AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #1 Skrevet 17. juni 2019 Vi har to barn og har derfor en del klær og utstyr. Da vi kjøpte utstyret og klærne planla vi at vi kunne bruke det til alle barna. Kjøpte nøytrale klær som kunne passe både til gutt og jente, har etterhvert kjøpt bæremeis og andre ting som er greit å ha. Vi planlegger nr 3 og er glad for at vi har det utstyret vi trenger og klær av god kvalitet. Har faktisk omtrent alt av klær fra nr 1. Trolig pga kvaliteten vi har valgt og vært nøye med riktig vask osv. Nå er det et par nære familiemedlemmer/venner som ofte spør om å låne ting. Alt fra klær til utstyr. Jeg er for så vidt ikke imot at folk kan låne ting. Men disse personene låner alt...De har omtrent ikke kjøpt noe. Selvfølgelig deres valg. Men føler nesten at det er litt surt at vi som har planlagt godt og brukt en del penger (vi har også kjøpt noe brukt altså, men har da kjøpt til oss selv, ikke lånt hele tiden) skal "sponse" andre med det de trenger slik de selv kan spare penger. Hadde vært kjekkere å låne bort ting dersom vi kunne lånt noe av dem om vi hadde hatt behov. Men slik er det ikke. Hva tenker dere andre om dette? Jeg virker sikkert gniten. Det er mest irritasjonen over tanken på at noen skal spare penger og "bruke" oss for det enn det å faktisk låne bort ting som plager meg. Anonymkode: e0986...213
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #2 Skrevet 17. juni 2019 Si at lån må gå begge veger, neste gang er det din tur til å ha noe som jeg har behov for å låne. Og stå på det, ikke lån bort noe før du virkelig har lånt noe du trengte. Anonymkode: 81610...045 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #3 Skrevet 17. juni 2019 Jeg/vi har lånt litt utstyr av et familiemedlem. Vi avtalte at dersom noe ble ødelagt av at vi brukte det, så skulle vi kjøpe nytt til dem.. Først var det et par spesifikke ting vi spurte om å låne, og så har det vært like mye på deres initiativ, som vårt. Litt sånn, «vi har slik sak, kanskje dere vil låne den nå». Anonymkode: b9d95...8ef 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 Jeg har en svigerbror som stadig vekk skal låne ting. Vi ser de sjeldent igjen, selv når vi spør om utlånet tilbake. Så nå det siste året har vi ikke lånt bort mer, og det tror jeg vi fortsetter med. Folk som ikke respekterer andres ting (på alle mulige måter) fortjener heller ikke å få låne. Noen folk som skal låne alt hele tiden har god nok råd til å kjøpe selv og da blir det kvalmt i mine øyne å skulle låne av andre hele tiden (merk: samme person, om man låner en ting av 20 mennesker er det helt greit, for da blir «belastningen» spredd). Svigerbror har god råd og derfor er det irriterende at han skal være gjerrig og grisk. Har en svigersøster også som vil låne ting hele tiden, men forskjellen her er at hun er ufør og lutfattig. Hun GIR vi tingene våre til med glede! For hun vil ikke snylte bare fordi hun er gjerrig, hun har oppriktig ikke råd! Og da er det kjempekoselig å bidra synes jeg. Anonymkode: e1d74...6c5 3
Stjerneku Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 I deres tilfelle hvor dere planlegger en nummer 3, og dere opplever at låning kun går en vei, synes jeg fint dere kan si pent nei. Det er en ærlig sak å være redd for tingene sine og ønske å spare dem til nestemann. Jeg ville da for eksempel kun lånt ut ting som mer enkelthendelse, enn som lån med mye bruk over et lengre tidsrom. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #6 Skrevet 17. juni 2019 Jeg låner bare vekk ting som ikke er farlig at blir ødelagt, eller som tåler mye bruk. Har feks lånt vekk en del bomullsbodyer fra kjedebutikker, mens dyrere klær tas vare på til neste barn. Har også lånt vekk newbornsete til tripp trapp stol, bedside seng (uten madrass), bilstolbase, stellematte, o.l. Blir noen av de større tingene ødelagt, forventer jeg å få erstatningsvare. Syns ikke jeg er utpreget gniten akkurat, er jo normalt å ville ta vare på tingene sine. Anonymkode: b2e91...e6c
Hactar Skrevet 17. juni 2019 #7 Skrevet 17. juni 2019 Det er lov å si nei. Jeg kunne nok lånt bort en bæremeis en gang i blant, men jeg ville ikke lånt bort for eksempel bilstol eller klær jeg planlegger å bruke til flere barn. Da får folk skaffe eget å slite på. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #8 Skrevet 17. juni 2019 Vi har arvet en del klær fra en familie i nabolaget. Er kanskje ikke helt det samme, men uansett: Vi har pleid å gi en liten gave hver gang vi kommer og henter en pose arbetøy. En flaske vin til mammaen, godteri til jentene som har brukt klærne før, el.l. For å vise at vi setter pris på det. Noe slikt burde også den som låner utstyr ta seg bryet med å gi bort. For å vise takknemlighet... Men man kan liksom ikke si det til den som kommer og låner, heller. Så jeg skjønner dilemmaet, TS. Jeg ville solgt unna ting på Finn etter hvert, før de rekker å komme og spørre - men det går ikke hvis minstemann hos dere er yngre enn barna som låner... Anonymkode: 36281...093 1
Kontorotta Skrevet 17. juni 2019 #9 Skrevet 17. juni 2019 Nå har jeg svært sjeldent lånt noe utstyr. Det må være type redningsvest på en båttur eller noe liknende. Jeg prøver heller ikke å være gjerrig med andre. Gir gjerne bort arveklær og utstyr. Låner også bort saker og ting for en dag eller en tur, men jeg har ikke sansen for folk som låner utstyr for en hel sesong. Altså i stedet for å kjøpe ski og sko til ungen, låner de dette og leverer det tilbake når ungen har vokst fra det. Det tenker jeg ikke er så greit, hvert fall om man vet at de man låner av, sparer utstyret til egen unge som kommer senere.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #10 Skrevet 17. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har to barn og har derfor en del klær og utstyr. Da vi kjøpte utstyret og klærne planla vi at vi kunne bruke det til alle barna. Kjøpte nøytrale klær som kunne passe både til gutt og jente, har etterhvert kjøpt bæremeis og andre ting som er greit å ha. Vi planlegger nr 3 og er glad for at vi har det utstyret vi trenger og klær av god kvalitet. Har faktisk omtrent alt av klær fra nr 1. Trolig pga kvaliteten vi har valgt og vært nøye med riktig vask osv. Nå er det et par nære familiemedlemmer/venner som ofte spør om å låne ting. Alt fra klær til utstyr. Jeg er for så vidt ikke imot at folk kan låne ting. Men disse personene låner alt...De har omtrent ikke kjøpt noe. Selvfølgelig deres valg. Men føler nesten at det er litt surt at vi som har planlagt godt og brukt en del penger (vi har også kjøpt noe brukt altså, men har da kjøpt til oss selv, ikke lånt hele tiden) skal "sponse" andre med det de trenger slik de selv kan spare penger. Hadde vært kjekkere å låne bort ting dersom vi kunne lånt noe av dem om vi hadde hatt behov. Men slik er det ikke. Hva tenker dere andre om dette? Jeg virker sikkert gniten. Det er mest irritasjonen over tanken på at noen skal spare penger og "bruke" oss for det enn det å faktisk låne bort ting som plager meg. Anonymkode: e0986...213 Ja, du er gnien hvis det som plager deg mest er at andre skal spare penger på å få lånt fra dere. Anonymkode: 21611...146
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå