AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #1 Skrevet 17. juni 2019 Hvordan blir man det? Jeg prøver virkelig hardt! Jobber jevnt og ofte, leser på fritiden og blir kjent med emne via flere kilder. Eksempel på jeg for eksempel gjør er: - Leser oppgave flere ganger, og noterer det jeg leser. Så jeg vet at det blir riktig. - Sjekker pensum og trekker det inn. - Skriver variende, og fagord (gjerne med betydning). - Begynner en uke eller to før innlevering, hvor jeg bruker den siste uken på å lese og rettskrive. - Snakker med veileder og tar imot råd, tips. - Tar vare på gamle eksamen og innlevering, for å se igjennom. Likevel er jeg en C-elev. Får også ofte D. Vil så gjerne gjøre det bra! Vet det er urealitisk å hoppe rett fra C/D-skalaen til A. Har dere noen smarte studiemetoder? Jeg pleier å lese, skrive notater og lage storyboard av hvordan jeg vil gjøre det. Bruker gjerne 2 timer på det, så til originalarbeid som tar lenger tid. Jeg er virkelig lei av å få D eller E, når jeg jobber hardt og strategetisk. Anonymkode: b3ba1...996 1
stan Skrevet 17. juni 2019 #2 Skrevet 17. juni 2019 Har du prøvd Feynman teknikken? Google feynman technique. Det kan virke som om du ikke lykkes med å koble og se deler i pensum i sammenheng og få oversikten. Prøv å jobbe sammen med andre, helst noen med bedre karakterer. Diskuter pensum og ikke minst bruk Feynman teknikken. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #3 Skrevet 17. juni 2019 Ikke lett å si når jeg ikke ser oppgavene dine, eller vet hva du studerer. Jeg har stort sett fått B-er, men har også noen A-er. Har selvfølgelig og noen C og D. I de oppgavene der jeg har fått gode karakterer, har jeg: Gjort valg og begrenset meg mht hva jeg skriver om. Du er egentlig ganske fri innenfor en oppgave så lenge du skriver hva du har gjort. La oss si at oppgaven er: «Gjør en analyse av *litteraturverk* og drøft hvordan den kan ses i lys av *ett eller annet*». Da kan du skrive i innledningen: «I analysen vil jeg ha hovedfokus på forholdet mellom de to karakterene Lise og Per, fordi.....». I de oppgavene der jeg har vært mer generell og «oppramsende», har jeg fått dårligere resultat. Skriver sammenhengende, og kobler alt til hverandre i oppgaven. Har struktur. Nytt avsnitt når jeg skriver om noe nytt. Avsnittene «glir» samtidig over i hverandre med ord og uttrykk som: Videre kan vi se at.... I boka finner vi også.... Noe annet som er sentralt mtp det fortellertekniske er.... Vær kort og presis. Skriv heller: «Novellen handler om Per og Kari som opplever et eventyr», enn «Dette er en novelle skrevet av Anne Åsen som handler om to mennesker som heter Per Hansen og Kari Olsen, som en dag finner ut at de skal reise på en ganske lang ferie som ender opp som et helt fantastisk eventyr». Jeg er sikker når jeg er sikker. Viser det når jeg ikke er sikker. Noen studenter er glade i å skrive ting som «Man kan tenke seg at....» når det faktisk finnes bevis for at noe er helt korrekt. Samtidig kan du ikke skrive at noe er sant om du ikke har belegg for det. Da er det greit å bruke uttrykk som nevnt. Dette er nok mest vanlig i fag som litteratur, kultur osv da. Jeg vet ikke hva du studerer. Ellers, bruk kilder og bevis. Anonymkode: 6ed0e...317 2
Hedersbrukeren Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 Hvilket fagfelt dreier det seg om? Dessverre teller evner og talent også en god del, og selv om man kan kompensere en del gjennom å arbeide ekstra hardt, så er det ikke slik at alle kan jobbe seg til bli en A-student 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 Steg 1 forberede seg til forelesning steg 2 følge med i timen og notere kun det relevante og prøve å forstå mest mulig steg 3 jobbe jevnt med faget. Sjekk at du firstår alt etter forelesning finale: lese smart til eksamen. Finn ut av hva som er kjernen i faget. Pugge seg ihjel på 10 000 sider funker ikke. Du må vite hvirdan du lærer best. Jeh greide ikke lese eller komme i timen og gjorde sjeldent leksene. Men jeg har ADD(konsentrasjonsvansker) + er svak i norsk/engelsk. Er innvandrer i tillegg så det å lese fungerte ikke for meg. Ble en B/C student. Men jeg gjorde en ting riktig. Kjente mine svakheter og studerte i siste liten på en måte som passet meg best. A-studenter studere hardt fra dag 1. Talent og evner gir deg kanskje 6 på vgs men ikke universitetet. Der er det så store mengder pensum at du faktisk må være strukturert. Anonymkode: 88c3a...b78
Ullvott Skrevet 17. juni 2019 #6 Skrevet 17. juni 2019 Mange sliter med akademisk skriving og får ikke ut sitt fulle potensiale fordi skrivingen hindrer dem. Les masse om akademisk skriving, ta kurs i akademisk skriving og øv deg. Be om begrunnelse for karakterene du får, og se om det er noe der du kan lære av. Spør gjerne A-studentene om du kan få lese eksamensbesvarelsene deres, også, og se om du ser forskjellen mellom dine besvarelser og A-besvarelsene. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #7 Skrevet 17. juni 2019 Pugg gamle eksamens hefter, omtrent det enest klassen min gjorde. De med A-snitt kun de omtrent utenatt Anonymkode: 26e12...691
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #8 Skrevet 17. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pugg gamle eksamens hefter, omtrent det enest klassen min gjorde. De med A-snitt kun de omtrent utenatt Anonymkode: 26e12...691 Funker ikke. Plutselig endres hele faget. Vi hadde ingen gamle å se på pga reform. Og foreleserne nektet å legge ut XD Anonymkode: 88c3a...b78 1
Roci Skrevet 17. juni 2019 #9 Skrevet 17. juni 2019 Som @Ullvott skriver: Ta et kurs i akademisk skriving. En bekjent av meg fikk aldri noen bedre karakter enn D, nettopp fordi h*n ikke var god til å ordlegge seg skriftlig, og da hjalp det ikke å kunne pensum godt. For å oppnå gode karakterer, kreves det dessuten at du viser stor grad av vurderingsevne og selvstendighet i forståelsen av faget. Søk på nett om du finner A- eller B-besvarelser i faget/emnet ditt, og legg merke til hvordan de er skrevet. Det kan også være til god hjelp å få begrunnelse når du har fått sensur på besvarelsen din, da framgår det ofte hva som evt. var mangelfullt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #10 Skrevet 17. juni 2019 Signerer det andre har skrevet om akademisk skriving. På min første skoleeksamen fikk jeg C, selv om jeg hadde lest ganske mye og i og for seg kunne pensum godt. Jeg innså at jeg ikke hadde knekket skrivekoden. Jeg lærte meg det, og vipps - Aer og en og annen B, selv med minimalt med lesing. Det jeg har funnet ut funker: - lær akademisk skriving og hvordan du bygger opp oppgaven (obs at det varierer noe mellom ulike fagfelt) - Finn ut hva som er sentralt i pensum (sentrale teorier etc) og lær deg det! Der tror jeg det ligger en stor forskjell mellom de aller beste studentene og resten - de aller flinkeste er gode på å skjønne hva som er viktig, og prioriterer ut fra det - vær bevisst på å knytte inn pensum - trekk linjer, vis sammenhenger, du må kunne tenke selv og vise at du forstår og kan anvende kunnskapen for å få en A Anonymkode: 6c024...29a
Roci Skrevet 17. juni 2019 #11 Skrevet 17. juni 2019 (endret) TS, bruker du forresten tankekart når du skriver notater? Det er en kjempefin måte å få oversikt over sammenhengen i fagstoffet på. Endret 17. juni 2019 av Roci
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #12 Skrevet 17. juni 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Funker ikke. Plutselig endres hele faget. Vi hadde ingen gamle å se på pga reform. Og foreleserne nektet å legge ut XD Anonymkode: 88c3a...b78 På flere høgskolen er alle eksamener offentlig, ikkje noe forelesern kan velg. De ligger på fronter på egen mappe. Er faget reformert sliter dere uansett🤷♀️ første klassen blir ofte "prøvekaniner" Anonymkode: 26e12...691
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #13 Skrevet 17. juni 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: På flere høgskolen er alle eksamener offentlig, ikkje noe forelesern kan velg. De ligger på fronter på egen mappe. Er faget reformert sliter dere uansett🤷♀️ første klassen blir ofte "prøvekaniner" Anonymkode: 26e12...691 vel, jeg gikk på bi hva vet jeg. Ble utsatt for reform og plutselig endring av eksamensform. Alle tidligere eksamener var utregning plutselig ble det case et av åra. Hadde mye gammelt å se på på bachelor. Ble plutselig tomt på master XD Anonymkode: 88c3a...b78
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #14 Skrevet 17. juni 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan blir man det? Jeg prøver virkelig hardt! Jobber jevnt og ofte, leser på fritiden og blir kjent med emne via flere kilder. Eksempel på jeg for eksempel gjør er: - Leser oppgave flere ganger, og noterer det jeg leser. Så jeg vet at det blir riktig. - Sjekker pensum og trekker det inn. - Skriver variende, og fagord (gjerne med betydning). - Begynner en uke eller to før innlevering, hvor jeg bruker den siste uken på å lese og rettskrive. - Snakker med veileder og tar imot råd, tips. - Tar vare på gamle eksamen og innlevering, for å se igjennom. Likevel er jeg en C-elev. Får også ofte D. Vil så gjerne gjøre det bra! Vet det er urealitisk å hoppe rett fra C/D-skalaen til A. Har dere noen smarte studiemetoder? Jeg pleier å lese, skrive notater og lage storyboard av hvordan jeg vil gjøre det. Bruker gjerne 2 timer på det, så til originalarbeid som tar lenger tid. Jeg er virkelig lei av å få D eller E, når jeg jobber hardt og strategetisk. Anonymkode: b3ba1...996 Hvilke tilbakemeldinger får du på oppgavene? Da ser du jo der hva du må jobbe mer med Anonymkode: 2fdbd...2ff
Gjest Juks Skrevet 17. juni 2019 #15 Skrevet 17. juni 2019 Studieteknikk, der man lærer seg hvordan skille det som er viktig fra det som er bakgrunnsstoff. Hvor man bruker tid på det som er relevant, og pugger dette. Nytter ikke å lese 700 sider til eksamen 3 ganger. Les heller de viktigste 40 sider 50 ganger til sammenligning! Jobb hardt med tidligere eksamensoppgaver. Ikke bare se på dem, gjerne løs flere av disse flere ganger, og få veileder til å kommentere noen av disse. Så burde du også sette deg inn i hvordan du på best mulig måte kan løse eksamensoppgaven. Skal man drøfte, så vit hvordan man gjør det og hva som burde drøftes. Rett å slett lære seg den akademiske skrivemåten. Dette hever helhetsinntrykket, og vipper deg opp i stedet for ned. Vær kritisk til pensum, vær kreativ, tillat deg selv å tenke nytt og annerledes. Det viser at du forstår og behersker pensumet. Men forhold deg til oppgaven likevel.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #16 Skrevet 17. juni 2019 Takk for tips 🙂 skal se om jeg finner noen kurs i akademisk skriving i sommer, og ta bruk i Feynmanteknikken.. Skal bruke sommerferien på å bli kjent med faget, og lese meg opp til 3.året. Går bachelor. Kanskje det hjelper å ha et forsprang! Anonymkode: b3ba1...996
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå