Gå til innhold

Kjøpe leilighet er ikke lurt fordi...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva om man får bråkete naboer? Hva gjør man da liksom? Tørr ikke kjøpe leilighet etter at jeg leste om folk som fikk veldig bråkete naboer å måtte flytte ut pga det.. 😕

Anonymkode: 1e80d...b77

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er en sjanse man må ta om man vil bo såpass sentralt og tett, da blir det ofte blokk. Mye pga et kostnadsspørsmål. Å kjøpe seg hus/enebolig i Oslo er ikke noe for fattigfolk akkurat, men en leilighet i blokk kan alle klare, som jeg f.eks. (uføretrygdet og singel).

Jeg har bodd i blokk i tre år nå, og har også gjort det noen ganger tidligere i livet. Har vært forskånet for "naboen fra helvete" hittil. Men det er klart, jeg har hørt noe fra naboene i blant.

I vinter flyttet barnefamilien over meg ut, og de hadde to små barn som jevnlig holdt rabalder og skrikekonserter på natten. Kunne bli vekket f.eks klokka 04 av unge som skrek av sine lungers fulle kraft på soverommet rett over hodet mitt. Men det var jo ikke naboens feil, sånn er det å ha unger.

Jeg aner virkelig ikke hva man skal gjøre om man får bråkete naboer, annet enn å be dem pent om å være stille og ikke bråke. Hvis de ikke hører etter, har man jo et problem.

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Det er en sjanse man må ta om man vil bo såpass sentralt og tett, da blir det ofte blokk. Mye pga et kostnadsspørsmål. Å kjøpe seg hus/enebolig i Oslo er ikke noe for fattigfolk akkurat, men en leilighet i blokk kan alle klare, som jeg f.eks. (uføretrygdet og singel).

Jeg har bodd i blokk i tre år nå, og har også gjort det noen ganger tidligere i livet. Har vært forskånet for "naboen fra helvete" hittil. Men det er klart, jeg har hørt noe fra naboene i blant.

I vinter flyttet barnefamilien over meg ut, og de hadde to små barn som jevnlig holdt rabalder og skrikekonserter på natten. Kunne bli vekket f.eks klokka 04 av unge som skrek av sine lungers fulle kraft på soverommet rett over hodet mitt. Men det var jo ikke naboens feil, sånn er det å ha unger.

Jeg aner virkelig ikke hva man skal gjøre om man får bråkete naboer, annet enn å be dem pent om å være stille og ikke bråke. Hvis de ikke hører etter, har man jo et problem.

Har aldri vært fristet til å bo i Oslo, så den problemstillingen har jeg ikke.

Da har du nok bare vært heldig, fordi jeg tror det er mange som dessverre har bråkete naboer. Hører om det ofte.

Og da snakker jeg ikke om å høre noen lyder her og der, men full fest og musikk som blaster på natta osv.

Det er synd at ja..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri vært fristet til å bo i Oslo, så den problemstillingen har jeg ikke.

Da har du nok bare vært heldig, fordi jeg tror det er mange som dessverre har bråkete naboer. Hører om det ofte.

Og da snakker jeg ikke om å høre noen lyder her og der, men full fest og musikk som blaster på natta osv.

Det er synd at ja..

Det bygges jo flest blokker i byer, mente jeg å si, det trenger ikke nødvendigvis være i Oslo. Det er ikke så ofte man ser en boligblokk midt ute på landet, liksom. 

Uansett tror jeg det er inntrykket du sitter med, fordi man som regel hører om de verste tilfellene, da klager folk. Folk klager jo ikke om de bor fint og flott og fredelig. Da hører du ikke noe fra dem. Det er de som IKKE er fornøyd man hører om, og da ender det opp med at du sitter med inntrykket at "alle" har grusomme naboer i blokk. 

Løsningen er å spørre seg for på visning. Hvem er naboen rett over gangen, naboen rett over og rett under deg? Hvis du er redd for høy musikk og fester i helgene, kan man våge å kjøpe leiligheten om grandtante Olga bor i etasjen over, og småbarnsforeldrene Jonas og Kari med 2 årige Anders bor under? Ja, det tror jeg skulle gå fint.

• Liker 5
Skrevet

Selv om naboen er stille når du kjøper/leier en leilighet, kan det jo hende at neste nabo bråker veldig. Det du bør sjekke er at det er god lydisolering i blokka, og se etter noe som ikke er i midt i sentrum/nærme studenter. Bor du i byen blir det litt dumt å klage på bråk.. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp enebolig hvis du ønsker frihet og ikke liker støy fra andre mennesker som bor noen få centimeter fra deg på den andre siden av veggen, jeg for min del kunne aldri tenke meg å bo i en kommunistkasse uten privatliv der man må ta hensyn til naboer eller forholde seg til et styre.

Frihet, privatliv og det å kunne gå ut å pisse i hagen uten å bli ansett som et utskudd verdsetter jeg høyere enn de fordelene det er å bo i en blokk i byen.

Anonymkode: 3cd3e...359

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i blokk og det gjør kjæresten også. Det kommer an på hvor lytt det er og hva slags grupper som bor i blokken. Er det mye barnefamilien kan det bli bråkete. Blokken jeg bor i har mange eldre så det er utrolig stille her. Jeg har bodd i hus og rekkehus før og det var mer bråk der enn her. Det eneste som har plaget meg er når naboen over har drevet med oppussing. 

Anonymkode: 21434...c29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gitt at du får bråkete naboer. Jeg bor i en by, i blokk med betongvegger som bærer lyd godt. 

I min oppgang er det 6 leiligheter. 2 av de er eldre enslige, og i resten er det unge par. Alle overholder reglene i blokka, og har det noen gang vært høy musikk på natten så er det bare å banke på og si ifra. 

De fleste borettslag og sameier her regler om støy, musikk etc. Hvis du ikke tåler å høre at noen går i leiligheten sin over deg, så må du nok spare til å kunne kjøpe enebolig, gjerne litt øde så du ikke blir plaget av naboens unger som leker på plenen eller en gressklipper som går. 

Anonymkode: 48207...2da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp enebolig hvis du ønsker frihet og ikke liker støy fra andre mennesker som bor noen få centimeter fra deg på den andre siden av veggen, jeg for min del kunne aldri tenke meg å bo i en kommunistkasse uten privatliv der man må ta hensyn til naboer eller forholde seg til et styre.

Men det er mye privatliv i blokk. Ikke hører jeg at naboen har sex og hører heller ikke at naboen går på do. Jeg kan ligge og sole meg på balkongen uten at noen ser inn. Går ofte naken i leiligheten siden jeg bor høyt oppe, ingen innsyn. Har du hus risikerer du at noen kommer på impulsivt besøk mens du ligger der og soler deg i hagen. Mindre privatliv spør du meg. Jeg kan og late som om jeg ikke er hjemme om jeg ikke vil ha besøk av folk som får det for seg å stikke innom uten å si ifra. I hus er det vanskeligere, der ser man ofte rett inn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i blokk fra 60tallet som er veldig godt isolert og har aldri hørt naboene. Ene nabo har tre unger og vi hører de aldri. Har do og bad vegg i vegg med naboene og hører aldri noen lyder fra bad eller do. Hjelper nok også å ha øverste leilighet så man ikke hører noen over seg. 

Selvfølgelig, hater man folk eller er veldig var på lyder så anbefaler jeg å kjøpe hus i skogen og ikke bo i blokk. Men det er mange fordeler med blokkliv også. Veldig fornøyd med å slippe alt av vedlikehold, ha vaktmester, ryddig borettslag og sentral beliggenhet. 

Anonymkode: 7cb41...cd8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frihet, privatliv og det å kunne gå ut å pisse i hagen uten å bli ansett som et utskudd verdsetter jeg høyere enn de fordelene det er å bo i en blokk i byen.

Ikke alle har lappen f.eks , og da er vel ikke enebolig det meste alternativet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt min første leilighet, i blokk. Har aldri bodd i blokk før. Dette er også en blokk fra 60-tallet. Jeg er så vanvittig imponert! Jeg har bekymret meg så mye for at det skulle være lytt, og var så opptatt med alt mulig annet på visningen at jeg ikke tenkte over om det var lytt eller ikke. Men her er det helt stille. Kan høre at det surkler litt i noen vannrør en sjelden gang, og kan høre litt fra ute i gangen. Men ellers er det mindre lytt enn i en enebolig. Stortrives! 😄

Anonymkode: 00e35...096

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har lappen f.eks , og da er vel ikke enebolig det meste alternativet?

Det er enklere, billigere å ta lappen samt kjøpe bil og enebolig utenfor sentrum enn hva det koster for en liten leilighet i en storby i Norge.

Jeg kjøpte et stort gårdsbruk med seter, hytte, hytteeiendommer, utmark og rettigheter til laksefiske for 5 år siden og prisen var rett under 5 millioner. Innmark leies ut til naboer, halvparten av våningshuset er utleid og utleie av laksevald i sesongen betaler nesten for alt på egen hånd... det beste av alt er at jeg kan sette meg ned på huk å pisse på plenen uten at noen reagerer.

Skrevet

Det er ikke lurt, også fordi det etterhvert vil foregå utbedringer i blokken, og at entreprenører da vil inn i leiligheten din, og tvinge deg til å flytte ut midlertidig i opptil flere uker. En føler ikke at en eier leiligheten selv, og har den bare på nåde. En eier liksom for å låne, og gi tilgang når styret har bestemt at det skal gjøres oppgraderinger, enten av vinduer, rørsystemer, balkong o.l.

En annen ting, er felleskostnader, som da er en slags husleie, som betales selv om en eier leiligheten. En betaler da husleie hver måned, selv om en eier leiligheten selv.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, TrekStar skrev:

Det er ikke lurt, også fordi det etterhvert vil foregå utbedringer i blokken, og at entreprenører da vil inn i leiligheten din, og tvinge deg til å flytte ut midlertidig i opptil flere uker. En føler ikke at en eier leiligheten selv, og har den bare på nåde. En eier liksom for å låne, og gi tilgang når styret har bestemt at det skal gjøres oppgraderinger, enten av vinduer, rørsystemer, balkong o.l.

En annen ting, er felleskostnader, som da er en slags husleie, som betales selv om en eier leiligheten. En betaler da husleie hver måned, selv om en eier leiligheten selv.

Felleskostnader er veldig varierende. Jeg har varmt vann, sentralfyring, nedbetaling av fellesgjeld, tv, internett, snømåking, gressklipping og annet vedlikehold (snømåking var et hersens kaos i forrige bolig jeg bodde, måtte opp tidlig når det var min uke hvis ikke fikk jeg klager av naboer) i fellesleien. Jeg synes ikke det er så ille og strømregningene mine hver mnd er 2 pakker corona😁

• Liker 1
Skrevet
På 17.6.2019 den 23.45, TrekStar skrev:

Felleskostnadene er da vitterlig ikke en husleie. Man betaler for tjenester som man faktisk har nytte av som feks TV/Internett, snømåking/gressklipping, vaktmestertjeneste osv. Når man betaler husleie så er det penger som kun går til å ha tak over hodet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor i selveier i firemannsbolig og flytter pga naboene som lager dårlig stemning, bråker, tar over hele fellesarealet og har trakassert oss på alle vis i over ett år nå. Nok er nok.

Vi trivdes veldig godt før de kom da, bodde her i fire år. Men, når naboene er fra helvete og har rykte på seg i hele byen om at de er klin sprø,  blir det ikke levelig. Man må kunne trives og ha privatlivet sitt i fred. 

Anonymkode: ba676...767

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor i selveier i firemannsbolig og flytter pga naboene som lager dårlig stemning, bråker, tar over hele fellesarealet og har trakassert oss på alle vis i over ett år nå. Nok er nok.

Vi trivdes veldig godt før de kom da, bodde her i fire år. Men, når naboene er fra helvete og har rykte på seg i hele byen om at de er klin sprø,  blir det ikke levelig. Man må kunne trives og ha privatlivet sitt i fred. 

Anonymkode: ba676...767

Har det ikke hulpet å klage inn til styret??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...