AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #2 Skrevet 16. juni 2019 Nå er den foreløpig veldig ung og frisk, men jeg kan tenke meg at utgiftene kanskje kan komme til å øke ved alderdommen Min er ikke dyr, føles i hvert fall ikke sånn. Han er mye ute og går sjelden på kasse inne, derfor er det ikke store utgiftene på sand. Kjøper kanskje 1-2 sekker med sand i året (Everclean). Usikker på prisen men det finner du eventuelt på nett Han spiser ikke så mye synes jeg, en liten sekk med mat for kastrerte katter holder vel et par måneder eller noe sånt? Aldri regnet på det så dette er omtrentlige tall.. har ikke eksakt pris på dette heller dessverre, men sekken er i hvert fall 3 kg så da finner du på nett hva det koster for ca 3 kg med fòr om du vil regne på det Han får også 1 pose med bløtfor hver dag. Det er vel 12 i esken, så da blir det litt under 3 esker i måneden? Hver eske koster rett over 50,- så da er det 150,- der i mnd Ellers så er det jo årlig helsekontroll og vaksine (fås samtidig) Det kan alltids komme noe uforutsett, men min katt har foreløpig ikke hatt store utgiftene hos veterinæren foruten kastrasjon, ID-merking og en runde i røntgen pga en skadet fot. Samtidig kan det alltid oppstå noe, noen katter er jo fæle til å ødelegge ting feks.. da må du kanskje oftere ha nye møbler eller hva det er den skader, kanskje du vil ha katteluke, kanskje den skader seg stygt og trenger mye behandling, om du skal ha den inne blir det mer i sand, leker, stativ til å liggeklatre i kanskje... kattepassere når du skal på ferie... Jeg tror hva en katt koster er veldig individuelt, min er typisk selvstendig type som vil være minst mulig inne Beklager et veldig rotete svar som kanskje ikke gjorde deg så mye klokere, er sent for meg og jeg har ikke tenkt så mye over hva han koster tidligere, så derfor ikke så kontroll på tallene men ville at du skulle få et ordentlig svar Anonymkode: 7cf8a...10e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #3 Skrevet 16. juni 2019 Mat: ca 1500 kr per år (et par 10kg-sekker med tørrfor i året + en porsjon våtfor i uka, ellers litt middagsrester og mus og fugl) Markkur og flåttmiddel: ca 2-300 per år Går på do ute. Er over 10 år og har ikke vært hos dyrlege siden han ble kastrert som kattunge. (Bank i bordet..) Anonymkode: bf6dd...450
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 Har tre katter som bare koster mat. Tror jeg bruker ca 500 kr/mnd på dem, når jeg ikke dumpster-diver da Anonymkode: 3ee45...062
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 2 innekatter av stor rase, bruker ca 250 i måneden på sand (Everclean, går litt over 10l i mnd), våtfor ca 700 i måneden, tørrfor ca 400 i måneden. Så sand og mat blir ca 12000 i året for de begge. Dyrlege er rundt 600 kroner pr stk. for årlig helsesjekk med vaksine, har i tillegg hatt tannrens en gang på ene til ca 1500 i narkose, og en ekstra sjekk med medisin til rundt 750 i løpet av det siste året. ca 3500 for de begge. Jeg har ikke forsikret kattene men har en stor sparekonto til uforutsette utgifter slik at jeg har råd til å dekke all nødvendig behandling om det skulle skje noe (opp til 100.000 per katt), dette har så lang lønt seg da jeg ikke engang har kommet under egenandel og det som har vært galt ikke er dekt. Bruker sikkert 500 kroner på annet i året også, som leker, børste, kattegress til vinteren etc men det tar jeg ikke med i beregningen da det meste er unødvendig og mest for moro. Om du beregner 7000-8000kr per katt i året skal du ha til alt den trenger og dyrlegebesøk om den ikke har store helseproblemer Anonymkode: 9086b...0ea
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #6 Skrevet 17. juni 2019 Om du spør fordi vil velge katt pga at de er billige vil jeg be deg revudere hele greia. Katten min koster ca 4000 pr år. Det er forsikring, mat, kurer og vaksiner og kattesand. Min katt har(bank i bordet) aldri vært syk eller skadet. Som ungdyr må du også beregne to vaksiner, kastrering og chip. Det kostet rundt 3000 tror jeg. Anonymkode: aa406...079 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #7 Skrevet 17. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du spør fordi vil velge katt pga at de er billige vil jeg be deg revudere hele greia. Katten min koster ca 4000 pr år. Det er forsikring, mat, kurer og vaksiner og kattesand. Min katt har(bank i bordet) aldri vært syk eller skadet. Som ungdyr må du også beregne to vaksiner, kastrering og chip. Det kostet rundt 3000 tror jeg. Anonymkode: aa406...079 Jeg har katt selv, bare lurte på hva som var vanlig å bruke på katt 😊 Bruker selv mellom 3 og 4 tusen. i året. Anonymkode: 5fe27...ae7
Elaine Marley Skrevet 17. juni 2019 #8 Skrevet 17. juni 2019 Min katt har en tendens til å rote seg opp i diverse og han er også veldig territoriell selv om han er kastrert. Det er nok bare personligheten hans Han er ofte ute og patruljerer. Ingen skal slippe inn og han har møtt på noen ukastrerte monser som han slåss med. Så han har hatt noen skader på grunn av det og sår som det er gått betennelse i. I tillegg har han hatt problemer med tannstein. Vil tippe at det er brukt i underkant av 10 000 på han i år siden han hadde en større skade og tannsteinsproblemer. Vanligvis blir det litt mindre enn det, men det blir noen tusenlapper. Jeg synes det er viktig med kvalitetsfor og i tillegg blir det diverse utstyr, leker, kattesand og godbiter. Det er en myte at katter er så billige i drift. Ser alltid at noen skriver at de har hatt en katt som aldri har vært til veterinæren, aldri fått vaksine og aldri blitt syke. Jeg synes det er med på å spre feilinformasjon angående kattehold. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #9 Skrevet 17. juni 2019 Noen katter er dyre i drift og noen er billige i drift. Noe er hva du gjør det til selv, annet avgjøres av kattens helseutgangspunkt eller eventuelle uhell. Det er som med mennesker, noen må oftere til legen enn andre. Her jeg bor (på landsbygdaet) har det ikke vært registrert kattepest, så det er veldig få som vaksinerer kattene sine. Årlig helsesjekk er heller ikke noe «katter flest» får her. De som chiper kattene sine her omkring gjør det som oftest hovedsakelig pga kattedør med chipadgang. Kastrering og markkurer er det katter flest får her, og evt flåttmiddel der det er et problem. Katter med svak helse blir som oftest avlivet dersom det blir mange dyrlegebesøk. Det er langt å kjøre til nærmeste smådyrklinikk, og veterinærene som drar rundt på gårdene er ikke alltid like tilgjengelige. Kattesand er stort sett en utgift kun i starten, til den lærer seg å gå ut. Dette er et typisk kattefold for folk flest her, noe som gjør det forholdsvis rimelig. Selvfølgelig finnes unntak. Anonymkode: bf6dd...450 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #10 Skrevet 17. juni 2019 Katten var gratis, så bortsett fra kastrering og ormekur har vi ikke vært til dyrlege. Tenker vi bruker mellom 1000-1500 pr år. Anonymkode: 2046a...264
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #11 Skrevet 17. juni 2019 Kastrert hunnkatt på snart to år, går mye ute. 2200 kr i forsikring hvert år. Ca 2500 på mat. 1000 på markkur. Hun spiser mye mus og får markkur hver 3. måned, og må ha to tabletter per kur (får en ny tablett etter 14 dager). Vi hadde en episode i fjor vår hvor hun kom i slagsmål og vi betalte mellom 7 og 8000 i dyrlegeregning. Katter er dyrt - om man virkelig ønsker å ta vare på dem. Anonymkode: 61311...781 2
Mia00 Skrevet 19. juni 2019 #12 Skrevet 19. juni 2019 På 17.6.2019 den 15.00, AnonymBruker skrev: Om du spør fordi vil velge katt pga at de er billige vil jeg be deg revudere hele greia. Katten min koster ca 4000 pr år. Det er forsikring, mat, kurer og vaksiner og kattesand. Min katt har(bank i bordet) aldri vært syk eller skadet. Som ungdyr må du også beregne to vaksiner, kastrering og chip. Det kostet rundt 3000 tror jeg. Anonymkode: aa406...079 Alltid noen som måå være negative og må anta ting som ikke er sant Hold deg utenfor eller spør om det er spørsmål om ny katt.
Mrs Robinson Skrevet 19. juni 2019 #13 Skrevet 19. juni 2019 (endret) Etter engangspris på chipping og kastrering. Hannkatt, 1 år Mat: regner ca 4000 i året (har en veldig aktiv katt som spiser mye 🤪 måtte gå over til voksenmat når han var 9 mnd fordi han la på seg for mye ). Tester ut fôr nå for å sjekke hvilket som passer ham best ifht fettmengde og utseende på pels, har ikke landet 100 % enda. Spiser rundt 700 gram i uka 🙈 Dyrebutikkfor. Flåtthalsbånd: varer i 6 mnd, 600 per halvår. 1200 i året Markkur hver 3.mnd: 50 kr mnd, 200 per år Sand: er mye ute nå på sommer og er lite i kassa for tiden. Regner med 4 sekker ila et år. 1000 kr Så totalt sett blir det vel rundt 5500 kr per år maten trekker en del opp Endret 19. juni 2019 av Mrs Robinson 1
teknosilje Skrevet 20. juni 2019 #14 Skrevet 20. juni 2019 Tipper 5-6000 i året. Så må vi ha kattehotell min. 2 uker i året. Så sikkert rundt 10 000 kr.
Balto Skrevet 20. juni 2019 #15 Skrevet 20. juni 2019 Veterinær og vaksiner årlig. Drøy tusenlapp. En sekk mat hver tredje måned. Kanskje 800 kr. Kattesand. En hundring i måneden.. Mulig det er litt lite. Klatrestativ av god kvalitet. 1000 +++ . Kjøpes innimellom. Leker er bare tull her. En dorullhylse eller flue gjør nytta. Katteseng var også bortkasta penger. Hu sover der hun vil. Heldigvis ingen skader eller sykdom. Det blir fort superdyrt. Vet ikke hvordan jeg skal beregne kostnaden på alle de ødelagte møblene 😂
Gjest frankie1985 Skrevet 20. juni 2019 #16 Skrevet 20. juni 2019 Alt i alt så betaler jeg rundt 300 kroner tror jeg for mat og kattesand i måneden
Clefable Skrevet 20. juni 2019 #17 Skrevet 20. juni 2019 Forsikring for året er 6000 ca for begge to. Årlig vaksine er 650. For mat, sand og diverse utstyr tenker jeg det blir rundt 2000 til.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #18 Skrevet 22. juni 2019 På 18.6.2019 den 0.01, AnonymBruker skrev: Katten var gratis, så bortsett fra kastrering og ormekur har vi ikke vært til dyrlege. Tenker vi bruker mellom 1000-1500 pr år. Anonymkode: 2046a...264 Katten skal ha årlig vaksine og helsesjekk Anonymkode: d8df0...949 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #19 Skrevet 22. juni 2019 På 19.6.2019 den 22.02, Mia00 skrev: Alltid noen som måå være negative og må anta ting som ikke er sant Hold deg utenfor eller spør om det er spørsmål om ny katt. Med vedkommende har rett. Er mange som tror at katt er billig og krever lite ansvar og tenker at da er det det perfekte dyr. Anonymkode: d8df0...949 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #20 Skrevet 22. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Katten skal ha årlig vaksine og helsesjekk Anonymkode: d8df0...949 Friske katter trenger ikke årlig helsesjekk. Vaksine er ikke nødvendig steder sykdommen ikke forekommer. Anonymkode: bf6dd...450 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå