Gå til innhold

Biltur fra norge til Frankrike-hva må jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å utfordre meg selv ta bilen og kjøre fra Norge og ned til Frankrike og bo på campingplass der -om det finnes slikt da eller annet rimelig overnattingssted. 

Vil noen dele sine erfaringer? Hva jeg må huske på i denne forbindelse- grei reiserute osv. Jeg kjører fra Kristiansand 

Anonymkode: 34f91...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe særlig til utfordring er det neppe. Det eneste man må huske på, er at det går fortere på veiene nedover i Europa. Ikke ligg i venstre felt unødig. Det kan være greit å ha med grønt kort, selv om det ikke er nødvendig. Kontakt forsikringsselskapet ditt, så utesteder de (grønt kort = bekreftelse på at du har forsikring).

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å utfordre meg selv ta bilen og kjøre fra Norge og ned til Frankrike og bo på campingplass der -om det finnes slikt da eller annet rimelig overnattingssted. 

Vil noen dele sine erfaringer? Hva jeg må huske på i denne forbindelse- grei reiserute osv. Jeg kjører fra Kristiansand 

Anonymkode: 34f91...66c

Hvis du skal ha noen stopp i Tyskland så husk at det etterhvert er mange tyske byer som krever såkalt miljøoblat på bilen

Og i Frankrike er det bompenger på alle motorveier, du trekker lapp når du kjører inn på en motorvei. Og i det du forlater motorveiene så står det bommer hvor du må levere lappen og så betale etter hvor langt du har kjørt på motorveien.

Skrevet (endret)

Husk å kjøpe oblat «vignetten» før du kjører inn i Østerrike og Sveits. (Om du kjører den veien.) Ellers kan du bli stoppet og bøtelagt.

I Østerrike mener jeg du kunne kjøpe for 1 dag eller 10 dager feks om du skal hjem innenfor en sånn periode. (Ikke så dyrt). Mens i Sveits må du kjøpe ett som er gyldig i ett år. Og den var endel dyrere.

ellers...god tur. Det er en kjempefin reise :)

Endret av *Emma*
Skrevet

Så gøy TS! Jeg har kjørt strekningen to ganger! Planlagt overnattingssteder på forhånd for man kan bli veldig sliten av kjøring, å da er det siste man vil på kvelden å leite etter sted å overnatte. Vær obs på at det kan forekomme stengte veier google maps ikke tar høyde for. Å noen storbyer(hamburg blant annet) kan det være mye kø om du kjører i rushtiden. Så det kan være lurt å starte å kjøre tidlig om morraen. Som noen andre har skrevet her, det går veldig fort på motorveien nedover i europa, spesielt tyskland! 

Vedrørende rute, så har jeg bare kjørt "direkte" via tyskland, nederland og belgia. Jeg har overnatta i forskjellige byer på vei opp og ned, men alltid vært innom Flensburg i tyskland syns det er et veldig koselig sted som jeg kan anbefale! Send gjerne pm om du har flere spørsmål :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...