AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #1 Skrevet 17. juni 2019 Vi er foreldre til en snart ferdig 1.klassing. her vi bor er det minst 5km til andre barn. Vi kjører gjerne. Har venner med barn på samme alder..de har med besøk/er på besøk 3-4x pr uke. Om det er flere som har det sånn......hvordan får dere tid til lekser? Vi leser 15-20 min hver dag, noen dager er det matteark, skrivelekse eller engelsk i tillegg. Gjøres det lekser hos venner, eller droppes det bare? Nysgjerrig på praksis rundt omkring...🤔 Anonymkode: 4afec...79e
Gjest WhisperingWind Skrevet 17. juni 2019 #2 Skrevet 17. juni 2019 For min del så skal lekser gjøres først. Business before pleasure. Så kommer til å kjøre samme opplegg som da jeg selv var liten. Vi gjorde alltid leksene med en gang vi kom hjem og så lekte vi etterpå. Vi hadde god rutine på det og det tok jeg med meg videre gjennom hele skolegangen.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #3 Skrevet 17. juni 2019 I første klasse ble det gjerne gjort sammen med klassekameraten og en sjelden gang droppet av mor uten å lage noe stort nummer ut av det. Synes det er viktigere at barn får være barn etter skolen enn å slite seg gjennom lekser. Hadde kanskje tatt det mer seriøst om barnet strevde i enkelte fag, men som sagt: synes det må være ok å besøke en venn torsdag selv om det betyr at man ikke fikk gjort hele leksen til fredag. Så stiller det seg litt annerledes når barnet blir eldre selvsagt. Anonymkode: 738c7...65a 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 Dropper jo ikke lekser selv om det er besøk. Skal en droppe lekser 3-4 ganger pr uke da? Min jente går i 2. klasse, men har alltid vært slik at de gjør lekser sammen når det er besøk. Evt avtales det at de gjør lekser når de er ferdige med besøket. Anonymkode: 04c19...44d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dropper jo ikke lekser selv om det er besøk. Skal en droppe lekser 3-4 ganger pr uke da? Min jente går i 2. klasse, men har alltid vært slik at de gjør lekser sammen når det er besøk. Evt avtales det at de gjør lekser når de er ferdige med besøket. Anonymkode: 04c19...44d Det var da svært ekstremt. Fire ganger i uka? Regner med at dere bare har lekser man-torsdag, er vel sjelden man at besøk mandag tirsdag onsdag og torsdag på en uke? Synes det er greit å vise litt skjønn jeg. Rekker man ikke så rekker man ikke. En seksåring burde slippe å "jobbe overtid" i utgangspunktet. Jeg er ikke i mot lekser, men jeg synes de kunne vært introdusert på et senere tidspunkt. Seksåringen burde få leke på ettermiddagene, klatre i trær, bruke dukkestua i hagen, lage sølekaker, bygge sandslott, lage kongledyr - og gjerne sammen med venner:) Anonymkode: 738c7...65a
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #6 Skrevet 17. juni 2019 Min andreklassing har gjerne besøk eller er på besøk 3-4 ganger i uka. I starten prøvde vi å gjøre det sånn at leksene skulle gjøres med en gang, besøk eller ei. Men han klarer over hodet ikke å fokusere på leksene når han har besøk. (Nå i 2. klasse har det vist seg at han har ADHD.) Så vi gjør det nå heller sånn at leksene gjøres etter besøket, evt tar vi det han ikke rekker om morgenen, ettersom han er en skikkelig morgenfugl. Han har ikke så mye lekser da, tar kanskje 10-15 minutter til sammen per dag. Er det han som er på besøk hos noen så hender det at leksene er gjort når han kommer hjem, ikke vet jeg hvordan de får det til, men han tar seg kanskje mer sammen når han er hos andre. 😛 Anonymkode: 56102...9bb
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #7 Skrevet 17. juni 2019 Er ju veldig greit at få en rutine på lekser allerede i 1 klassen så slipper det bli et sjokk å mas i fremtiden. Lekser blir det ju uansett å spesielt gutter trenger ekstra tid på både lesing og skriving. Så gjør de til rutine fra start. Anonymkode: 7ab04...2a4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #8 Skrevet 17. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min andreklassing har gjerne besøk eller er på besøk 3-4 ganger i uka. I starten prøvde vi å gjøre det sånn at leksene skulle gjøres med en gang, besøk eller ei. Men han klarer over hodet ikke å fokusere på leksene når han har besøk. (Nå i 2. klasse har det vist seg at han har ADHD.) Så vi gjør det nå heller sånn at leksene gjøres etter besøket, evt tar vi det han ikke rekker om morgenen, ettersom han er en skikkelig morgenfugl. Han har ikke så mye lekser da, tar kanskje 10-15 minutter til sammen per dag. Er det han som er på besøk hos noen så hender det at leksene er gjort når han kommer hjem, ikke vet jeg hvordan de får det til, men han tar seg kanskje mer sammen når han er hos andre. 😛 Anonymkode: 56102...9bb De gangene min har besøk opplever jeg alltid at gjestene jobber skikkelig med leksene. Godt tegn tenker jeg, gutten din har nok respekt for andre voksne og folkeskikk når han er borte😊 Da får det heller være om de er litt apekatter hjemme;) Anonymkode: 738c7...65a
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #9 Skrevet 17. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ju veldig greit at få en rutine på lekser allerede i 1 klassen så slipper det bli et sjokk å mas i fremtiden. Lekser blir det ju uansett å spesielt gutter trenger ekstra tid på både lesing og skriving. Så gjør de til rutine fra start. Anonymkode: 7ab04...2a4 Tja, trenger man presse rutiner på de minste barna altså? Blir barna mer ansvarsbevisst av å bli påtvunget lekser fra de er seks år? Kunne de lært det samme ansvaret om de begynte med lekser som tiåringer? Uansett: Man kjenner jo sitt eget barn best. Gutten min hadde lesehastighet på nivå med voksne nå i femteklasse, høy leseforståelse og er bedre i rettskrivning enn mange voksne jeg kjenner, både i norsk og engelsk. Jeg bekymrer meg overhodet ikke om vi ikke rekker ei leselekse eller alle matteoppgavene. Nå er han så stor at lekser gjøres før eller under besøk, men jeg dropper ikke en fotballkamp eller tvinger ham til å sitte oppe til langt på kveld for å gjøre lekser etter kamp. Pga idrett som foregår milevis unna er det ikke alltid vi er hjemme før halv ni. Da får han dusje og legge seg. Rekker han litt på morgenen etter, flott. Hvis ikke: jeg vet at han klarer seg. Det er ikke verdens undergang. Han blir nok et bra menneske likevel. Anonymkode: 738c7...65a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #10 Skrevet 17. juni 2019 24 minutter siden, AnonymBruker said: De gangene min har besøk opplever jeg alltid at gjestene jobber skikkelig med leksene. Godt tegn tenker jeg, gutten din har nok respekt for andre voksne og folkeskikk når han er borte😊 Da får det heller være om de er litt apekatter hjemme;) Anonymkode: 738c7...65a Takk, håper du har rett. De fleste inviterer han flere ganger da, så det må vel bety at det går sånn noenlunde greit i alle fall. Anonymkode: 56102...9bb
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #11 Skrevet 17. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var da svært ekstremt. Fire ganger i uka? Regner med at dere bare har lekser man-torsdag, er vel sjelden man at besøk mandag tirsdag onsdag og torsdag på en uke? Synes det er greit å vise litt skjønn jeg. Rekker man ikke så rekker man ikke. En seksåring burde slippe å "jobbe overtid" i utgangspunktet. Jeg er ikke i mot lekser, men jeg synes de kunne vært introdusert på et senere tidspunkt. Seksåringen burde få leke på ettermiddagene, klatre i trær, bruke dukkestua i hagen, lage sølekaker, bygge sandslott, lage kongledyr - og gjerne sammen med venner:) Anonymkode: 738c7...65a TS skriver 3-4 ganger i uka, og mtp at leksene kunne være en utfordring, så regner jeg med besøkene foregår på skoledager. Anonymkode: 04c19...44d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå