Gjest Seleena Skrevet 1. mai 2005 #1 Del Skrevet 1. mai 2005 Har padla ein del kajakk i det siste og har blitt heilfrelst. Går det ann å kjøpe kajakk til ein rimeleg peng, sjølv om den er heilt ny? 10.-15.000? Kva er lurt å kjøpe i tillegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 1. mai 2005 #2 Del Skrevet 1. mai 2005 Til den prisen er det et godt utvalg av nye kajakker. Min personlige mening: Kjøp plastkajakk. Den tåler så mye mer enn en i glassfiber, og passer derfor bedre for en nybegynner. I tillegg må du ha åre, vest og spruttrekk. Om du trenger noe mer, kommer an på hvor og når du skal padle. Jeg holder meg til godværsdager, og det eneste jeg har i tillegg er neoprensokker og solbriller. Hvis det er litt kjølig, bruker jeg en mikrofiberanorakk. For helårspadling finnes det masse nyttig sikkerhetsutstyr, pluss våtdrakter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trudi Skrevet 1. mai 2005 #3 Del Skrevet 1. mai 2005 Jeg kjøpte en vinterpakke med kajakk, åre, neoprentrekk og redningsvest til 16000 kr. Siden vi padler en del i småvann der en må trekke kajakken mellom vanna er det kjekt med plastkajakk. (så uforsiktig jeg er hadde jeg nok tatt inn vann forlengst med en glassfiberkajakk) I tillegg har jeg kjøpt en våtdrakt. Denne var kjekk å ha da jeg gikk rundt i april med vanntemperatur rundt 3 grader. Brrr... På sommerstid bruker jeg neoprenshorts. Siden den blir så svett og ekkel og ALDRI tørker, vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe en slik... Setet i kajakken min er kledd av et mykt neoprentrekk. Pga dette er kajakken min mye bedre å sitte i enn samboeren sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 9. mai 2005 #4 Del Skrevet 9. mai 2005 Kva er neonpretrekk for noko? Kvifor er plast betre enn glassfiber? Tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 9. mai 2005 #5 Del Skrevet 9. mai 2005 Neopren er sånt materiale som dykkerdrakter er laget av. Plast er bedre enn glassfiber fordi den tåler mer. Altså bedre for nybegynnere, og for dem som vet at de kommer til å utsette kajakken for møter med stein og fjell. Glassfiber er raskere og ser stiligere ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigella Skrevet 9. mai 2005 #6 Del Skrevet 9. mai 2005 Glassfiber er lettere enn plast også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trudi Skrevet 10. mai 2005 #7 Del Skrevet 10. mai 2005 Om du kjøper månedens "Padling" på Narvesen er det en full oversikt over alle kajakker og også tester av en del her. Vet ikke helt hvor bra denne testen er, men det kan jo være greit å se. Jeg kjøpte min på Schlytter på Villmarkshuset i Oslo og der hadde betjeninga god peiling på utstyret sitt. Men du bør tenke gjennom hva du skal bruke kajakken til. Om du skal på overnattingsturer i småvann med bæring trenger du en annen kajakk enn om du padler korte turer i store vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurélie Skrevet 13. mai 2005 #8 Del Skrevet 13. mai 2005 Kjøper du plast slipper du vedlikeholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 16. mai 2005 #9 Del Skrevet 16. mai 2005 Årets kajakkatalog fra Milslukern sport har flere sider om valget av kajakk. Her går de inn på materialvalg, hva du skal bruke kajakken til, manøvrerbarhet, vekt, fart, skrigformetc. Katalogen kan lastes ned her (pdf-fil 6mb). Jeg valgte en havkajakk i plast da jeg begynte som råfersk nybegynner fordi jeg ikke ville være redd for å gå på grunner etc. En plastkajakk er utrolig solid (du kan rett og slett padle på land om du vil), men den er litt tyngre og litt tregere enn en i glassfiber. For meg var havkajakk et naturlig valg fordi jeg iblant padler på skikkelig hav, men den er også helt ok f.eks på Oslofjorden hvor jeg padler mest. Hvis du bare ska ha noe til å bruke på rolig vann, i fint vær og ikke trenger noe særlig lastekapasitet, så holder det lenge med en skjærgårdskajakk. Havkajakken har skott mellom cockpit og lasterommene, noe som sikrer bedre oppdrift om den fylles med vann. Dette gjør det også enklere å tømme den for vann om en går rundt. Lykke til med valget av kajakk. Du får en venn for livet :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 19. mai 2005 #10 Del Skrevet 19. mai 2005 -lig takk for ALLE svar!! Kjempeflotte greier.. Eg har blitt litt meir klok på kajakk no. Eg behøver ikkje å kjøre så fort, for å sei det slik, fordi eg skal berre kose meg. Søskera mi og svogeren min tenkjer og på å anskaffe seg kajakk, men dei kranglar om dei skal kjøpe plast el glasfiber. Eg trur plast er best til meg som er nybegynnar. Eg skal ikkje dra på ekspedisjon eller på havet. Kun skjærgård. Dalwhinnie: Kjempegod link! Tusentakk så mycket! Av dei som var på denne sida, så falt Rainbow Laser i smak hos meg. Ein allsidig kajakk med mykje stabilitet og ikkje var den dyr heller! Trudi: Er neonprentrekk mjukare enn vanleg? Korleis ser eg om dei har det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trudi Skrevet 19. mai 2005 #11 Del Skrevet 19. mai 2005 Neoprentrekk er av samme stoff som en våtdrakt. Det er litt tykt med litt sånn tykk, rar konsistens. God forklaring... :-) Tror de fleste trekka er av neopren. (eller tar jeg feil?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 19. mai 2005 #12 Del Skrevet 19. mai 2005 Jeg vil bare si en eneste ting: HUSK SIKKERHETSUTSTYR!!! Hold på å miste min daværende samboer da vi var 19 fordi han tippet mitt i et sund med sterk strøm. Det gikk båter forbi som ikke så han selv om de ikke var langt unna. Hadde han hatt noe å signalisere med eller en sånn støtte sånn at han kom seg opp i båten igjen hadde han blitt fortere reddet eller reddet seg selv. Selv om man bare padler nært land bør man tenke på sikkerheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trudi Skrevet 19. mai 2005 #13 Del Skrevet 19. mai 2005 Ja, det er absolutt å anbefale å ha en lykt eller lignende. Vi padla på kvelden en gang (ble fortere mørkt enn vi regna med) og var livredde for alle båter i nærheten. Ingen så oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 19. mai 2005 #14 Del Skrevet 19. mai 2005 Dalwhinnie: Kjempegod link! Tusentakk så mycket! Av dei som var på denne sida, så falt Rainbow Laser i smak hos meg. Ein allsidig kajakk med mykje stabilitet og ikkje var den dyr heller! Rainbow ser ut som en super kajakk. Selv har jeg en Prijon Seayak og har vært godt fornøyd med den, men hadde nok heller valgt en Rainbow hvis jeg hadde kjøpt i dag. Og veldig fin pris! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigella Skrevet 21. mai 2005 #15 Del Skrevet 21. mai 2005 Dalwhinnie: Kjempegod link! Tusentakk så mycket! Av dei som var på denne sida, så falt Rainbow Laser i smak hos meg. Ein allsidig kajakk med mykje stabilitet og ikkje var den dyr heller! Trudi: Er neonprentrekk mjukare enn vanleg? Korleis ser eg om dei har det? Har padlet litt med denne kajakken og synes den er super! Føles stabil i bølger, og jeg padler over steiner og grunner uten at det gjør noe. Det eneste jeg har å utsette på den er at jeg greier ikke å manøvrere den av og på bilen og ned til sjøen alene. Jeg er avhengig av at sambo hjelper meg. Har forsøkt med egen "kajakk-tralle" for å dra den ned til sjøen, men det blir for tungt. Tror den veier ca 27 kg, noe som er helt vanlig vekt for denne type kajakk. Sambo har neoprentrekk og holder seg mye mer tørr enn meg som bruker i kraftig nylon(?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 22. mai 2005 #16 Del Skrevet 22. mai 2005 Men er det ikkje vanskeleg finne ein såpass brei/stabil kajakk som og er veldig lett? Eg reknar med å måtte bere kajakken 10 meter frå bil til strand. Har ingen som kan hjelpe. Skal tenke på dette når eg ser etter kajakk i butikken! (Er lite flink til å holde meg unna stein o.l, så glasfiber er uaktuelt trur eg.) Fakse: Skal hukse på sikkerhetsutstyr ja! Leit å høyre om det som kanskje kunne skjedd. Det er så ekkelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 23. mai 2005 #17 Del Skrevet 23. mai 2005 Fakse: Skal hukse på sikkerhetsutstyr ja! Leit å høyre om det som kanskje kunne skjedd. Det er så ekkelt Nå gikk det bra da. Men han lå over en time i kaldt vann, og det kunne lett ha gått mye værre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 23. mai 2005 #18 Del Skrevet 23. mai 2005 Men er det ikkje vanskeleg finne ein såpass brei/stabil kajakk som og er veldig lett? Eg reknar med å måtte bere kajakken 10 meter frå bil til strand. Har ingen som kan hjelpe. Skal tenke på dette når eg ser etter kajakk i butikken! (Er lite flink til å holde meg unna stein o.l, så glasfiber er uaktuelt trur eg.) Fakse: Skal hukse på sikkerhetsutstyr ja! Leit å høyre om det som kanskje kunne skjedd. Det er så ekkelt Jo, det er vanskelig. Egentlig er det vel umulig å finne en veldig lett plastkajakk. Du klarer fint å bære den selv. Problemet er å få den opp på biltaket. Jeg er heldig og kjenner en som har hus med strandlinje, kajakken min ligger ved bryggen hans. Men det skal visst finnes noen takstativ med løfteanordninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 23. mai 2005 #19 Del Skrevet 23. mai 2005 Men er det ikkje vanskeleg finne ein såpass brei/stabil kajakk som og er veldig lett? Eg reknar med å måtte bere kajakken 10 meter frå bil til strand. Har ingen som kan hjelpe. Skal tenke på dette når eg ser etter kajakk i butikken! Du finner ikke havkajakker i plast til stort under 24-24 kilo, men å bære den 10 meter er ikke noe problem. Jeg har båret min mye lengre enn det. Når det gjelder å få den på biltaket, så finnes det takstativ med en forlenger som letter dette. Eller du kan gjøre som jeg gjorde - legge et liggeunderlag fra taket på bilen og nedover bak, og så skubbet jeg kajakken opp langs dette. En trenger ikke være stor og sterk mann for å håndtere en havkajakk alene. Jeg er lita og ikke spesielt sterk, men har reist land og strand rundt alene med kajakken på biltaket. Er det folk i nærheten, så er de som oftest ivrige på å hjelpe, men det går faktisk greit alene også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå