AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #1 Skrevet 16. juni 2019 Jeg blødde på lakenet i går. Jeg fikk ikke vasket det i går så nå har det tørket. Går blodflekken vekk om jeg setter det på 90 grader i vaskemaskinen? Anonymkode: a457f...e37
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #2 Skrevet 16. juni 2019 Nei. Men hvis du vasker det på 30 grader forsvinner den nok, så kan du heller vaske på den temperaturen du pleier etterpå. Blodflekker løser seg opp i kaldt vann, mens varmt vann får de til å sitte enda bedre fast. Og da nytter det ikke å prøve kaldt vann etterpå, man må vaske i det kalde vannet først. Anonymkode: 842d4...eb4 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #3 Skrevet 16. juni 2019 Iskaldt vann og flekkfjerner. Anonymkode: 08b5a...8f8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 På lakenet? Jeg vasker alltid undertøy, sengetøy og håndduker på 90 grader, og da fjernes også blod (oftere fra mannen som skjærer seg under barbering, enn fra meg). Anonymkode: 0ead8...eae 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #5 Skrevet 5. juli 2019 På 17.6.2019 den 9.03, AnonymBruker skrev: På lakenet? Jeg vasker alltid undertøy, sengetøy og håndduker på 90 grader, og da fjernes også blod (oftere fra mannen som skjærer seg under barbering, enn fra meg). Anonymkode: 0ead8...eae Jeg vasker også undertøy på 90 grader, og har aldri fått bort mensblod på den måten, det går aldri bort 😭 Så jeg er nøye med å skylle i kaldt vann før jeg vasker på 90 grader (som regel blir det flekker da også). Kanskje det er enklere å fjerne rent blod enn blodslimgøgg? Bruker du flekkfjerner i tillegg til vaskemiddel? Anonymkode: d6a96...d3e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #6 Skrevet 5. juli 2019 Kaldt vann eller isterninger, som nevnt. Anonymkode: e8d31...41e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #7 Skrevet 5. juli 2019 Legg det til bløt i kaldt vann i en bøtte over natten. Gjerne med litt salt. Så vasker du det som normalt. Aldri varmt vann på blodflekker. Da er det kaldt vann som gjelder. Hilsen en nesebløder som har trent kampsport i tyve år, i hvit drakt... Anonymkode: 9702b...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #9 Skrevet 5. juli 2019 Kaldt vann først, som nevnt. Salmiakk er forøvrig hypereffektivt til å løse blodflekker. Anonymkode: 57a12...cf0
Minya Skrevet 5. juli 2019 #10 Skrevet 5. juli 2019 Spytt. Det inneholder enzymer som løser opp tørket blod, og fungerer særdeles godt på ditt eget blod. Work up nok spytt til at du får fuktet en klut, og gni på flekken. Etter hvert kan du tilsette kaldt vann, det hjelper til å vaske bort blodet når det løsner litt, og så vasker du bare lakenet på vanlig måte.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #11 Skrevet 5. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Legg det til bløt i kaldt vann i en bøtte over natten. Gjerne med litt salt. Så vasker du det som normalt. Aldri varmt vann på blodflekker. Da er det kaldt vann som gjelder. Hilsen en nesebløder som har trent kampsport i tyve år, i hvit drakt... Anonymkode: 9702b...e2c Blør du generelt ofte neseblod, eller kun på trening/kamp? Hvis du blør generelt ofte neseblod, slik at det plutselig begynner å renne, kan du kontakte fastlegen din og få henvisning slik at du kan brenne i nesa, hvis du ikke allerede har gjort dette. Anonymkode: 0c5f0...a03
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #12 Skrevet 5. juli 2019 Flekkfjerner og kaldt vann. Anonymkode: 2c3cc...ff0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå