Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg fikk påvist pcos i fjor høst etter å ha gått på p-piller i 10 år, og når jeg sluttet kom symptomene med økt hårvekst, uten hud, vektøkning(kun 5 kg, er ellers tynn/normalvektig) og konstante mellomblødninger uten mens og eggeløsninger. Jeg har nå startet på Diane som har fungert veldig bra med tanke på hud og hår.

Så nå lurer jeg på, den dagen jeg ønsker å bli gravid og slutter på diane, så kommer vel alle symptomene tilbake igjen? Jeg har skjønt man kan ta i bruk ulike medisiner for å få mens og eggeløsning, men hvordan er det med huden og håret? Kan man få noe for dette mens man prøver og er gravid?

Lurer også på hvor lenge andre med pcos har prøvd før de har blitt gravide? Vil veldig gjerne ha barn når jeg er 26-28 år, og lurer på når jeg burde starte prøvingen? Er 23 i dag. Vil helst ikke slite med prøving i mange år.

Anonymkode: 2ca58...2fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg fikk påvist pcos i fjor høst etter å ha gått på p-piller i 10 år, og når jeg sluttet kom symptomene med økt hårvekst, uten hud, vektøkning(kun 5 kg, er ellers tynn/normalvektig) og konstante mellomblødninger uten mens og eggeløsninger. Jeg har nå startet på Diane som har fungert veldig bra med tanke på hud og hår.

Så nå lurer jeg på, den dagen jeg ønsker å bli gravid og slutter på diane, så kommer vel alle symptomene tilbake igjen? Jeg har skjønt man kan ta i bruk ulike medisiner for å få mens og eggeløsning, men hvordan er det med huden og håret? Kan man få noe for dette mens man prøver og er gravid?

Lurer også på hvor lenge andre med pcos har prøvd før de har blitt gravide? Vil veldig gjerne ha barn når jeg er 26-28 år, og lurer på når jeg burde starte prøvingen? Er 23 i dag. Vil helst ikke slite med prøving i mange år.

Anonymkode: 2ca58...2fb

Hei!

Er litt i samme situasjon. Sluttet på p-piller i desember, og mensen kom aldri. Ønsket å sjekke opp i hvorfor, og bestilte time hos privat gynekolog. Han sa at jeg hadde pcos. 
Jeg hadde veldig uren hud med en gang jeg sluttet på p-pillene (litt uønsket hårvekst, men føler ikke at jeg har sånn veldig mye mer enn normalt). Leste meg mye opp på diagnosen, og så at mange hadde fått god hormonkontroll ved å gå på lavkarbo (og ved å gå ned i vekt). Jeg var litt overvektig, men brukte strl M-L i klær, så det var ikke noe ekstrem overvekt. 

Jeg la om kosten med en gang, og begynte på lavkarbo. Merket at både kviser og hårene begynte å dempe seg, og jeg har nå gått ned 12 kg siden slutten av februar. Så kostholdsendring fikk det til å bli bedre hos meg 😊

Årsaken til at jeg sluttet på p-piller var at jeg og samboer hadde planlagt å prøve å bli gravid våren/sommeren 2019. Når jeg fikk diagnosen tenkte vi at det egentlig ikke var noe å vente på, ettersom noen måneder til og fra ikke kom til å spille noen rolle hvis dette kom til å ta tid. Jeg gikk derfor til fastlegen min og ble henvist til en ny gynekolog (han første jeg var til var helt ufordragelig). Hun ga meg metformin (som egentlig er medisin for dem med diabetes type 2). Metformin skal hjelpe de med PCOS å regulere hormonubalansen. I tillegg har mange som har PCOS insulinresistens, som er med på at vi dessverre er utsatt for vektøkning. Jeg fikk også provera (som skal sette i gang menstruasjon), og letrozol. Letrozol er egentlig medisin mot brystkreft, men de har oppdaget at det også fremmer eggløsning hos kvinner. 

Jeg startet på provera i mai, og fikk mensen to dager etter kuren (kuren varer i 10 dager), og skulle da ta letrozol to ganger om dagen f.o.m syklusdag 3 - 7. Fikk faktisk positiv eggløsningstest på første forsøk (12. juni), og nå venter jeg egentlig bare på å kunne ta en graviditetstest. Har også tatt hormonprøver hos legen første dag med menstruasjon, og idag (syklusdag 21), slik at gynekolog kan bekrefte at eggsløsning fant sted, og at tabelettene fungerte. 

Dette ble et veldig langt svar. Men; det er utrolig mange som har PCOS. Mange flere enn du skulle tro, og det finnes god hjelp der ute. Men behandlingsmetodene og nytten den har er jo veldig individuelt. Noen klarer det på første forsøk, mens andre responderer gjerne ikke på medisinen, og må prøve andre hjelpemidler. I tillegg er vi med PCOS dessverre også mer utsatt for spontanabbort. Med all den informasjonen i mente fant i alle fall JEG ut at en eventuelt graviditet blir faktisk UMULIG for meg å planlegge ☹️ så vi bestemte oss å gå "all in" med en gang. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...