AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #1 Skrevet 16. juni 2019 Starter på siste året av bacheloren til høsten, og venter barn i September. Har forstått det slik at jeg kan søke om permisjon, men fortsatt ta eksamen som vanlig? Det er ikke obligatorisk undervisning, men noen innleveringer for å få gå opp til eksamen - egentlig er 3 av øvingene muntlige, men skal prøve å få disse over telefon om de kan tilrettelegge litt (de bruker å være greie på det da mange har lang avstand til studiestedet). Eksamen er ca 1 ukes hjemmeeksamen, og jeg har til nå gjort det veldig bra så tenker det skal gå helt greit med en liten tass her siden faren skal være hjemme til etter jul. Jeg har nå meldt meg opp til emnene jeg skal ha i høst på studentweb, og skal betale semesteravgift, deretter søker jeg skolen om permisjon? Må jeg da si fra om at jeg skal ta eksamen eller gjøre noe i studentweb? Lånekassen søker jeg så om permisjon 3 uker før termin? Blir litt forvirret, skal ringe både skolen og lånekassen men slet medå komme gjennom før helga og blir litt utålmodig så flott om noen kan forklare Har lyst til å starte på master etter bacheloren og vil helst ikke bli hengende etter selv om jeg har skjønt at det ikke har noe å si mtp lån og slikt. Anonymkode: 632bb...cbf
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #2 Skrevet 17. juni 2019 Du MÅ ikke ta permisjon fra studiene. Foreldrepenger fra Lånekassen får du uansett. Du kan ta så mange eksamener du vil under permisjon også. Hvis du har jobbet ved siden av studiene og har tjent nok får du foreldrepenger fra nav I TILLEGG til foreldrepenger fra Lånekassen. Hvis du ikke har rett på foreldrepenger fra nav. Så kan du søke om engangsstønad. Denne får du da også I TILLEGG til foreldrepenger fra Lånekassen. Obs obs: Du kan ikke søke foreldrepenger fra Lånekassen før ETTER barnet er født. Du må ha fødselsattest som tar noen uker å få.. Du må være fulltidsstudent frem til minimum 3 uker før fødsel (dvs kan ikke ta permisjon tidligere). Men det gjør ikke noe om du fortsetter å være student. Lånekassen er erfaringsmessig veldig treige med behandling av disse søknadene. Tok vel ca 2 måneder etter fødsel før min søknad ble behandlet. Så legg av litt penger til den perioden.. Hvis du skal fortsette å være student og ikke ta permisjon fra studiene så kan du bare søke vanlig lån og stipend fra høsten av. Da får du disse «vanlige» utbetalingene helt frem til Lånekassen har behandlet søknad om foreldrepenger. Så etter søknaden er behandlet omgjør de det som skal være foreldrepenger til stipend (og ikke lån. Foreldrepenger fra Lånekassen er jo penger du får, det øker ikke studielånet ditt. Bare spør hvis du lurer på noe. Denne mølja har jeg vært gjennom selv og da sjekket jeg alt veldig grundig Anonymkode: 2d3e6...7d0 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #3 Skrevet 17. juni 2019 Quote Du MÅ ikke ta permisjon fra studiene. Foreldrepenger fra Lånekassen får du uansett. Du kan ta så mange eksamener du vil under permisjon også. Hvis du har jobbet ved siden av studiene og har tjent nok får du foreldrepenger fra nav I TILLEGG til foreldrepenger fra Lånekassen. Hvis du ikke har rett på foreldrepenger fra nav. Så kan du søke om engangsstønad. Denne får du da også I TILLEGG til foreldrepenger fra Lånekassen. Tusen takk for at du tar deg tid til å svare! Hva skjer evt om jeg ikke består eksamen og ikke har tatt ut permisjon? Ser ikke for meg at dette blir et problem,men man vet jo aldri om noe går galt. Ser også at det er noe som heter forsørgerstipend på 1700kr i måneden. Jeg har bare en liten deltidsjobb slik at jeg får engangsstøtte, far tjener heller ikke mye (vært på AAP og er nå student slik at forsørgerstipend sikkert blir innvilget). Hvis jeg har forstått deg riktig kan jeg altså bare søke lån og stipend som vanlig, deretter: -søke engangsstønad hos NAV. -søke foreldrestipend hos lånekassen når barnet er født (eller 3 uker før termin, står litt forskjellig) -forsørgerstipend blir automatisk beregnet når man søker om foreldrestipend? Isåfall er det jo veldig greit å slippe å ta ut permisjon over alt, har også en del ekstra studiepoeng så om alt skulle gå ille blir jeg ikke for mye hengende etter om jeg stryker på alt Anonymkode: 632bb...cbf
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 Det skjer ikke noe hvis du ikke består eksamen annet enn hva som vanligvis skjer. Dvs du mister et forsøk på eksamen og du blir hengende etter med studiepoeng (men det er jo ingen fare med mindre du er over 60 stp bak mtp Lånekassen). Ellers har du forstått alt riktig ja, høres ut som en bra plan du har der! Forsørgerstipend blir medregnet når man søker om foreldrestipend. Engangsstønad hos NAV kan du søke om fra uke 26 i svangerskapet tror jeg. Jeg søkte på nett på nav.no og hadde pengene på konto 3 dager etterpå Anonymkode: 2d3e6...7d0
Tibbie Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 Send studieveileder en mail nå, så har du sikkert svar i morgen Jeg vet ikke så mye om de praktiske tingene du spør etter, men vet at du kan ta alle eksamene i permisjon. Ei jeg kjenner tok alle eksamene i vår høygravd. Natten etter den siste eksamenen fødte hun. Kult om du klarer å fullføre studiene samtidig som du er gravid og etterhvert har baby! 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå