Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har dessverre et (luksus)problem, som sikkert mange andre også har, at jeg ikke har peiling på hva jeg vil studere. Har nå hatt 3 friår etter vgs der jeg har reist mye, og har budd i Australia og New Zealand. Føler meg ganske ferdig med å reise rundt uten noe mål og mening nå, og har lyst til å begynne å studere! Men det jeg interesserer meg for virker helt umulig. Mine karakterer fra vgs er ganske midt på treet, og med alderspoengene mine ligger jeg på 40 poeng. Har tenkt på psykologi, men etter å ha lest litt har jeg funnet ut at det er grusomt vanskelig. Så tenkte jeg på ernæringsfysiolog, men det virker også veldig vanskelig å komme inn på, samt dårlige jobbmuligheter. 

Har søkt på diverse til høsten, men ikke noe jeg brenner for. (Utviklingsstudier, kjønnsstudier og teatervitenskap)

Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Jeg interesserer meg for helse og ernæring, språk, drama, reiseliv og psykologi!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmm, det er mange forskjellige studier du kan velge mellom som går inn på de ulike interessene du har. Synes derimot at det er viktig at du ser på jobbmuligheter også. Setter opp en liste med forslag som jeg hadde tenkt litt på hvis jeg hadde samme interesser som deg. Dette er kun forslag, og det er mange flere muligheter der ute, men her er noen:

-Grunnskolelærer (her er det mange alternativer da du kan undervise i fag som interesserer deg: språk og drama). Hvis du derimot ikke kan tenke deg å jobbe med barn eller undervisning, så er sikkert ikke dette noe for deg. Du kan også se på andre ting som pedagog eller logoped hvis du har lyst å hjelp barn og unge på andre områder.
-Sykepleier med videreutdanning (eks. diabetssykepleie). Sykepleiere har en del valg når det kommer til videreutdanning, og det er mulig å jobbe med noe som er mer ernæringsrelatert.
-Teatervitenskap og senere ta PPU ved fullført master? Du kan da kvalifisere deg til å bli lærer på videregående skole i dramafag.
-Sosionom

Anonymkode: ebf95...86d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...