Gå til innhold

Betale ned studielånet eller bruke pengene på bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har ca 200 000 i studielån, og lurer på hva som er smarest å gjøre. Betale hele studielånet, eller bruke de 300 000 jeg har på sparekonto til å invistere i ny bolig? Eier leilighet nå men kunne tenkt meg enebolig. Men kan fint bo i leiligheten og betale ned lånet om det er smartest

Anonymkode: 6ba4d...c5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bolig.

Studielånet er det siste du skal betale ned av gjeld du har. Hvis du ønsker å bo i enebolig så bruk 300k som egenkapital til det, eller vent litt og spar opp mer penger :)

Anonymkode: 0797d...e5a

• Liker 1
Skrevet

Enig med AB over. Bruk dem på bolig. 

Studielånet har lavere rente enn boliglån. I tillegg er det det eneste lånet som slettes om du skulle falle fra. Det er derfor det siste man bør betale ned. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig med begge over. Med 300 000 i egenkapital og 200 000 i studielån, så har du muligheten til å få lån til å kjøpe bolig for 2 mill (gitt at du tjener 380k eller mer før skatt).

Med 100 000 i egenkapital og 0 i studielån, så får du lån til å kjøpe en bolig til 650 000 ... 

Anonymkode: 4e7c0...95a

AnonymBruker
Skrevet

Studielånet mitt på 200.000,- kr trekker såpass mye ned ved bankens beregning at jeg får ikke boliglån på 1,5mill engang. Har i tillegg billån på 80.000,- kr som jeg velger å betale mest ned på først, da renta er høyest der. Jeg har årslønn på 500.000,- brutto, og får likevel ikke skikkelig boliglån.

Anonymkode: afdaf...4c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...