AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #1 Skrevet 17. juni 2019 Har siste mnd hatt ute skjeggkrefeller etter å ha sett et dyr på badet. Håpet derfor det var sølvkre. Etter en mnd fikk jeg to i fellene, forholdsvis på vaskerom og på kjøkken/stue (open løsning, ikke i selve kjøkkenet). Det virker for meg som dette er skjeggkre etter å ha sett på de med skjelvende knær. Jeg har en reell fobi mot slike innsekter og jeg gruer meg hver natt til å legge meg å sove å miste "kontrollen", dette påvirker meg så psykisk at jeg konstant går med høy puls, får vondt i magen og blir kvalm. Jeg tør ikke slukke lyset om natta og det sliter meg ut. Vet mange sier at om man først har funnet noen er det hundrevis der, og jeg aner ikke hvor lenge de har vært der. Er det noe man kan gjøre ? Jeg leier leiligheten. Eller er det bare for meg å flytte? Hvordan unngår jeg å få de med meg videre i såfall? Anonymkode: bec0b...3fd
solmåneogstjerner Skrevet 17. juni 2019 #2 Skrevet 17. juni 2019 Vet ikke hva slags dyr dette er. Kan se ut som skjeggkre. Du kan flytte ut med normal oppsigelsestid. Hvordan du skal unngå å få med deg dem videre vet jeg ikke. Du kan vel ikke fryse hele sofaen? Jeg skjønner at det er ekkelt, men nå er sommeren her. Massevis av insekter som kommer inn. Litt insekter må du nesten tåle. 1
Reckless Skrevet 17. juni 2019 #3 Skrevet 17. juni 2019 Ser ut som en skjeggkre. Jeg reagerte helt likt som deg da jeg fant en, kan til og med huske at jeg gråt! Det jeg har gjort er å sette opp limfeller i hvert rom i leiligheten, samt å gå over alle sluk med plumbo og kokende vann. Har også sprayet lister med insektsspray. Har fått et par i fellene, men har ikke sett noen selv siden! Ellers kan du alltid gi beskjed til huseier, da det sannsynligvis ikke er din feil at problemet har oppstått. Kanskje vedkommende kan dekke noen utgifter når det gjelder å bli kvitt de. Husk at de er totalt ufarlige! Og skru av lysene, bedre at de går i fellene enn at de gjemmer seg i veggen🤢
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 3 minutter siden, Reckless skrev: Ser ut som en skjeggkre. Jeg reagerte helt likt som deg da jeg fant en, kan til og med huske at jeg gråt! Det jeg har gjort er å sette opp limfeller i hvert rom i leiligheten, samt å gå over alle sluk med plumbo og kokende vann. Har også sprayet lister med insektsspray. Har fått et par i fellene, men har ikke sett noen selv siden! Ellers kan du alltid gi beskjed til huseier, da det sannsynligvis ikke er din feil at problemet har oppstått. Kanskje vedkommende kan dekke noen utgifter når det gjelder å bli kvitt de. Husk at de er totalt ufarlige! Og skru av lysene, bedre at de går i fellene enn at de gjemmer seg i veggen🤢 Takk for beroligende ord. Ja har sprayet med permetrin? og satt ut rundt 14 feller. Har av lyset på stue og bod men ikke på soverommet.... Har bare bodd i leiligheten i 3 mnd så tviler på det er vår feil. Jeg gråt jeg også, og synes det er helt grusomt å tenke på at de kan kravle opp i sengene eller inn i kjøkkenskapene og andre steder. Hadde de kun vert på gulvet hadde jeg taklet det, men leser at de både kan klatre på vegger og tak:( Anonymkode: bec0b...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 28 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Vet ikke hva slags dyr dette er. Kan se ut som skjeggkre. Du kan flytte ut med normal oppsigelsestid. Hvordan du skal unngå å få med deg dem videre vet jeg ikke. Du kan vel ikke fryse hele sofaen? Jeg skjønner at det er ekkelt, men nå er sommeren her. Massevis av insekter som kommer inn. Litt insekter må du nesten tåle. Altså, kan gjerne holde både skrukketroll, biller og andre innsekter ute. Men når de er inne får jeg helt panikk 😕 Anonymkode: bec0b...3fd
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #6 Skrevet 17. juni 2019 Hvis du kun fikk to stykker i fellene på en måned så er det ikke så mange i huset. Spray insektsspray i alle lister, spray under kjøkkeninnredningen. På badet skal du prøve å ha det varmt, lyst og lav luftfuktighet. Ha limfeller stående på strategiske plasser. Slik kan du minimere antall kree betraktelig. Huske at det tar lang tid fra de klekkes til de vokser seg store så dette arbeidet vil ta tid. Vet at det ikke vil roe deg ned, men det er forventet at det vil finnes skjeggkre/sølvkre i alle hus om noen år. Anonymkode: 2bfdf...297 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #7 Skrevet 17. juni 2019 Tenk når du sover om natta så kommer de til deg. Du merker ingenting og de ,de koser seg rundt. Spiser dine døde hudceller. Dumper avføring her og der.... 😉 Anonymkode: 5838b...8a8
Tamina82 Skrevet 17. juni 2019 #8 Skrevet 17. juni 2019 Skjønner at du reagerer. Jeg fikk helt panikk da jeg fant sølvkre i min første leilighet. Jeg sov dårlig og var hadde tusen tanker i hodet. Men på de årene jeg bodde der så jeg kanskje 5-6. Hørte skrekkhistorier og ventet hele tiden på at det skulle eksplodere med sølvkre. Men med enkle tiltak så det ut til at bestanden holdt seg lav. I neste hus hadde vi mye fleskeklaner. Det syns jeg nesten var verre, da det betydde at vi antagelig hadde mus/rotter i gulv/vegger. Og mistanken var korrekt. Nå bor vi i et hus uten annet enn gigaedderkopper (norsk husedderkopp). De er gigastore (fant en som var på str. med håndflaten min). Jeg hater det. Men etter flere å med div. insekter boende sammen med oss, skvetter jeg ikke like mye lengre. Jeg jobber er sted der de har hatt skjeggkre i ti år. De bokstavelig talt ramlet ut da de åpnet en vegg der for noen år siden. Ser de ofte på medisinromet og lageret (kommet inn med eskene kanskje), men eller bare en her eller der rundt om kring. Og jeg jobber natt, så jeg skulle vært den som ser flest. Jeg gjør mange tiltak for å ikke få de med hjem. For selv om jeg begynner å innfinne meg med at disse dyrene er kommer for å bli, vil jeg selvsagt ikke ta de frivillg med hjem. Skjev og sølvkre kommer bare å bli mer og mer vanlig. Vi blir nok nøtt til å leve sammen med dem. Men ville også gjøre tiltak for å holde bestanden nede. Om jeg hadde leid, hadde jeg bodd der så lenge jeg klarte, eller hadde planer om å bo der. Og så kvittet meg med møbler. Men gi gjerne beskjed til huseier, regner med han vil sette inn tiltak. Når jeg flyttet ( noen møbler kan kokes eller fryses.klær, men viktig at de kokes/fryses lenge nok) hadde jeg gjort mye nye møbler. Gått gjennom det nye stede med argusøyne, kanskje sette opp noen limfeller (selger nekter nette med mindre han har noe å skjule) . Lykke til
Reckless Skrevet 17. juni 2019 #9 Skrevet 17. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for beroligende ord. Ja har sprayet med permetrin? og satt ut rundt 14 feller. Har av lyset på stue og bod men ikke på soverommet.... Har bare bodd i leiligheten i 3 mnd så tviler på det er vår feil. Jeg gråt jeg også, og synes det er helt grusomt å tenke på at de kan kravle opp i sengene eller inn i kjøkkenskapene og andre steder. Hadde de kun vert på gulvet hadde jeg taklet det, men leser at de både kan klatre på vegger og tak:( Anonymkode: bec0b...3fd Da har du allerede gjort mer enn meg! Som en over nevner, er bistanden trolig ikke stor om du kun har fått noen få i fellene. Har aldri hørt om noen som har hatt de i vegger, tak og senger, så forhåpentligvis er dette bare "skremsel".
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #10 Skrevet 17. juni 2019 https://pelias.no/produkt/pelias-universal-insektmiddel/ Kjøp denne. Hvis du sprayer overalt langs lister og slikt dør de i fleng. Ikke vært plaget siden. Anonymkode: 39438...59d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #11 Skrevet 17. juni 2019 Hva er det andre som er i fella? De brune prikkene bak? Er mer bekymret for det, det ser skummelt ut! Haha. Nei men seriøst, om du får 3-4 stykk i fella på èn måned og du har 14 feller ute, har du ikke et stort problem. Men huseier bør likevel informeres da bestanden må holdes jevnt nede ved hjelp av skadedyrsbekjempelse, og det er noe som huseier skal betale for. De er sikkert klar over problemet fra før om du kun har bodd der i 3 mnd. Men ta en samtale med huseier og forklar hvor mange du har funnet, hvor du har feller, etc. Det er noe man kvier seg over, fordi man tenker at skjeggkre er umulig å bli kvitt og de er ekle og lever lenge. Sannheten er at MANGE har skjeggkre eller sølvkre i hus og enda flere skal det bli. De begynner å bli fast inventar i norske leiligheter med tiden og mange eksperter spår at det er et dyr vi bare må bli "vant" med - i moderate mengder så klart. Og i likhet med edderkopper eller maur så kan det komme inn et par stykker nå og da uten at bestanden er kjempestor. Den må bare kontinuerlig holdes nede, så de få som fins må i fellene. De er ikke farlige på noen måte for deg, og de kan ikke klatre særlig godt. Sjansen for at du får dem i tingene dine er veldig liten, da de trives best i vegger og på gulv. Så ja, når du slår av lysene om nettene kan de pile over gulvet og det er selvfølgelig litt ekkelt... men det er "psykisk uro" og det skader deg ikke fysisk så du bør heller prøve å roe deg litt ned, ikke stress for mye med det. Har du naboer som bor tett (leilighet/rekkehus/flermannsbolig) må naboene også ha feller slik at de kan bekjempe problemet. Dette er jo dyr som vandrer fra den ene leiligheten til den andre og sprer seg på den måten. Anonymkode: 9d46b...0f5
