AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #1 Skrevet 17. juni 2019 Noen som vet hva slags forskjeller det er på disse kursene? Har lest om noen som anbefalte «De utrolige årene» også. Men hvorfor er det flere ulike kurs og hvilke forskjeller er det i kursenes innhold? Anonymkode: f5e86...cf5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #2 Skrevet 17. juni 2019 Pmto og de utrolige årene mener jeg er basert (iallefall i større grad) på atferdsteori, og målet er således å få barnet til å oppføre seg annerledes uten at man nødvendigvis legger så mye vekt på hvordan de har det. COS-kurs er basert på tilknytningsteori og har ikke nødvendigvis som mål at barnet skal endre atferd, men at foreldrene skal bli bedre til å forstå barnet innenfra, og å styrke båndet mellom barn og foreldre slik at barnet kjenner seg tryggere og dermed ofte også blir mer harmonisk. Dette er grove trekk. Anonymkode: 98547...0f7 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #3 Skrevet 17. juni 2019 De utrolige årene er det vel helsestasjonen som har og gjelder for småbarn. pmto er for foreldre til barn 6-12 år mst er for 13-18. De to sistnevnte er foreldreveiledningskurs for barn med adferdsvansker. Og de eneste jeg har direkte kjennskap til. Lærte bedre kommunikasjon med barnet og reduserte med det konfliktnivået i heimen, men det hjalp ikke nevneverdig på årsaken til adferden. Du lærer kun kommunikasjon til barnet, men ikke noe om hvorfor barnets adferd er som den er Anonymkode: d3328...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: De utrolige årene er det vel helsestasjonen som har og gjelder for småbarn. pmto er for foreldre til barn 6-12 år mst er for 13-18. De to sistnevnte er foreldreveiledningskurs for barn med adferdsvansker. Og de eneste jeg har direkte kjennskap til. Lærte bedre kommunikasjon med barnet og reduserte med det konfliktnivået i heimen, men det hjalp ikke nevneverdig på årsaken til adferden. Du lærer kun kommunikasjon til barnet, men ikke noe om hvorfor barnets adferd er som den er Anonymkode: d3328...1dd Jeg tok pmto-kurs når min var fire, så kan vel ikke kun være 6-12? uansett, har tatt både Cos og pmto. Pmto hjalp mer på typ utagering og hvordan håndtere det på best mulig måte, med litt mer fokus på selve «problemet». COS var mer generelt om hvordan regulere følelser og lese barnet. Jeg har en gutt som har hatt veldig mye følelser, og spesielt hvis han er sliten, så veldig glad for at jeg har tatt begge deler Anonymkode: c35ab...d4b 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 Takk for gode svar! Anonymkode: f5e86...cf5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #6 Skrevet 17. juni 2019 Jeg har deltatt på begge deler. COS-kurs er for grupper. Hvor man ser en film på skjerm, og kan kommentere og dele erfaringer underveis. Mest nyttig for de med småbarn, gjerne under skolealder. PMTO er individuell veiledning, med en familieterapeut, hvor dere går i dybden på deres problemer og kan få en plan å prøve ut hjemme. Jeg synes PMTO var nyttig, men COS-kurset kunne jeg latt være, mest fordi mitt barn var for stort og jeg fikk dermed ikke noe utbytte av det. Anonymkode: b2966...0c5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #7 Skrevet 18. juni 2019 Jeg hadde COS alene hos en psykolog som jobber under helsestasjon. Lærte mye, og har fått endret min tilknytning til min datter til noe positivt. Så anbefales herfra å gjennomgå COS Anonymkode: 43564...ea4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå