AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #1 Skrevet 17. juni 2019 Hva er best i min situasjon, har sterk sosialangst og paranoide tanker. Får også angst anfall. Anonymkode: 50633...b4c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #3 Skrevet 17. juni 2019 Er du ute etter terapi: Psykolog Tenker du medisiner: Psykiater Anonymkode: aea02...682 1
Rights Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 En psykiater kan skrive ut medisiner til deg, det kan ikke en psykolog.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du ute etter terapi: Psykolog Tenker du medisiner: Psykiater Anonymkode: aea02...682 Jeg er ute etter den som vil gi meg best hjelp. Anonymkode: 50633...b4c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #6 Skrevet 17. juni 2019 Psykiatrisk sykepleier med kognitiv terapi. Anonymkode: 99f19...dac
_Pixiedust_ Skrevet 17. juni 2019 #7 Skrevet 17. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du ute etter terapi: Psykolog Tenker du medisiner: Psykiater Anonymkode: aea02...682 Jeg har nå fått masse god terapi av både psykolog og psykiater.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #8 Skrevet 18. juni 2019 Jeg går til psykiater og valgte dette fordi de kan skrive ut medisiner ved behov. Generelt er det ikke mye fokus på medisiner i behandlingen. Psykolog kan selvfølgelig også anbefale medisiner, men da må det jo gå gjennom fastlegen din (med mindre du er innlagt), noe som er litt mer tungvint. Anonymkode: c97c8...410
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #9 Skrevet 18. juni 2019 Den som kan best hjelpe deg, er personen du møter. Ikke yrket. Forsøk en av delene først, så ser du om det er match der eller ikke. Selv går jeg til psykolog, men kjenner andre som har psykiater. Lykke til:) Anonymkode: a894e...bb7
Nappetass1 Skrevet 18. juni 2019 #10 Skrevet 18. juni 2019 Du kan dessverre ikke bare plukke og velge hva du vil ha. Det vurderes av spesialisthelsetjenesten.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #11 Skrevet 18. juni 2019 Psykolog har en lengre utdanning. Hvis det har no å si, og det har det mange ganger, hvis man virkelig må gå i dybden. Men det finnes mange dyktige psykiatriske sykepleiere også. Går til en selv. Men for meg blir det bare en å prate med egentlig. Jeg føler jeg "kan " like mye pga min egen erfarne med møkka. Jeg vurderer psykolog. Legen din kan skrive medisiner. Om så. Anonymkode: 4db10...3bc
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #12 Skrevet 18. juni 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Psykolog har en lengre utdanning. Hvis det har no å si, og det har det mange ganger, hvis man virkelig må gå i dybden. Men det finnes mange dyktige psykiatriske sykepleiere også. Går til en selv. Men for meg blir det bare en å prate med egentlig. Jeg føler jeg "kan " like mye pga min egen erfarne med møkka. Jeg vurderer psykolog. Legen din kan skrive medisiner. Om så. Anonymkode: 4db10...3bc Det stemmer ikke. En psykiater har legeutdannelsen pluss 5 års spesialisering. En psykolog har 6 års utdanning. En psykologspesialist, altså psykolog med videreutdanning kan ha like mange år som en psykiater. Anonymkode: 13313...b65 1
Gjest frankie1985 Skrevet 18. juni 2019 #13 Skrevet 18. juni 2019 Tror det er best å begynne å trene og være med venner, tvinge seg litt selv ut på ting
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #14 Skrevet 19. juni 2019 Takk for svar, får høre med legen hva hun mener er best 🙂 7 timer siden, frankie1985 skrev: Tror det er best å begynne å trene og være med venner, tvinge seg litt selv ut på ting Ja, hadde det bare vært så enkelt....🙄 Anonymkode: 50633...b4c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #15 Skrevet 19. juni 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. En psykiater har legeutdannelsen pluss 5 års spesialisering. En psykolog har 6 års utdanning. En psykologspesialist, altså psykolog med videreutdanning kan ha like mange år som en psykiater. Anonymkode: 13313...b65 Både medisin- og psyskologiutdanningen varer i seks år, men når det gjelder psykologutdanningen, er det gjennom hele studieløpet fokus på å forstå, utrede, forebygge og behandle psykiske lidelser. Glem heller ikke at de fleste av psykologene har en spesialistutdanning etter profesjonsstudiet også. Det er ikke bare folk som har gått medisin som tar spesialistutdanning. Anonymkode: 5752a...cbe
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #16 Skrevet 19. juni 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Psykolog har en lengre utdanning. Hvis det har no å si, og det har det mange ganger, hvis man virkelig må gå i dybden. Men det finnes mange dyktige psykiatriske sykepleiere også. Går til en selv. Men for meg blir det bare en å prate med egentlig. Jeg føler jeg "kan " like mye pga min egen erfarne med møkka. Jeg vurderer psykolog. Legen din kan skrive medisiner. Om så. Anonymkode: 4db10...3bc Psykologi er ikke en lengre utdanning enn medisin, og det er litt merkelig å sammenligne psykatriske sykepleiere med leger og psykologer. Anonymkode: 5752a...cbe
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #17 Skrevet 19. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Både medisin- og psyskologiutdanningen varer i seks år, men når det gjelder psykologutdanningen, er det gjennom hele studieløpet fokus på å forstå, utrede, forebygge og behandle psykiske lidelser. Glem heller ikke at de fleste av psykologene har en spesialistutdanning etter profesjonsstudiet også. Det er ikke bare folk som har gått medisin som tar spesialistutdanning. Anonymkode: 5752a...cbe Tror ikke du leste innlegget mitt. Jeg skrev hvor lang utdanning en psykiater har, som er lenger utdanning enn en psykolog. Deretter skrev jeg at en psykologspesialist har lenger utdanning enn psykolog igjen. Jeg vet ikke om spesialistutdanningen til psykolog er av varierende lengde ut fra hva slags spesialisering det er, derfor skrev jeg at en psykologspesialist kan ha like lang utdanning som en psykiater. Anonymkode: 13313...b65 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #18 Skrevet 19. juni 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Psykolog har en lengre utdanning. Hvis det har no å si, og det har det mange ganger, hvis man virkelig må gå i dybden. Men det finnes mange dyktige psykiatriske sykepleiere også. Går til en selv. Men for meg blir det bare en å prate med egentlig. Jeg føler jeg "kan " like mye pga min egen erfarne med møkka. Jeg vurderer psykolog. Legen din kan skrive medisiner. Om så. Anonymkode: 4db10...3bc Nei, det stemmer da slettes ikke. En psykolog kan hoppe ut i arbeid som ferdigutdannet etter 6 år. En psykiater derimot må gjennom både LiS1, LiS2 og LiS3 etter grunnutdannelsen på 6 år. Psykiatere kan også spesialisere seg videre, akkurat som psykologer, og det er slettes ikke uvanlig. Generelt sett er det et krav for alle spesialiteter innen medisin at man holder seg faglig oppdatert blant annet gjennom kursing. Invard Wilhelmsen er for eksempel spesialist innen både psykiatri og andre spesialiteter, med et spesialfelt i psykiatri på hypokondri. Finn Skårderud er psykiater med spesialfelt på spiseforstyrrelser. Min psykiater har en behandlingsmetode som spesialfelt. Anonymkode: c97c8...410
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #19 Skrevet 19. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke du leste innlegget mitt. Jeg skrev hvor lang utdanning en psykiater har, som er lenger utdanning enn en psykolog. Deretter skrev jeg at en psykologspesialist har lenger utdanning enn psykolog igjen. Jeg vet ikke om spesialistutdanningen til psykolog er av varierende lengde ut fra hva slags spesialisering det er, derfor skrev jeg at en psykologspesialist kan ha like lang utdanning som en psykiater. Anonymkode: 13313...b65 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det stemmer da slettes ikke. En psykolog kan hoppe ut i arbeid som ferdigutdannet etter 6 år. En psykiater derimot må gjennom både LiS1, LiS2 og LiS3 etter grunnutdannelsen på 6 år. Psykiatere kan også spesialisere seg videre, akkurat som psykologer, og det er slettes ikke uvanlig. Generelt sett er det et krav for alle spesialiteter innen medisin at man holder seg faglig oppdatert blant annet gjennom kursing. Invard Wilhelmsen er for eksempel spesialist innen både psykiatri og andre spesialiteter, med et spesialfelt i psykiatri på hypokondri. Finn Skårderud er psykiater med spesialfelt på spiseforstyrrelser. Min psykiater har en behandlingsmetode som spesialfelt. Anonymkode: c97c8...410 En psykiater har ikke lengre utdanning enn en psykolog når det gjelder psykiske lidelser, da er det psykologen som har lengst utdanning innenfor dette fagområdet. En psykiater har gått medisin i seks år og tatt spesialisering i etterkant. En psykolog har studert psykiske lidelser i seks år og flere tar spesialisering etterpå, og varigheten på spesialiseringen er ca. 5 år. Anonymkode: 5752a...cbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå