Gå til innhold

Kulturell appropriasjon å bruke hijab/shayla på ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på ferie til et veldig konservativt muslimsk land nå til høsten, og er veldig usikker på hva jeg skal gå med.

Har lest meg opp på de forskjellige klesrådene fra både lokale og internasjonale aktører.

Så skal gå i løse, dekkende klær, men spørsmålet kommer til hodeplagg

Er 18 år, blond, veldig blek og har blå øyne og skal reise alene

Derfor lurer jeg på om det er innafor at jeg bruker en type Shayla (nesten som Hijab)? Både for å ikke støte noen og for å lære mer om kulturen, men også fordi jeg ikke ønsker unødvendig oppmerksomhet på bakgrunn av hårfarge osv

Har ikke noe i mot å skulle bruke hodeplagg for å tilpasse kulturen, men hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som blond kvinne får du ikke gå i fred i et muslimsk land. Tro du meg!! Går alltid med løse dekkende klær og sjal.

Men du unngår ikke endel tafsing uansett hva du gjør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å ha en sjal som dekker hår og skuldre når jeg besøker muslimske land (dog jeg kun har vært i relativt moderate land), i tillegg til lengre kjoler, men vil ikke si at det er appropriasjon å bruke hijab o.l. Hvis du skal til et veldig konservativt muslimsk land, kan det jo være det er påbudt å bruke noe som dekker til håret? Så det vil nok absolutt bli verdsatt om du prøver å følge de kulturelle kodene i landet.

Anonymkode: c04d8...f57

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er helt innafor å bruke sjal/hijab i land der det er vanlig. Kulturell appropriasjon er mer hvis du kler deg ut som muslim med hijab på f.eks en temafest

Anonymkode: b2c43...b69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært to mnd i land hvor muslimer oftest bruker hijab, men ingen forventer at turister/utlendinger skal bruke det. Men ville sett an landet og spesielle situasjoner. 

Anonymkode: c3c90...f88

AnonymBruker
Skrevet

Hijab signaliserer underkastelse for religiøse regler så det er ingen fare for at de blir fornærmet av det.

Anonymkode: 5738e...224

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...