Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da skal jeg og kona til parterapi.  Vi har litt forskjellig å rette opp i kan man si.  Hvis vi ikke kommer til enighet om våre problemer så står ekteskapet på spill.

Men virker egentlig parterapi?  Hvor stor andel av de som oppsøker familievernkontor/parterapeut for å få hjelp med parrelasjonen, klarer å komme til enighet og velger å bli i forholdet?

Ble dere skilt eller er dere fortsatt sammen etter å ha vert i terapi?

Mann, 50'ish.

Anonymkode: 947c1...695

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skal jeg og kona til parterapi.  Vi har litt forskjellig å rette opp i kan man si.  Hvis vi ikke kommer til enighet om våre problemer så står ekteskapet på spill.

Men virker egentlig parterapi?  Hvor stor andel av de som oppsøker familievernkontor/parterapeut for å få hjelp med parrelasjonen, klarer å komme til enighet og velger å bli i forholdet?

Ble dere skilt eller er dere fortsatt sammen etter å ha vert i terapi?

Mann, 50'ish.

Anonymkode: 947c1...695

Ja, det virket for oss. Forholdet ble dårligere og dårligere over 4 år. Det siste året hadde vi sex kanskje 3 ganger, bare for å illustrere hvoran det var. Mangelen på nærhet var bare toppen av isfjellet. 

Det snudde etter parterapi. Vi knøt opp noen knuter så å si, og så, etter et par måneder fikk forholdet en skikkelig restart. Nå er vi, uten overdrivelse, nærmere enn noen gang. 

Så ja, et elendig forhold kan bli ordentlig bra igjen noen ganger. Man hører ikke om suksesshistoriene. Det er bare de som skilles som forteller historien.  Ikke de som kommer gjennom en krise. Hvis jeg haddd skilt meg når ting var på bunn ville jeg sikkert sagt at det var riktig, og ikke et minutt for tidlig.

M, snart 50

Anonymkode: 24090...379

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det virker, men dere må gå "all inn". Ikke pynt på ting, ikke skjul ting. Og lytt til terapautens, gjør øvelsene dere blir bedt om.

Ta det seriøst, så kan det virke. I motsatt fall, garantert ikke 

Anonymkode: d59e5...c6b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi ble ikke så mye klokere, men holder sammen enda. Men det må sies at terapeuten var skikkelig ræva. Vi fikk ingen øvelser og hun hadde ingen løsning på hvordan vi skulle få bedre kommunikasjon sa hun på første time. 🙄 

jeg tenker vel at uansett utfall så er det verdt det. Hvis det virker er det topp, og hvis det ikke virker kan dere se tilbake å si at dere virkelig prøvde alt.

Anonymkode: 34f8c...3ec

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner hadde flyttet ut, og fortalt barna at de skulle skilles. Samlivet var Så krise. Men de fortsatte i terapi, fordi konen virkelig ønsket. Det er over et år siden, de har flyttet sammen igjen 

Anonymkode: 6ead9...1c9

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier - dere må ha trua på det og gjøre det skikkelig. Legg til sides sinne, frustrasjon, anklager etc. og vær saklig. Lytt. 

Hvis dere ikke finner "kjemi" med terapeuten, forsøk en annen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begge må ta skyld i vanskene, ellers er det dødfødt. Har ikke vært i terapi selv, men har vært i nylig brudd

Anonymkode: edb29...34d

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Nei. Parterapi er endestasjonen.

Skrevet

Vi hadde hatt det dårlig lenge, og det endte med utroskap. Terapien ble en øyeåpner for oss og vi valgte hverandre på nytt. Vi har det bedre nå en noen gang. 

Det er viktig å være åpen og ærlig i terapien, og det som blir sagt der må ikke brukes mot hverandre etterpå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dere som fikk det til å fungere med terapi: Hva var det terapien fikk dere til å innse som dere ikke skjønte før?

Anonymkode: 9bc9e...806

Skrevet

Å ikke skjule primærfølelser bak sekundærfølelser. Jeg kunne f.eks reagere med sinne når jeg egentlig var lei meg og trist. Med sinne skyver man andre fra seg, noe som er lite hensiktsmessig i et ekteskap. 

Vi lærte å kommunisere følelser på en bedre måte. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 4d657...b61

AnonymBruker
Skrevet

Det virket for oss, men vi hadde veldig konkrete utfordringer. En del ting vi hadde kranglet om i årevis, uten å klare å komme til enighet. Det hjalp å få en utenfra til å fortelle oss hva som var rimelig og urimelig. 

Vi har ikke krangelet om disse tingene siden. 

Anonymkode: b1b8a...366

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange som har prøvd, og mitt bestemte inntrykk er at det ikke virker, men bare forlenger lidelsene. Og så kan det selvsagt bidra til et øyeblikks våpenhvile i et forhold som partene er støkk i fordi de har barn eller fordi de ikke klarer seg økonomisk på egenhånd. Stort sett en veldig overvurdert mumbo jumbo-industri.

Anonymkode: 9b786...f05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kunsten er å oppsøke terapi før man er  "beyond the point of no return". Mange går til terapi først når den ene allerede er mentalt ute av forholdet. Da skal det mye til før man klarer å rette det opp. 

Kommunikasjon er et vanlig problem som kan bedres, man blir mer klar over hvor "problemet" egentlig ligger ("alt er hans feil!"), eller man får større klarhet i egne behov og hvorvidt man blir møtt på dette i forholdet. 

Anonymkode: e6e53...388

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe å tape på fvk eller terapeut,  i verste fall blir det bedre kommunikasjon i bruddprosessen. 

Meg hjalp de ut, ettersom jeg vegret meg for å gjøre det slutt, men heller grublet på meg en depresjon over flere år. 

Anonymkode: 0a73e...0a3

AnonymBruker
Skrevet

Terapeuten mente kjæresten burde dumpe meg,fordi det var flere fisk i havet...Han valgte å bli hos meg,og dette er over 3 år siden.

Anonymkode: e74ae...2e5

Gjest Alterego666
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner mange som har prøvd, og mitt bestemte inntrykk er at det ikke virker, men bare forlenger lidelsene. Og så kan det selvsagt bidra til et øyeblikks våpenhvile i et forhold som partene er støkk i fordi de har barn eller fordi de ikke klarer seg økonomisk på egenhånd. Stort sett en veldig overvurdert mumbo jumbo-industri.

Anonymkode: 9b786...f05

For meg virket det slik: 

Jeg klarte ikke å prøve helt, men lenge forsøkte jeg hardt å virkelig prøver.

Resultatet var nok gitt, men at jeg forsøkte gjorde at jeg raskt forsonte meg med bruddet som var min beslutning.

Skrevet
På 17.6.2019 den 22.55, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe å tape på fvk eller terapeut,  i verste fall blir det bedre kommunikasjon i bruddprosessen. 

Meg hjalp de ut, ettersom jeg vegret meg for å gjøre det slutt, men heller grublet på meg en depresjon over flere år. 

Anonymkode: 0a73e...0a3

Skulle gjerne hørt mer om hvordan de hjalp deg. .. grublet på meg depresjon akkurat som deg, men er fortsatt i grublingen..... Og fvk har vært liten suksess...

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det funker om man er villige til å jobbe med problemene sine! Parterapi er ikke noe magisk, men et effektivt verktøy om man bruker det riktig!

Men det er viktig at man ikke venter for lenge, at det er siste utveien liksom. En annen ting er at begge to er innstilt på å jobbe med dette sammen. 

Jeg og mannen min har nettopp avsluttet samarbeidet med FVK etter å ha vært der en gang i måneden de siste 6 månedene (vi ønsket ikke oftere timer) og vi har hatt et kjempeutbytte. Det er jo vi som gjør jobben, men de teknikkene og oppdagelsene vi har gjort ved hjelp av behandleren vår har vært veldig hjelpsom. 

Jeg har også vært hos FVK med eksen min, men der gikk det heller dårlig for han strittet i mot, mente at vi ikke hadde problemer og at dette var tull. Der var vi for sene, men også problemer i forholdet var så store og vi var så ulike at vi ikke var til å reddes.

Så ja, for noen funker det helt fantastisk, andre vil det ikke gjøre noen forskjell på. Det beste man kan gjøre er å møte opp med rett innstilling og være klar for å jobbe med seg selv.

Lykke til :)

Anonymkode: 51386...227

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...