Gå til innhold

Venn som lar andre jobbe for henne... veldig lat i allefall...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen.

Håper dere kan forklare denne type  oppførsel eller menneske for meg. For jeg begynner å bli litt lei av denne venninnen.

Vi er 5-6 veninner som er ganske turglade. Vi går fjellturer med overnatting ca 3-5 ganger i året. Alle er glad i slike turer og vi har det generelt hyggelig. Men det er ei i gruppa som irriterer meg og som ødelegger hele gleden med turene. Her er eksemplene:

• Når vi skal på tur, så er det en del pakking, Sekk, mat, telt, soveposer, grill, fiskeutstyr osv osv. Vi andre møter opp hos denne veninnen som jeg snakker om og turen starter derifra. Vi andre er ALLTID ferdig pakket og klare for tur til avtalt tidspunkt. Når vi kommer til denne siste venninen da, så er hun aldri klar. Har ikke startet å pakke egang. Sånn er det hver gang. ingenting er klart... enkelte ganger har hun så vidt stått opp og drikker fortsatt kaffe. Så er det alltid slik at hun forventer at vi andre hjelper henne med å pakke. Og det gjør vi. Ikke vet hun hvor hun har alle tingene sine enngang. Jeg mener hvis vi andre kan være klare, ferdigpakka og kjøre til henne, så kan hun i det minste vente klar.
  • Når vi er på tur, og har funnet oss en overnattingsplass, så må vi andre gjøre alt. Sette opp telt, finne ved til grillen, fyre opp, grille maten osv osv. Hun gjør INGENTING! Det er på det nivået at vi må grille maten for henne... Jeg er dritlei dette! Hun setter seg ned og gjør ingenting. Midt i alt dette, så går jeg f.eks for å hente vannflaska mi.. og da hrer jeg henne si: Kan du vær så snill ta med flaska mi også når du først er på vei til sekkene?
  • Når vi skal pakke sammen, så er vi andre veldig flinke, og det tar ikke så lang tid for oss... Gjett hvem som må ha hjelp til å pakke? Hun gjør kanskje 20% av jobben med sine egne tind. Resten gjør vi andre....
  • Sånn er det hele tiden... også når vi har andre sosiale samkomster.

Alt dette dreper turgleden og opplevelsen for meg, men også de andre tror jeg. Det verste er at denne "latskapen" hennes har blitt en sånn morogreie som vi andre har funnet oss i.. men tror alle er litt lei nå. Spesielt jeg. Men hun vet at så lenge det funker, så fortsetter hun slik. Jeg har lyst til å bare la henne ordne alt selv, kan gjerne vente i 5 timer om jeg må...  men de andre gidder ikke å vente og bare gjør ting for henne.

Noen andre med slike erfaringer? Hva synnes dere om slike mennesker? Hva er greia hennes? Jeg tenker at hun ikke har noe form for ydmykhet.. allefall veldig lite.

Anonymkode: ac43c...56f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok bare gitt beskjed i klartekst at om hun ikke er klar når dere kommer neste gang så kjører dere. Folk fortsetter med oppførsel som man tillater rett og slett. Evt be henne være hos en av dere og kommer hun ikke i tide må dere bare etterlate henne. Sur blir hun nok men enten lærer hun til neste gang eller så er dere kvitt ett problem.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det er vel bare å slutte å sy puter under armene hennes. Avtal oppmøtested for tur og klokkeslett. Er hun ikke klar, så drar dere bare.

Gi alle ansvar for hvert sitt punkt ved leirplassen, la henne få oppgaver som gjerne bare går ut over henne selv, ikke hjelp til.

Men om du er på vei for å hente vannflaska di ved sekkene, burde det ikke koste mange kalorier å hente hennes også, om hun har husket å pakke den med seg sa.... ;-)

Endret av Kontorotta
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å hjelpe henne med å pakke. Det får hun fint gjøre selv. Dere gjør henne en bjørnetjeneste ved å gi etter, for da vet hun at hun bare kan fortsette. Og ikke gi henne all verdens med tid når dere skal hente henne. Si at dere kommer til henne kl 10, er hun da ikke klar innen 10 minutt så drar dere uten henne, for dere gidder ikke å kaste bort masse tid på å vente.

Dere må ikke legge til rette for latskapen hennes! Still krav, vær strenge.

Anonymkode: 449a2...fd2

• Liker 2
Skrevet

Avtal at dere møtes hos en av dere andre heretter og dukker hun ikke opp, så bare drar dere. Da kan hun bli så sur hun bare vil og dere får en hyggelig tur likevel. Kanskje hun lærer til neste tur.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg er helt enig i det dere sier. Problemet er bare at de andre i gruppa fortsatt er snille med ho, og finner seg i dette. Selv om de også begynner å bli litt lei ser jeg. Har egentlig mest lyst til å dra på tur uten henne. Jeg får ta hardere grep neste gang, så ser vi hvordan dette går...

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor drar dere ikke bare fra henne når hun ikke er klar?

AnonymBruker
Skrevet

Dersom resten av jentene gjør alt for henne er det jo bare å gi opp.

Anonymkode: 0c805...3c1

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke endre dine venner så hvis de ønsker å være tjenere for den ene venninnen så la de holde på. Du kan slutte å hjelpe henne selv, sett deg ned og slapp av med en bok eller noe mens du venter. 

Anonymkode: 04f7d...f9a

AnonymBruker
Skrevet
På 17.6.2019 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen.

Håper dere kan forklare denne type  oppførsel eller menneske for meg. For jeg begynner å bli litt lei av denne venninnen.

Vi er 5-6 veninner som er ganske turglade. Vi går fjellturer med overnatting ca 3-5 ganger i året. Alle er glad i slike turer og vi har det generelt hyggelig. Men det er ei i gruppa som irriterer meg og som ødelegger hele gleden med turene. Her er eksemplene:

• Når vi skal på tur, så er det en del pakking, Sekk, mat, telt, soveposer, grill, fiskeutstyr osv osv. Vi andre møter opp hos denne veninnen som jeg snakker om og turen starter derifra. Vi andre er ALLTID ferdig pakket og klare for tur til avtalt tidspunkt. Når vi kommer til denne siste venninen da, så er hun aldri klar. Har ikke startet å pakke egang. Sånn er det hver gang. ingenting er klart... enkelte ganger har hun så vidt stått opp og drikker fortsatt kaffe. Så er det alltid slik at hun forventer at vi andre hjelper henne med å pakke. Og det gjør vi. Ikke vet hun hvor hun har alle tingene sine enngang. Jeg mener hvis vi andre kan være klare, ferdigpakka og kjøre til henne, så kan hun i det minste vente klar.
  • Når vi er på tur, og har funnet oss en overnattingsplass, så må vi andre gjøre alt. Sette opp telt, finne ved til grillen, fyre opp, grille maten osv osv. Hun gjør INGENTING! Det er på det nivået at vi må grille maten for henne... Jeg er dritlei dette! Hun setter seg ned og gjør ingenting. Midt i alt dette, så går jeg f.eks for å hente vannflaska mi.. og da hrer jeg henne si: Kan du vær så snill ta med flaska mi også når du først er på vei til sekkene?
  • Når vi skal pakke sammen, så er vi andre veldig flinke, og det tar ikke så lang tid for oss... Gjett hvem som må ha hjelp til å pakke? Hun gjør kanskje 20% av jobben med sine egne tind. Resten gjør vi andre....
  • Sånn er det hele tiden... også når vi har andre sosiale samkomster.

Alt dette dreper turgleden og opplevelsen for meg, men også de andre tror jeg. Det verste er at denne "latskapen" hennes har blitt en sånn morogreie som vi andre har funnet oss i.. men tror alle er litt lei nå. Spesielt jeg. Men hun vet at så lenge det funker, så fortsetter hun slik. Jeg har lyst til å bare la henne ordne alt selv, kan gjerne vente i 5 timer om jeg må...  men de andre gidder ikke å vente og bare gjør ting for henne.

Noen andre med slike erfaringer? Hva synnes dere om slike mennesker? Hva er greia hennes? Jeg tenker at hun ikke har noe form for ydmykhet.. allefall veldig lite.

Håper du/dere har sagt det til henne??

Anonymkode: e0ae9...5e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...