kaffepulver oppi, fyll koppen nesten full med kokende vann, og hell så oppi kaldt vann til den er pisslunken og ikke kan skålde noen.... 

Jeg ville styrt unna presskannekaffe, og annen ufiltrert kaffe. Da får du i deg uheldige fettsyrer. Traktekaffe (som er filtrert gjennom papirfilter) og pulverkaffe er trygge. 

Anonymkode: 413de...d7f

Presskanne kaffe kan drikkes. Myten om kolesterolet og de dårlige fettsyrene er ikke slik flere skal ha det til. Flere kostholdseksperter har uttalt seg om dette lenge. Anbefaler å lese og høre foredrag av den kjente legen og forskeren Malcolm Kendrick.

Endret av LittleMermaid
Autokorrekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...