wirrum Skrevet 18. juni 2019 #12 Skrevet 18. juni 2019 (endret) Hvis du har funnet noen så er det antakelig ganske mange flere. Hvis man legger ut limfeller så man har ca 1 limfelle pr 2 kvm i 4 uker regner man med at man vil fange 2-5% av totalbestanden. Skjeggkre har lang utviklingstid, de blir kjønnsmodne etter ca 3 år og hunnene legger ca 50 egg i løpet av sin levetid. Det vil derfor går ganske lang tid fra man får dem i hus til de blir så mange at man legger merke til dem. Hvis man ikke gjør tiltakt vil bestanden antakelig fortsette å vokse. Skjeggkre har små klør og kan klatre så lenge klørne kan gripe flatt i noe. Jeg har sett skjeggkre klatre på veggen. Glatte flater klarer de ikke klatre på. F.eks. klarer de ikke klarte ut av badekar eller vasker. Du kan redusere sjansen for å få dem i senga hvis du legger en stripe med kraftig dobbeltsidig tape rundt bena på senga di, slik at de blir sittende fast om de prøver å klatre opp (som i limfeller). Bare husk å bytte tapen når den blir fylt med støv (da vil den fungere som en stig som gjør klatringen enklere for for kreene). Den mest effektive måten å bekjempe skjeggkre på er med en åtegift som heter Advion Ant Gel. Det er kun profesjonelle som har lov til å legge ut denne giften i Norge. Man regner med å kunne redusere bestanden med 85-90% i løpet av 10 ukers behandling (giften må legges ut ca hver 3 uke). Det finnes ingen kjent måte å helt utrydde skjeggkre fra en bolig, men med jevnlig kartlegging (med limfeller) og behandling kan man holde bestanden på et lavt nivå. Skal du flytte må hele flyttelasset ditt innom et fryselager hvis du skal sikre deg at du ikke tar dem med deg til neste bolig. Endret 18. juni 2019 av wirrum typo
Aragorn ll Elessar Skrevet 18. juni 2019 #13 Skrevet 18. juni 2019 Flytte fordi det kommer noen insekter...........ja la oss ikke overdrive.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #14 Skrevet 18. juni 2019 Ser ut som skjeggkre ja. Men fy flate dere trenger å være nærmere naturen for litt eksponering.. Anonymkode: 8568e...1bb
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #15 Skrevet 19. juni 2019 På 17.6.2019 den 20.42, solmåneogstjerner skrev: Vet ikke hva slags dyr dette er. Kan se ut som skjeggkre. Du kan flytte ut med normal oppsigelsestid. Hvordan du skal unngå å få med deg dem videre vet jeg ikke. Du kan vel ikke fryse hele sofaen? Jeg skjønner at det er ekkelt, men nå er sommeren her. Massevis av insekter som kommer inn. Litt insekter må du nesten tåle. Altså, kan gjerne holde både skrukketroll, biller og andre innsekter ute. Men når de er inne får jeg helt panikk 😕 Og til dere som synes jeg er hysterisk. Dette er en reel fobi, på samme måte som de med flyskrekk eller klaustrofobi eller annet ikke klarer å kontrollere sin redsel. Anonymkode: bec0b...3fd 1
Forundret.. Skrevet 19. juni 2019 #16 Skrevet 19. juni 2019 Synes at det ser ut som skjeggkre pga "antenne" lengden.
abc123detvardet Skrevet 19. juni 2019 #17 Skrevet 19. juni 2019 (endret) Vanskelig å se grunnet kvaliteten på bilde. Skjeggkre vil ha "skjegg", altså masse hår som stikker ut: Sølvkre er uten "skjegg": Endret 19. juni 2019 av abc123detvardet
solmåneogstjerner Skrevet 19. juni 2019 #18 Skrevet 19. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså, kan gjerne holde både skrukketroll, biller og andre innsekter ute. Men når de er inne får jeg helt panikk 😕 Og til dere som synes jeg er hysterisk. Dette er en reel fobi, på samme måte som de med flyskrekk eller klaustrofobi eller annet ikke klarer å kontrollere sin redsel. Anonymkode: bec0b...3fd Jeg forstår det. Var ikke meningen å være stygg. Er ikke glad i insekter selv, men klarer ikke å unngå at de kommer inn uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå