AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #1 Skrevet 17. juni 2019 Nå er det altså slik at jeg har gjort mitt livs tabbe - kjøpt hus med en jeg ikke kan bo med. Jeg kommer ikke til å klare å bo med han i 9 måneder til - det er krise, helt krise. Bor jeg mer sammen med han lengre - kommer det til å bli ille! Har funnet ut at han er alkoholiker og spiller bort alle pengene våre. Jeg kommer til å miste alt, om vi fortsetter dette... Er det noen som kan hjelpe meg med dette regn-stykke? Problemstillingen er slik - jeg hadde 1 400 000,- EK inn i kjøpet, han 0,-. Boligen ble kjøpt privat for 4 500 000, og vi kan nok mest sannsynlig få solgt det for rundt 4 900 000 - 5 000 000,-... Har ikke kvittering på så mye, men det har vel blitt en ca 50 000,- i oppussing. Hvor mye av overskuddet må jeg skatte om vi selger det før 12 måneder med disse tallene? (Ingen av oss har råd til å sitte med huset aleine) Æsj og huff Noen som vet og vil hjelpe? Anonymkode: 44f8d...8fa
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #2 Skrevet 17. juni 2019 Note to self: bli kjent med personen du skal flytte sammen med, og vært lenger sammen enn et par måneder. Dyrebar lærdom, håper du har lært. Om han er alkoholiker hadde du jo lagt merke til det for lenge siden, så tror historien skurrer litt også.... Kan ikke hjelpe. Ville tatt kontakt med en bank eller noe, du får nok ikke så mange objektive svar her. Eventuelt eiendomsmegler. Fagfolk har som oftest greie på dette og ikke naverne og trollene (meg inkludert sistnevnte) på KG. Anonymkode: 1bc8f...930 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #3 Skrevet 17. juni 2019 Siden du hadde egenkapitalen og han hadde null, eier vel du mer enn han i boligen? Eller...? Tok du bare mindre banklån enn han? Hvordan gjorde dere det med eierbrøken ved kjøpet? Du nevner ikke noe om dette med eierbrøk. Da må du skatte av gevinsten på 400.000-500.000. Det beste er å snakke med skatteetaten, spørre hvor mye du må skatte og så sette tilside pengene straks på en egen konto til neste års skatteoppgjør. Anonymkode: bda21...45f 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 Ta kontakt med banken og ta kontakt med advokat hvis du er redd for at han blir å kreve mer enn han har rett til Anonymkode: afe0d...b47
Ullvott Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 Du kan trekke fra utgifter til megler, takst, annonsering i forbindelse med salget. Du kan også trekke fra utgifter ut over normalt vedlikehold. Da blir gevinsten lavere. Kilde: https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/skatt/nar-utloses-skatt-ved-salg-av-bolig Du skal skatte 22% av gevinsten ved salg. Hvis du selger boligen for 5 mill, har 100 000 i kostnader til megler, takst, annonsering osv og 50 000 i oppussingsutgifter (som bidrar til å heve boligens inngangsverdi, altså mer enn normalt vedlikehold), har du en gevinst på 350 000 kroner. Da blir skattesmellen på 77 000. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #6 Skrevet 17. juni 2019 Du må skatte 28% av overskuddet, dvs all gevinst etter at utgifter til oppussing og salg er trukket fra. Hang meg litt opp i setningen "han drikker opp alle pengene våre". Om dere har felles konto: opprett egen konto i dag hvor hele lønnen din går inn. Denne skal kun du ha tilgang til og ta kontroll over økonomien om du klarer. Anonymkode: 03761...280 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #7 Skrevet 17. juni 2019 Sukk, det er ikke bare meg som har gått på den smellen ser jeg. Bare selg huset, og det fort. Anonymkode: 01306...4d1
Hedersbrukeren Skrevet 17. juni 2019 #8 Skrevet 17. juni 2019 Om du går i pluss ved salg etter så kort tid er det jo ingen smell, da benyttes gevinsten til å betale skatten med 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #9 Skrevet 17. juni 2019 2 minutter siden, Ullvott said: Du kan trekke fra utgifter til megler, takst, annonsering i forbindelse med salget. Du kan også trekke fra utgifter ut over normalt vedlikehold. Da blir gevinsten lavere. Kilde: https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/skatt/nar-utloses-skatt-ved-salg-av-bolig Du skal skatte 22% av gevinsten ved salg. Hvis du selger boligen for 5 mill, har 100 000 i kostnader til megler, takst, annonsering osv og 50 000 i oppussingsutgifter (som bidrar til å heve boligens inngangsverdi, altså mer enn normalt vedlikehold), har du en gevinst på 350 000 kroner. Da blir skattesmellen på 77 000. Supert! Tusen takk for svar - gode dere er... Lurte jo på om jeg måtte skatte av min allerede oppsparte EK, men da er det fortjenesten som kommer i tillegg, som man må skatte av ja😅👍Trodde man måtte skatte 28% og ikke 22%, det er positivt. Vi eier 50-50, selv om all EK er min.🤦🏼♀️ Anonymkode: 44f8d...8fa
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #10 Skrevet 17. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Supert! Tusen takk for svar - gode dere er... Lurte jo på om jeg måtte skatte av min allerede oppsparte EK, men da er det fortjenesten som kommer i tillegg, som man må skatte av ja😅👍Trodde man måtte skatte 28% og ikke 22%, det er positivt. Vi eier 50-50, selv om all EK er min.🤦🏼♀️ Anonymkode: 44f8d...8fa Da har dere vel ulik belåningsgrad? At du låner 30% og han 70% feks? Altså at han betaler mer hver måned enn deg? Anonymkode: 01306...4d1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #11 Skrevet 17. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Supert! Tusen takk for svar - gode dere er... Lurte jo på om jeg måtte skatte av min allerede oppsparte EK, men da er det fortjenesten som kommer i tillegg, som man må skatte av ja😅👍Trodde man måtte skatte 28% og ikke 22%, det er positivt. Vi eier 50-50, selv om all EK er min.🤦🏼♀️ Anonymkode: 44f8d...8fa Men tok du da mindre boliglån enn han? Du kan da ikke ha GITT han eierbrøk for deler av det du hadde i cash i egenkapital vel...? Har dere noen form for kontrakt der det står hva du spyttet inn og som er ditt av egenkapital? I så fall har du gått i den største kvinnefella jeg har sett her på KG. Anonymkode: bda21...45f 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #12 Skrevet 17. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men tok du da mindre boliglån enn han? Du kan da ikke ha GITT han eierbrøk for deler av det du hadde i cash i egenkapital vel...? Har dere noen form for kontrakt der det står hva du spyttet inn og som er ditt av egenkapital? I så fall har du gått i den største kvinnefella jeg har sett her på KG. Anonymkode: bda21...45f Vi eier 50% hver, med har samboerkontrakt som sikrer meg EK min ved et brudd. Fra det tidspunktet vi kjøpte boligen, ville jeg at 50% av fortjenesten på boligen(utover min EK), skulle tilfalle han - derfor ble det slik. Men min inngående EK, er sikret.. Må få med at vi var sammen i 1,5 år før vi kjøpte sammen. Bodde sammen i mitt gamle hus før felles kjøp. Tro det eller ei, men det var ikke utfordringer som var så store som dette i denne perioden. Min samboer er ekspert på å lyve om manipulere. Helt sikkert vanskelig for folk som ikke har opplevd dette selv og forstå, hadde vel ikke trodd det selv for et par år siden. Anonymkode: 44f8d...8fa 1
FrodeF Skrevet 17. juni 2019 #13 Skrevet 17. juni 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må skatte 28% av overskuddet, dvs all gevinst etter at utgifter til oppussing og salg er trukket fra. Hang meg litt opp i setningen "han drikker opp alle pengene våre". Om dere har felles konto: opprett egen konto i dag hvor hele lønnen din går inn. Denne skal kun du ha tilgang til og ta kontroll over økonomien om du klarer. Anonymkode: 03761...280 Nei, det må hun ikke. Nå må folk slutte å svare på ting det ikke har greie på. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #14 Skrevet 17. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi eier 50% hver, med har samboerkontrakt som sikrer meg EK min ved et brudd. Fra det tidspunktet vi kjøpte boligen, ville jeg at 50% av fortjenesten på boligen(utover min EK), skulle tilfalle han - derfor ble det slik. Men min inngående EK, er sikret.. Må få med at vi var sammen i 1,5 år før vi kjøpte sammen. Bodde sammen i mitt gamle hus før felles kjøp. Tro det eller ei, men det var ikke utfordringer som var så store som dette i denne perioden. Min samboer er ekspert på å lyve om manipulere. Helt sikkert vanskelig for folk som ikke har opplevd dette selv og forstå, hadde vel ikke trodd det selv for et par år siden. Anonymkode: 44f8d...8fa Så han klarte å skjule i halvannet år for deg at han faktisk er alkoholiker og spiller bort penger? Kjente du aldri noen alkoholdunst av ånden og svetten hans? Det må være grusomt for deg å oppleve noe sånt, etter at man går hen og faktisk kjøper bolig og investerer i fremtiden med noen. Håper det løser seg for deg, men tipset mitt er å kontakte skatteetaten (send melding etter å ha logget inn på din side der) og spørre hvor mange prosent du skal skatte, så får du sikkert svar. Det står to ulike tall i tråden her, både 22 og 28. Få sikkert svar fra skatteetaten. Men er du sikker på at boligen har gått opp så mange hundretusener på så kort tid da? Det var jo godt gjort i et marked som dette? Folk sitter jo litt på gjerdet og venter med boligkjøp nå pga renta skal enda mer opp etc. Det KAN hende det blir vanskelig å få den prisen du tror, med mindre dette er i et svært populært område som selger uansett. Anonymkode: bda21...45f
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #15 Skrevet 17. juni 2019 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-egen-bolig/hvor-mye-skatt-skal-du-betale/ Hvor mye skatt skal du betale når du selger egen bolig? Når reglene for skattefritak ikke er oppfylt, vil en eventuell skattepliktig gevinst skattlegges normalt som kapitalinntekt med 23 prosent i 2018 og 22 prosent i 2019. Tap vil på tilsvarende måte komme til fradrag. Er du i tvil om hvordan gevinsten din skal beskattes, ta kontakt med oss. Anonymkode: bda21...45f 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #16 Skrevet 17. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så han klarte å skjule i halvannet år for deg at han faktisk er alkoholiker og spiller bort penger? Kjente du aldri noen alkoholdunst av ånden og svetten hans? Det må være grusomt for deg å oppleve noe sånt, etter at man går hen og faktisk kjøper bolig og investerer i fremtiden med noen. Håper det løser seg for deg, men tipset mitt er å kontakte skatteetaten (send melding etter å ha logget inn på din side der) og spørre hvor mange prosent du skal skatte, så får du sikkert svar. Det står to ulike tall i tråden her, både 22 og 28. Få sikkert svar fra skatteetaten. Men er du sikker på at boligen har gått opp så mange hundretusener på så kort tid da? Det var jo godt gjort i et marked som dette? Folk sitter jo litt på gjerdet og venter med boligkjøp nå pga renta skal enda mer opp etc. Det KAN hende det blir vanskelig å få den prisen du tror, med mindre dette er i et svært populært område som selger uansett. Anonymkode: bda21...45f Han drakk mye, men trodde ikke det var et problem - vanskelig å forklare dette kort. Skjønner tanken...Men boligen er kjøpt privat, nesten 300 000,- under takst - vil tro det ikke blir tap i det minste. Men da hadde jeg jo heller ikke vært bekymret for beskatningen....Det er jo kun om det faktisk blir gevinst på huset, at spørsmålet kommer... 😊 Anonymkode: 44f8d...8fa
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #17 Skrevet 17. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-egen-bolig/hvor-mye-skatt-skal-du-betale/ Hvor mye skatt skal du betale når du selger egen bolig? Når reglene for skattefritak ikke er oppfylt, vil en eventuell skattepliktig gevinst skattlegges normalt som kapitalinntekt med 23 prosent i 2018 og 22 prosent i 2019. Tap vil på tilsvarende måte komme til fradrag. Er du i tvil om hvordan gevinsten din skal beskattes, ta kontakt med oss. Anonymkode: bda21...45f Tusen takk...snille dere er.❤️Alt er jo så vanskelig nå, når det er kaos i hode....til og med det å Google 😅 Anonymkode: 44f8d...8fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå