Gå til innhold

Sinnsykt masse insekter i plantejord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg fikk jobb og leilighet i vår og kjøpte etterhvert inn planter i April, pottet de om med helt ny jord, drenerings hull og alt det der. Jeg kjøpte en plante ved en senere anledning som hadde mellus på seg som infiserte fem andre planter og jeg så meg nødt til å kaste alle sammen da jeg ikke ha plass i den mørke lille kjeller leiligheten til å islolere de for behandling. Jeg har sjekket plantene mine som besatt siden da og i går når jeg gav alle sammen en god vanning etter en uke med varme da jeg så at på nesten alle planter at der var ulike mengder små insekter på toppen av plantejorden. Noen av plantene har en hel skokk med disse insektene, mens andre planter har jeg bare sett noen få. De er blanke / hvite små dyr med 6 ben som kryper ned i jorden når de blir forstyrret når jeg blåser forsiktig på jorden. De er utrolig små og helt umulig å se om de ikke rører på seg. Ikke lengre enn 1mm i lengden og holder seg bare til jorden. Der er også noen små brune fluer som surrer rundt plantene, men er usikker om det er relevant? Vet noen hva dette er og hvordan jeg bekjemper det? Har så liten lyst å kaste ut alle plantene jeg eier for de vokser mye og hjelper på astmaen min å ha de i leiligheten min. Hvordan kan jeg bli kvitt de og forebygge sånt fra å skje? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er insekter i jord.

Er dette noe som overrasker deg ?

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt, 

Anonymkode: aaf1f...a65

AnonymBruker
Skrevet

Hærmygg pga overvanning 

Anonymkode: e2953...86a

Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hærmygg pga overvanning 

Anonymkode: e2953...86a

Blir jeg kvitt de ved å la plantejorden tørke ut en periode eller er de veldig hardføre som trenger noe middel? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, la jorden tørke ut så langt plantene dine tåler det (snu litt rundt på det øverste jorden så den får tørke ordentlig) og vann nedenfra neste gang. Du kan strø kanel på jorden og se om det hjelper litt

Anonymkode: b4f1b...c49

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp insektspray. Er altid greit å ha så slipper du å kaste planter. 

Anonymkode: 04926...80f

Gjest Ostespermum
Skrevet

Jeg ville lagt maurpulver på jorden før jeg vannet. Giften dreper insekter og egg, men ikke planten. Høres bare ut som du vanner for mye. Jeg og samboer har over 60 grønne planter hjemme i en trang leilighet, men ingen flueproblemer. Pop-up-jorden fra Plantasjen er heller ikke dum, siden den er helt knusktørr når du kjøper den. Lite småkryp som overlever i den. 

Skrevet
På 17.6.2019 den 10.44, Ostespermum skrev:

Jeg ville lagt maurpulver på jorden før jeg vannet. Giften dreper insekter og egg, men ikke planten. Høres bare ut som du vanner for mye. Jeg og samboer har over 60 grønne planter hjemme i en trang leilighet, men ingen flueproblemer. Pop-up-jorden fra Plantasjen er heller ikke dum, siden den er helt knusktørr når du kjøper den. Lite småkryp som overlever i den. 

Tusen takk for svar! Skal bytte jord på plantene og ha de i potter med bedre dreneringshull. 

• 1 år senere...
Skrevet
På 23.6.2019 den 13.24, Aileen94 skrev:

Tusen takk for svar! Skal bytte jord på plantene og ha de i potter med bedre dreneringshull. 

Hvor får du kjøpt større potter med dreneringshull?  Jeg fant også slike i jorden i dag. Sprayet på med insektspray på øverste jorddlag men tenker å plante om. Trodde sand i bunnen pluss jord var nok i en tett potte? Eller er innerpotter med hull best?

Anonymkode: 52da3...f08

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor får du kjøpt større potter med dreneringshull?

Du kjøper en vanlig potte og tar en drill med et murbor og lager et hull... Slå av slagfunksjon før du setter igang med boring. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...