Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Maltine
Skrevet

Jeg har veldig lyst til å begynne å jobbe i SAS. Helst som flyvertinne, men også gjerne innsjekking. Eventuelt et annet flyselskap også da, men helst SAS. Synes det virker som et utrolig kult sted å jobbe, "reisestemning" hver dag på jobb osv.

Har hørt at det er vanskelig å få jobb der. Noen som har noen råd om hvor jeg kan starte, og hva lønna er? Jeg bor i Oslo.

Tusen takk!

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal du bli flyvertinne må du i allefall igjennom et kurs. Vet ikke hvordan det er hos SAS, men hos Widerøe pleier slike kurs å stå utlyst på hjemmesidene deres når de har behov for flere medarbeidere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Flyvertinnejobb i SAS/Braathens (slått sammen) kan du nok dessverre se langt etter i overskuelig framtid. De har sagt oppdrøssevis av flyvertinner og har ingen planer om å ansette nye. Økonomien er meget anstrengt for å si det mildt.

Vet at Ryan Air har søkt etter kabinpersonell, men arbeidsvilkårene her er visst nokså dårlige. Ungdom ble advart mot å søke jobb der. Har ikke mer info om det .

Gjest Maltine
Skrevet
Flyvertinnejobb i SAS/Braathens (slått sammen) kan du nok dessverre se langt etter i overskuelig framtid. De har sagt oppdrøssevis av flyvertinner og har ingen planer om å ansette nye. Økonomien er meget anstrengt for å si det mildt.

Vet at Ryan Air har søkt etter kabinpersonell, men arbeidsvilkårene her er visst nokså dårlige. Ungdom ble advart mot å søke jobb der. Har ikke mer info om det .

Men er også interessert i å jobbe i innsjekk/gate. Vet noen hvordan det ligger an der, og hvordan det faktisk er å jobbe der?

Vil forøvrig ikke jobbe i Ryan Air nei.

Gjest Anonymous
Skrevet

Flyvertinnejobb i SAS/Braathens (slått sammen) kan du nok dessverre se langt etter i overskuelig framtid. De har sagt oppdrøssevis av flyvertinner og har ingen planer om å ansette nye. Økonomien er meget anstrengt for å si det mildt.

Vet at Ryan Air har søkt etter kabinpersonell, men arbeidsvilkårene her er visst nokså dårlige. Ungdom ble advart mot å søke jobb der. Har ikke mer info om det .

Gjest Ny gjest
Skrevet

Trådstarter nevner jobbing i innsjekkingen. Det er omtrent umulig å få en slik stilling. Disse blir som regel utdelt til flyvertinner som er gravide, eller av en annen grunn ikke kan fly for tiden. Du må uansett være utdannet flyvertinne for å få en slik stilling.

Men ikke la deg knekke av alle disse negative tilbakemeldingene. Hvis du vil bli flyvertinne, så "go for it!" Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet
[

Men er også interessert i å jobbe i innsjekk/gate. Vet noen hvordan det ligger an der, og hvordan det faktisk er å jobbe der?

Vil forøvrig ikke jobbe i Ryan Air nei.

Samme ståa i forhold til innsjekk/gate. De som allerede er ansatt frykter jobbene sine etter sammenslåing med Braathen og fordi fler eog flere tjenester automatisseres. Dessverre.

Du har ikke vurdert charter da? Ser at de innimellom søker etter folk. Lykke til!

Skrevet

Jeg søkte på flyvertinnejobb i sas rett før "11. september-happeningen". Var i Oslo på to intervjurunder som var ganske harde. I tillegg til selve intervjuet, måtte en gjennom to språktester (engelsk og tysk/fransk) og løse "oppgaver" i grupper. Jeg ble egentlig tilbudt jobb der, men pga nedgangstidene og ansettelsesstopp ble det ikke noe av dette, så jeg står i en jobbase dersom det noengang skulle bli aktuelt senere. Dersom dette ikke hadde skjedd, ville jeg blitt sendt på et 6-ukerskurs i Stockholm eller Kjøbenhavn, og dersom dette ble bestått, blitt tilbudt jobb. Dessverre ble det ikke slik, men kanskje senere en gang...

Gjest Anonymous
Skrevet

Samme ståa i forhold til innsjekk/gate. De som allerede er ansatt frykter jobbene sine etter sammenslåing med Braathen og fordi fler eog flere tjenester automatisseres. Dessverre.

Du har ikke vurdert charter da? Ser at de innimellom søker etter folk. Lykke til!

Men på sommeren og sånn? Trenger de ikke folk da? Kunne det vært en vei å komme seg inn? Dette vil jeg også!;)

Gjest Ny gjest
Skrevet

Flyselskapene bruker i stor grad sine faste ansatte om sommeren. Flyvertinner må jobbe mest mulig om sommeren, og får ikke så lang sommerferie som andre. Så det blir ikke så mange ledige jobber for å erstatte ferierende flyvertinner om sommeren. Men det er kanskje mulighet for å få noe likevel, for de trenger kanskje ekstrahjelp i tillegg til sine faste.

Skrevet

Ja, de blir oppfordret til å ikke ta ferie på sommeren. De får ekstra feriedager hvis de tar ferien sin utenom sesong.

Skrevet
Flyvertinner må jobbe mest mulig om sommeren' date=' og får ikke så lang sommerferie som andre. [/quote']

Dette stemmer nok ikke. Har selv jobbet som flyvertinne. Sommerferie er satt opp i rotasjon, og du har fire ukers ferie. Denne ferien avvikles i tidsrommet juni - september. Men - du kan ikke alltid velge når du vil ha ferien din. Endringer på utlagt ferie går nemlig på ansiennitet. Så ofte må du ta til takke med det tidsrommet du får tildelt.

Skrevet

Vet at gardermoen søker etter ferievikarer til innsjekk (det gjorde de i allefall i fjor).. når det gjelder flyvertinne er nok ikke SAS det letteste stedet å få jobb.

Ellers krav til flyvertinne kan være at du mestrer 2 ekstra språk (engelsk + et annet språk.. fransk/tysk/spansk)

at du gjerne er over en viss høyde (ligger gjerne på 160 cm og oppover) dette er pga av at du gjerne skal kunne rekke opp til skapa og sånne ting

og at vekt og høyde bør stå til hverandre.. (du trenger ikke være supertynn.. men bør ha en "balansert" kropp.

Skrevet
Ja' date=' de blir oppfordret til å ikke ta ferie på sommeren. De får ekstra feriedager hvis de tar ferien sin utenom sesong.[/quote']

Sånn var det før. Tror de har gått bort i fra det nå. Ellers er det en del flyselskaper som søker etter såkalte "sommerfugler," dvs. ansatte som bare jobber om sommeren. Dette pleier å bli avertert ganske tidlig, fordi man må igjennom en del sikkerhetskurs også som sommerfugl.

Gjest Ny gjest
Skrevet

Ellers krav til flyvertinne kan være at du mestrer 2 ekstra språk (engelsk + et annet språk.. fransk/tysk/spansk)

at du gjerne er over en viss høyde (ligger gjerne på 160 cm og oppover) dette er pga av at du gjerne skal kunne rekke opp til skapa og sånne ting

og at vekt og høyde bør stå til hverandre.. (du trenger ikke være supertynn.. men bør ha en "balansert" kropp.

I tillegg må du være svømmedyktig, og ikke bruke briller eller linser. (Men i f.eks. Widerøe kan flyvertinnene bruke linser).

Annonse
Skrevet

I tillegg må du være svømmedyktig, og ikke bruke briller eller linser. (Men i f.eks. Widerøe kan flyvertinnene bruke linser).

Gjest Gjest2
Skrevet

Hei!

Bare en liten korreksjon... jeg har selv jobbet som vikar på innsjekk (daværende Braathens), og man trenger slett ikke være utdannet flyvertinne. Jeg gikk et kurs (vi var vel en 12-15 stk som begynte samtidig) på ca 4 uker før jeg ble satt i jobb.

Gjest Ny gjest
Skrevet

Hvor var dette?

Jeg tror det kanskje er ulik praksis ved større og mindre flyplasser.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har ei venninne som jobber i SAS på innsjekking. Hun søker på andre jobber nå, og håper å komme seg vekk fortes mulig. Hun har jobbet lenge i servicebransjen, men å få så mye dritt fra reisende, har hun aldri vært borti. Hver dag blir hun utskjelt for ting, f.eks. forsinkelser, kanseleringer, baggsje som forsvinner osv. Alle ting som ikke hun eller noen av de ansatte på gulvet kan gjøre noe med.

Har hørt så mange episoder fra henne om reisende personer, hvordan de oppfører seg og alt det syke de klarer å prestere å si. Så vær forbedredt på en tøff hverdag, hvor du må være obs på å få slengt de mest usakelige ting i tryne. Håper du takler det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...