Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket utstyr brukte dere og var fornøyd med da baby var nyfødt og de første ukene/månedene?

Blir helt forvirret av å prøve å planlegge, har heldigvis noen måneder igjen men kjenner det er utrolig mye å sette seg inn i og har tusen spørsmål så håper noen av dere har lyst til å hjelpe :)

Venter 2 små jenter, og regner med at de må få MME i tillegg til vanlig morsmelk, hvor mange flasker bør vi kjøpe inn? Ser noen skriver 6-10 per barn, det blir fort halv pris på salg, men om jeg bestiller 14-20 flasker og barna ikke liker de er det jo ganske kjipt. Har sett på merker som Avent og MAM som de selger på barnebutikk, apotek og dagligvare her (salgene er på nett), og liker at disse kan steriliseres i mikrobølgeovn - er det praktisk og greit eller? Bør jeg kjøpe de på 160ml, eller de på 260ml?

Har lest at noen putter maltekstrakt i MME, er det forskjellige typer eller noe anbefalt merke av dette?

Våtservietter? Eller tørre? Pudder, salver, det er så mye forskjellig - hva er vanlig? Har skiftet 2 bleier i mitt liv på venninna mi sitt barn da jeg satt barnevakt, så føler jeg ikke kan noe som helst om dette. Lurer også på om dere hadde behov for stellebord/plass der babyen sover, eller om det er lurest å flytte seg til badet hvor man har vann?

Klipper/filer dere negler? Eller brukes slike klorevotter?

Hvilke produkter bruker dere til bading av baby?

Hva hadde dere med til baby på sykehuset? Har lyst til å ha med egne klær, luer og tepper til baby selv om det blir mer å vaske når vi kommer hjem - har sett at sykehuset har ganske slitte og alt for store klær (bare vært på besøk 2 ganger, så kan hende det var på en dårlig dag). Hva med smokk til nyfødt? Ser noen anbefaler det, andre ikke, men at det kan redusere faren for krybbedød og gjøre baby roligere så har tenkt at jeg ønsker å ta med.

Bleier? Har sett mest på Libero og Pampers, men det er jo så mange typer og modeller.. er det sånn man bør prøve med litt forskjellig før man går til storinnkjøp?

Annet utstyr vi har handlet inn som jeg tror holder for de store tingene: sprinkelsenger som kan settes ved siden av vår seng i starten, vippestoler, lekegrind, bilstoler, tvillingvogn med baby + sittedel, stellebord til badet, balje til bading, babystoler til de blir litt eldre.

Har foreldre, svigerforeldre og 2 søsken med barn som nesten krangler om hvem som har rett om alt, så vil mye heller høre fra dere snille damer her :) Setter stor pris på alle tips.

Anonymkode: 19890...28e

AnonymBruker
Skrevet

Er veldig mange slike tråder. Søk litt.

alt du nevner her er veldig greit og ha. Jeg bruker ikke pudder da. Bare tørrservietter (som kan vætes med vann) eller våtserviett

Anonymkode: f2ff6...b6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tørrservietter er bedre for sart babyhud enn våtservietter. Ellers trenger du bare bleier (ta ut prøvepakkene. Det holder de første dagene/ukene, og så kjøper du favoritten din), inotyolsalve, negleklipper, febertermometer og paracet. Det kan også være greit med en babyolje uten lukt til den første avføringen og ev. til bading. 

Til sykehuset tar jeg med 2 bleier, gulpeklut, tørrservietter (alt til hjemturen), 3 skift (vår baby bæsjet gjennom sist, så nå vil jeg sikre meg) og et par luer i tillegg til pledd, bilsete og klorevåtter. 

Anonymkode: 927a2...9fa

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal amme i tillegg til flaske, ville jeg kjøpt flasker som ikke forvirrer for mye med tanke på sugingen. F.eks medela. Her må baby suge aktivt for at det skal komme melk, til forskjell fra avent o.l, hvor melken kommer uten at babyen må jobbe noe særlig for det. Med det sagt så er det jo ikke alle babyer som tar alle slags typer flasker, så da ville jeg bare gått for mange av det som funker. 

Av stelleprodukter har vi sinksalve, babyolje, bepanthen. Bruker tørrservietter som man væter i vann hjemme, og våtservietter på tur. River av neglene, og når baby blir større klipper vi dem. Klorevotter kan være greit i starten uansett. 

Om natta skifter jeg bare bleier i senga, med et håndkle under for å ikke vekke baby for mye. Og bare hvis bleia er veldig full eller hvis det er bæsj.

Når det gjelder smokk fungerer det veldig bra for oss, men igjen, det er ikke alle babyer som vil ta de, og det er ikke alle foreldre som synes det er nødvendig. Personlig er det godt med litt avlastning med en baby med stort sugebehov. 

Anonymkode: 674d1...0b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten er det veldig greit å ha nesesuger og saltvannsdråper (kan også bruke morsmelk). Vi har opplevd med begge våre to at de plutselig har blitt tette i nesa, og at vi har måtte dra ut og kjøpe, så greit å ha dette i hus.

Anonymkode: 674d1...0b4

Skrevet

Du får gratis babypakke hos Kuwi, Rema 1000 og Apotek1. Der får du med diverse bleier (Libero Touch og Kiwi + Rema sine egne merker). I tillegg får du diverse stelle produkter. Det er en enkel og billig måte å teste ulike produkter på og finne ut hvilke du foretrekker. Da har du også nok til de første dagene/ukene. 

Komplett apotek har også en rabattkode på babyprodukter som neglesaks, nesesuger etc. Den er i en av babyappene, du finner den sikkert hvis du Googler (samme med babypakkene over). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...