AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #1 Skrevet 17. juni 2019 Når man kommer i kontakt med politiet, spesielt da sivilt politi, hvordan kan man være helt sikker på at personen virkelig er politi? Jeg har tidligere blitt hentet av sivilt politi og har i ettertid tenkt en del på hvordan man egentlig virkelig kan vite at de jobber i politiet. De jeg møtte var kledd i helt vanlige klær, men hadde på seg skuddsikker vest under genseren og så hadde de samband på øret. Jeg var veldig usikker på om de virkelig var politi så jeg spurte om å få se ID kortene som de hadde på seg og det så for så vidt ut til at det kunne være ekte, men så har jeg aldri sett nært på slike kort før. På fremsiden var det bilde av personen og et nummer og på baksiden sto det fullt navn. Men jeg tenker at det er jo sikkert ikke så vanskelig å lage falske slike kort? De hadde også en sivil politibil som så ut som en helt vanlig familiebil. Det var heller ikke noen politibiler eller uniformerte politibetjenter i nærheten (men mest trolig flere sivile politi og biler), så de kunne jo lett bare latt som de var politi? Anonymkode: 089f4...34c 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #2 Skrevet 17. juni 2019 Man ser det på øyefargen. Anonymkode: 5ca7a...6ed 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #3 Skrevet 17. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man kommer i kontakt med politiet, spesielt da sivilt politi, hvordan kan man være helt sikker på at personen virkelig er politi? Jeg har tidligere blitt hentet av sivilt politi og har i ettertid tenkt en del på hvordan man egentlig virkelig kan vite at de jobber i politiet. De jeg møtte var kledd i helt vanlige klær, men hadde på seg skuddsikker vest under genseren og så hadde de samband på øret. Jeg var veldig usikker på om de virkelig var politi så jeg spurte om å få se ID kortene som de hadde på seg og det så for så vidt ut til at det kunne være ekte, men så har jeg aldri sett nært på slike kort før. På fremsiden var det bilde av personen og et nummer og på baksiden sto det fullt navn. Men jeg tenker at det er jo sikkert ikke så vanskelig å lage falske slike kort? De hadde også en sivil politibil som så ut som en helt vanlig familiebil. Det var heller ikke noen politibiler eller uniformerte politibetjenter i nærheten (men mest trolig flere sivile politi og biler), så de kunne jo lett bare latt som de var politi? Anonymkode: 089f4...34c Da ringer du politiet og spør om det stemmer at de har sendt ut noen til deg. Anonymkode: 3d0b0...703
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da ringer du politiet og spør om det stemmer at de har sendt ut noen til deg. Anonymkode: 3d0b0...703 Hva om man ikke har telefon tilgjengelig? Anonymkode: 089f4...34c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om man ikke har telefon tilgjengelig? Anonymkode: 089f4...34c Da ser du på øyefargen. Anonymkode: 5ca7a...6ed 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #6 Skrevet 17. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om man ikke har telefon tilgjengelig? Anonymkode: 089f4...34c Da spør du om få låne telefonen til vedkommende som er sendt ut for å hente deg inn. Anonymkode: 94dd9...992
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #7 Skrevet 17. juni 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man kommer i kontakt med politiet, spesielt da sivilt politi, hvordan kan man være helt sikker på at personen virkelig er politi? Anonymkode: 089f4...34c Spør hvor mange smultringer han spiser per uke. Anonymkode: 4a990...29f 3
TrekStar Skrevet 17. juni 2019 #8 Skrevet 17. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Da ringer du politiet og spør om det stemmer at de har sendt ut noen til deg. Anonymkode: 3d0b0...703 Tar dem seg virkelig tid til dette, at den som skal pågripes, ringer og spør politistasjonen om dette? Har et inntrykk av at politiet bare pågriper en, og tar en med i bilen og kjører vekk. Kverulerer vi med dem, så bli vi kanskje sett på som vanskelig og en får et nytt lovbrudd på seg, da en hindrer politiet i å utføre sin plikt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #9 Skrevet 17. juni 2019 Akkurat nå, TrekStar skrev: Tar dem seg virkelig tid til dette, at den som skal pågripes, ringer og spør politistasjonen om dette? Har et inntrykk av at politiet bare pågriper en, og tar en med i bilen og kjører vekk. Kverulerer vi med dem, så bli vi kanskje sett på som vanskelig og en får et nytt lovbrudd på seg, da en hindrer politiet i å utføre sin plikt. Med rolig, behagelige individ som fører seg og opptrer med respekt, dog skepsis, spesielt om det er første møte med lovens lange tror jeg de strekker seg litt lengre for å gjøre belastningen minst mulig. Jeg kan jo ta feil all den tid jeg ikke har opplevd det selv. Anonymkode: 94dd9...992
The Kitten Skrevet 17. juni 2019 #10 Skrevet 17. juni 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man kommer i kontakt med politiet, spesielt da sivilt politi, hvordan kan man være helt sikker på at personen virkelig er politi? Jeg har tidligere blitt hentet av sivilt politi og har i ettertid tenkt en del på hvordan man egentlig virkelig kan vite at de jobber i politiet. De jeg møtte var kledd i helt vanlige klær, men hadde på seg skuddsikker vest under genseren og så hadde de samband på øret. Jeg var veldig usikker på om de virkelig var politi så jeg spurte om å få se ID kortene som de hadde på seg og det så for så vidt ut til at det kunne være ekte, men så har jeg aldri sett nært på slike kort før. På fremsiden var det bilde av personen og et nummer og på baksiden sto det fullt navn. Men jeg tenker at det er jo sikkert ikke så vanskelig å lage falske slike kort? De hadde også en sivil politibil som så ut som en helt vanlig familiebil. Det var heller ikke noen politibiler eller uniformerte politibetjenter i nærheten (men mest trolig flere sivile politi og biler), så de kunne jo lett bare latt som de var politi? Anonymkode: 089f4...34c Jeg har hatt besøk av sivilt politi. Nå visste jeg at de skulle komme, men de viste likevel ID.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #11 Skrevet 17. juni 2019 1 minutt siden, The Kitten skrev: Jeg har hatt besøk av sivilt politi. Nå visste jeg at de skulle komme, men de viste likevel ID. Hvordan fikk du beskjed om at de skulle komme? Anonymkode: 089f4...34c
The Kitten Skrevet 17. juni 2019 #12 Skrevet 17. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan fikk du beskjed om at de skulle komme? Anonymkode: 089f4...34c Det var avtalt på forhånd og så ringte de meg. Var i forbindelse med sporsikring etter en kriminell hendelse jeg var utsatt for.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #13 Skrevet 17. juni 2019 De har ID-kort og det er mulig å ringe politiet og spørre om de kan bekrefte ID-nummeret som står på skiltet. Det sa ihvertfall min eksmann som er politi. Anonymkode: b8039...704
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #14 Skrevet 18. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Da spør du om få låne telefonen til vedkommende som er sendt ut for å hente deg inn. Anonymkode: 94dd9...992 Kan jeg være sikker på at vedkommende vil låne meg telefonen sin? Hva gjør jeg eventuelt om de sier at de ikke har telefon eller at de ikke ønsker å låne den bort til meg? Anonymkode: 089f4...34c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå