tommeline Skrevet 1. mai 2005 #1 Skrevet 1. mai 2005 Jeg skal snart være toastmaster i et bryllup, og har begynt å planlegge det hele litt. Og da hadde det vært fint med litt hjelp fra dere. Noen har sikkert vært toastmastere selv eller vært i bryllup (eller andre selskap) der toastmasteren har gjort litt ekstra ut av det. Vil noen dele sine erfaringer fra toastmastere?? Har f.eks hørt om noen som har lagt det hele opp som et eventyr, laget en introduksjon for hver taler på rim ol. Andre ideer? Veldig takknemlig for alle innspill
solisol Skrevet 1. mai 2005 #2 Skrevet 1. mai 2005 Jeg var i et bryllup i fjor der toastmasteren hadde et morsomt innspill. Vet ikke om det er slik du er ute etter men det var iallefall en kjempe hitt. Du får brudeparet og foreldrene på begge sider til å sette seg på stoler. med ryggen mot hverandre. De får to plakater der det står "jeg" og på den andre "partneren". Du stiller spørsmål som; * hvem er flinkest til å kjøre bil. * hvem tar alltid oppvasken hjemme. *Hvem lager best mat Osv osv. Lager en drøss med spørsmål, og så skal de vise plakaten for hvert spørsmål. Partneren ser ikke hva den andre svarer bare vi som ser på.. Dette var knall løye, vi lo så tårene triltet. I tillegg er det en "lek" som ikke er noe utdritning,og det er jo alltid greit med tanke på de som hater all form for lek. har ikke så mye mer, men det er en ting som gav "inntrykk" på meg.. Lykke til med planleggingen.
tommeline Skrevet 1. mai 2005 Forfatter #3 Skrevet 1. mai 2005 Det var egenlig tips til introduksjon av talere og sanger under middagen jeg var ute etter. Evt andre ting som kan sies under middagen. Men kjekt med alle mulige innspill dere har
Gjest gjest 0 Skrevet 2. mai 2005 #5 Skrevet 2. mai 2005 Jeg var toastmaster i fjor! Jeg brukte gullkorn fra barn for å introdusere talerne. Det ble tatt veldig godt i mot da brudeparet hadde to små barn som alle gjestene kjente godt. I tillegg fikk jeg en av de andre gjestene (som jeg kjente fra før av) Til å ringe til min mobiltelefon like etter jeg startet å prate. Du skulle sett ansiktet til brudeparet og de andre gjestene da jeg faktisk tok telefonen og snakket i den! Da jeg la på beklaget jeg og hilste fra Sven O som ville bare minne på at det kunne være lurt å skru av mobiltelefonen ved slike begivenheter. Denne slo veldig godt an, men det var ikke lenge etter den berømte dåpen da telefonen hans ringte. Men når man skal være toastmaster bør man passe på at det man gjør og sier passer til brudeparet og gjestene. Noen er uformelle, noen er skøyere, noen er romantiske mens andre er svært formelle. De fleste toastmastere kjenner brudeparet og familiene deres, men mange gjør ikke det så da kan det være lurt å snakke med brudeparet og spørre hva de ser for seg! Kanskje de har mange ideer som de ikke tør komme med? Det er brudeparet som kjenner sine gjester best og de vet garantert hva som vil slå an! Jeg snakket også litt med brudens far for å forsikre meg om at jeg kunne ta telefonspøken, siden den er ganske ekstrem og ikke alle forstår den type humor. Pam
tommeline Skrevet 2. mai 2005 Forfatter #6 Skrevet 2. mai 2005 Ingen som har noen tips eller erfaringer de vil dele? Dytter denne litt opp og håper på svar..
tommeline Skrevet 2. mai 2005 Forfatter #7 Skrevet 2. mai 2005 Takk Pam, . Veldig morsomt med den telefonen ... selv om den er for gammel til å brukes nå...
Trampe Skrevet 2. mai 2005 #8 Skrevet 2. mai 2005 Var i et bryllup der det var koldtbord. Toastmasteren har jo som oppgave å holde styr på hvem som skal tale når osv, men på grunn av mange gjester var det konstant noen ved koldtbordet. Det ble derfor mye styr, noen begynte å tale mens andre sto ved koldtbordet og snakket. Det skjedde faktisk ved et tilfelle at bruden sto ved drikkebordet når toastmasteren plutselig introduserte en tale. Det kan være smart å lage deg en innretning du kan lage lyd med - og veld begynnelsen på bryllupet demonstrere den for gjestene: "Denne lyden betyr at dere skal sette dere, nå kommer det en tale eller noe annet snart!" Det kan fungere bra det. Kanskje ikke akkurat et slikt tips du var ute etter, men jeg synes det er viktig å huske på når man er toastmaster
tommeline Skrevet 2. mai 2005 Forfatter #9 Skrevet 2. mai 2005 Det skjedde faktisk ved et tilfelle at bruden sto ved drikkebordet når toastmasteren plutselig introduserte en tale. Huff og huff, dette hørtes litt tragisk ut Har tenkt på det, at jeg kanskje bør ha noe mer lyd enn plinging på glasset. Håper jo at stemningen er så god at 70 mennesker overdøver et lite klirr.... Og joda, jeg tar i mot alle tips med takk. Veldig greit å vite hva folk har gjort feil før meg...
flowerpower Skrevet 2. mai 2005 #10 Skrevet 2. mai 2005 I boken "Hakkespettboken for toastmasteren" får du mange gode tips
Gjest gjest 0 Skrevet 2. mai 2005 #11 Skrevet 2. mai 2005 Du kan jo ta telefontrikset bare bruk en annen unnskyldning! Jeg hadde en bjelle jeg ringte med hver gang jeg skulle si noe og så reiste jeg meg opp og gikk ut på siden (bordene var satt i en E og for at alle skulle høre stod jeg ute på siden i midten av E'en) Da jeg kom meg på plass hadde de fleste rukket å holde kjeft Pam
Gjest gjest2 Skrevet 3. mai 2005 #12 Skrevet 3. mai 2005 Toastmasteren i en venns bryllup hadde et veldig godt poeng som kan være greit å ta med seg: Når ingen av gjestene husket navnet hans hadde han gjort en god jobb som toastmaster. for det er nemlig brudeparet som skal være i fokus, og ikke toastmasteren...
sixx Skrevet 3. mai 2005 #13 Skrevet 3. mai 2005 Mitt beste råd er å huske at gjestene skal få spist maten sin også. "Litt" slitsomt når toastmasteren er opp og ned som en sprettball, for enten å fortelle vitser eller introdusere talere (bør vel være et "tak" på antall taler...og iallefall et "tak" for dårlige vitser ).
aprilbrud Skrevet 3. mai 2005 #14 Skrevet 3. mai 2005 Vi er utrolig fornøyd med toastmasteren i vårt bryllup! Det er en venninne av meg, og hun var utrolig dyktig. Jeg kjøpte en dommerfløyte til henne som hun kunne bruke for å få ro i lokalet. Med utgangspunkt i denne kjørte hun et opplegg der hun var brukte "dommervokabular", hadde gult og rødt kort, kunne legge til tilleggstid og evt. ekstraomganger osv, osv. Det ble veldig morsomt, og fløyten var veldig effektiv! Hun brukte ganske mye tid på å pumpe oss for info om talerne på forhånd, og skrev så morsomme og velformulerte introduksjoner av hver enkelt. Ikke veldig lange, akkurat passe! F.eks. "Neste taler er en friluftslivets mann som paradoksalt nok har oppfostret en jente med beina godt plantet i bykjernen osv...." Det var min far... Utover innledende info om mat, vin, kveldens opplegg, "regler" o.l. og introduksjon av talerne underveis, så gjorde hun ikke noe spesielt på underholdningsfronten. (Hadde så klart dialog med serveringspersonale og kjøkken hele kvelden). Akkurat passe synlig syntes vi! Så at noen over her nevnte at folk sto ved buffeten mens talerne snakket. Vi hadde også buffet, men hadde to runder der man forsynte seg. Slik unngikk vi reking av folk hele tiden, og fikk puttet inn taler mellom hver forsyning, og så før og etter desserten. Så om de skal ha buffet når du skal være toastmaster, anbefaler jeg å gjøre det slik. Lykke til!
tommeline Skrevet 3. mai 2005 Forfatter #15 Skrevet 3. mai 2005 Takk for masse fine tips :blomst_opp: Er ikke buffet, så jeg slipper å tenke på det. God ide med dommerkort! Skal ta meg en tur på biblioteket etterpå og låne det de har av tale- og bryllupsbøker... Tenkte kanskje å ta utganspunkt i gammel skikk og bruk (litt sånn var det før...).
Kjøkemesteren Skrevet 4. november 2005 #16 Skrevet 4. november 2005 Gode råd for toastmastere www.silnes.com
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. november 2005 #17 Skrevet 4. november 2005 I bryllupet til forloverne våre var det en felles venn som var toastmaster - han hadde kjempenerver på forhånd, men han var utrolig flink! Han begynte med å ønske velkommen til bords, og at det ikke var så mye han skulle si... og så bretta han ut et ark på størrelse med et norgeskart Litt gammel, kanskje, men morsomt var det likevel. Introduksjonen av brudgommens far (som jobber i kommunen): Ja, da var det din tur, XX, vil du begynne med en gang, eller trenger du en spade å lene deg på? Det var masse humor i alle introdusjonene hans, veldig godmodig og ingen ble støtt. Bare pass på å holde styr på alle talene, si gjerne til å begynne med at hvis noen vil si noen ord, så kan de gi deg et lite vink i løpet av middagen, så introduserer du dem. Ikke alle klarer å si fra om sånt i veldig god tid.
kitekatt Skrevet 4. november 2005 #18 Skrevet 4. november 2005 Jeg var i et bryllup i fjor der toastmasteren hadde et morsomt innspill. Vet ikke om det er slik du er ute etter men det var iallefall en kjempe hitt. Du får brudeparet og foreldrene på begge sider til å sette seg på stoler. med ryggen mot hverandre. De får to plakater der det står "jeg" og på den andre "partneren". Du stiller spørsmål som; * hvem er flinkest til å kjøre bil. * hvem tar alltid oppvasken hjemme. *Hvem lager best mat Osv osv. Lager en drøss med spørsmål, og så skal de vise plakaten for hvert spørsmål. Partneren ser ikke hva den andre svarer bare vi som ser på.. Dette var knall løye, vi lo så tårene triltet. I tillegg er det en "lek" som ikke er noe utdritning,og det er jo alltid greit med tanke på de som hater all form for lek. har ikke så mye mer, men det er en ting som gav "inntrykk" på meg.. Lykke til med planleggingen. ← Opplevd det samme i bryllup, bare der holdt de en sko i hver hånd, sin egen og den andres som de reiste i været slik det passet veldig morro!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå