AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #1 Skrevet 17. juni 2019 For at ikke at familien skal bli gjenkjent så kommer jeg med minst mulig info. Barnet forteller at den som har hovedomsorgen ber barnet lyve om sykdom ved forsovelser og fravær på skole. Barnet er mellom 5-7 år. Barnet forteller at omsorgs personen blir sint når det prøver å vekke forelderen. Barnet har mye fravær. Hva skal jeg som utenforstående gjøre for å hjelpe dette barnet? Personen har alt fått bekymringsmelding av skole. Føler meg kvalm på barnets vegne. Omsorgspersonen har ikke rus problemer og mistenker heller ikke det. Finnes det hjelp for foreldre som sliter med å stå opp? I så tilfelle hva? Anonymkode: c6bcb...c87
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #2 Skrevet 17. juni 2019 Lege, og barnevern! Selv om skolen har meldt, så burde du melde du og. I tillegg bør du snakke med foresatte om du tror du kommer noen vei. Anonymkode: b6752...37d 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #3 Skrevet 17. juni 2019 Kontakt BV og informer om hva barnet har sagt. Anonymkode: 1e867...ed3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lege, og barnevern! Selv om skolen har meldt, så burde du melde du og. I tillegg bør du snakke med foresatte om du tror du kommer noen vei. Anonymkode: b6752...37d TS her. Altså forelder nekter dessverre for tiltale og sier det er løgn, men innrømmer at h*n har slete med å få barnet på skolen. Opplever og at barnet er omgjengelig og grei. Tenker om man ikke kommer seg avgårde så må jo det være noe med det barnet sier? Jeg kjenner jeg kvir meg veldig for å sende inn noe bekymringsmelding, å prøver å få nettverk til å ta fatt i det å oppsøke råd å veiledning. Noen her som har peiling om familier kan få hjelp til gode rutiner? Er vel ikke sånn at man mister barna fordi dette har sklidd ut? Noen som kan komme med andre innspill enn barnevern. Kan familievern være noe? Hva kan en lege bidra med? Selvfølgelig vil eg melde hvis ikke nettverk tar grep, men det blir siste utvei, men ønsker å se på andre alternativer hvis det i det hele tatt er mulig. Anonymkode: c6bcb...c87
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 Du kontakter barnevernet, barnevernet trenger all den informasjonen de kan få, og det er ikke sikkert skolen sitter på akuratt den informasjonen du har fått. Hvis forelderen har problemer med å stå opp uten at det er et rusproblem kan det hende at vedkommende har en depresjon, eller en eller annen sykdom. Derfor bør forelderen ta seg en tur til legen. Du selv må se på din egen forståelse av barnevernet. Det er kun et fåtall av de barna som er under barnevernet som blir flyttet fra familien sin. De aller fleste får hjelp der de er. I dette tilfellet kan det hende at forelderen trenger veiledning i hvordan få barnet ut døra om morgenen. Hvis forelderen er syk enten fysisk eller psykisk kan det hende han/hun trenger avlastning en periode. Da snakker jeg ikke om at barnet skal tas ut av hjemmet, men kanskje et besøkshjem, eller en støttekontakt, kan gi forelderen litt pusterom til å ta vare på seg selv. Barnevernets jobb er ikke primært å gjerne barn fra foreldrene. Barnevernets jobb er å hjelpe foreldre som sliter med å ta best mulig vare på barna sine. Kun når dette ikke nytter blir barna flyttet fra hjemmet. Anonymkode: ba33b...acf
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #6 Skrevet 17. juni 2019 Skolen burde hatt et møte med foreldren angående problemet uavhengig om bv gjør noe videre eller ikke. Synes det er veldig merkelig dersom dette ikke er gjort allerede. Anonymkode: 568aa...831 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #7 Skrevet 17. juni 2019 Jeg er veldig imot å kontakte BV hvis man kun spekulerer i om noe er galt. Men hvis barnet ikke kommer seg på skole pga den voksne ikke klarer å våkne, så er det faktisk et bevis på at noe må gjøres. Når det er bevis for at noe er galt som går utover vanlige hverdagslige funskjoner, da mener jeg det alikevel er riktig å sende en melding. Men ellers bør man være forsiktig med å spekulere og bry nesen sin i andre sine saker. Har selv fått BV etter meg, og det var altså bare løgn og fanteri fra de som sendte bekymringsmeldingen. Det eneste de oppnådde var å ødelegge for barnet. Nå kan ikke barnet lenger ha kontakt med disse folkene. Fantastisk, ikke sant? Anonymkode: 035fd...488
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #8 Skrevet 17. juni 2019 Er du i posisjon til å snakke med forelderen selv før du ev melder bekymring? For dette er bekymringsverdig, hvis barnet forteller sannheten. Vedkommende MÅ komme seg opp om morran. Er vedkommende i arbeid? Slik atferd lukter depresjon lang vei. Hadde jeg vært forelderen, hadde jeg satt pris på en tupp i ræva, slik at jeg kunne skjerpet meg og ikke minst kommet meg til lege før noen sendte bekymringsmelding til bv. Dette er en person som ikke har det bra og som er i ferd med å miste kontrollen. Tviler på at barnet blir fjernet hvis vedkommende tar tak i problemet og skjerper seg. Anonymkode: 017d8...e33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå